زخم‌های التیام نیافته "آبشار پیران" از زلزله

ایسنا نوشت: بیش از چهار سال سال از وقوع زلزله بزرگ ۷.۳ ریشتری غرب کشور می گذرد، زلزله‌ای که علاوه بر خسارات جانی و مالی زیادی که برجای گذاشت، آسیب هایی را به برخی از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان کرمانشاه وارد کرد.

یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف کرمانشاه که در این زلزله دچار آسیب شد، آبشار پیران بود. آبشاری سه طبقه که یکی از بلندترین و کم نظیرترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود.

در این زلزله راه دسترسی به آبشار پیران به شدت تخریب و با ریزش کوه بسته شد و این مسئله مشکلاتی را برای گردشگران علاقمند به این جاذبه طبیعی بوجود آورد، بگونه ای که مجبور می شدند از راه روستای ژالگه تنها از بالا به آبشار نگاه کنند و از پایین امکان رفتن به پای آبشار را نداشتند.

آنطور که مسئولین وقت میراث فرهنگی استان عنوان می‌کردند میزان اعتباراتی که برای بازسازی راه دسترسی به آبشار پیران نیاز بود با توجه به حجم زیاد تخریب این مسیر، زیاد بود، اما از سوی دیگر باتوجه به تاخیر زیادی که در بازسازی آن شد، به نظر می‌رسید که عزم جدی هم برای بازسازی آن از سوی مسئولین وجود ندارد.

سال ۱۳۹۹ بود که مسئولین میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کردند که برای بازسازی مسیر دسترسی آبشار حدود دو میلیارد تومان اعتبار اختصاص پیدا کرده و از تابستان سال گذشته عملیات اجرایی پروژه شروع شد.

البته میزان اعتباراتی که برای بازسازی مسیر دسترسی به آبشار پیران اختصاص پیدا کرده بود، آن قدری نبود که دردی را از آن دوا کند و برای همین هنوز علیرغم گذشت بیش از چهار سال از وقوع زلزله، راه رسیدن به این جاذبه دیدنی پرطرفدار هنوز هموار نیست.

آنطور که رئیس میراث فرهنگی شهرستان سرپل ذهاب می گوید، در زلزله سال ۱۳۹۶ علاوه بر پارکینگ و زیرساخت های آبشار پیران، حدود ۱۱۰۰ متر راه دسترسی به آن نیز کاملا تخریب شد.

مظفر غلامی ادامه داد: تا سال ۱۳۹۹ بنا به دلایل مختلفی اعتبارات به این پروژه داده نمی شد، اما ظرف دو سال گذشته حدود دو میلیارد تومان اعتبار به آن داده شد که با این اعتبارات علاوه بر بازسازی پارکینگ، حدود ۳۰۰ متر از راه دسترسی نیز بازسازی شد. بازسازی مابقی مسیر هنوز مانده و تنها سنگ هایی که در اثر ریزش کوه راه را مسدود کرده بودند برداشته شده است.

غلامی افزود: برای بازسازی مابقی مسیر حدود سه میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است که پیگیری ها برای تامین آن از سوی مسئولین میراث فرهنگی استان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آبشار پیران پربازدیدترین جاذبه طبیعی در شهرستان سرپلذهاب است که هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند، ادامه داد: در ایام نوروز امسال علیرغم اینکه راه دسترسی هنوز بصورت کامل بازسازی نشده، اما بیش از سه هزار ماشین وارد پارکینگ آن شد.

آبشار پیران بزرگترین آبشار طبقاتی کشور و از جمله جاذبه های مهم گردشگری طبیعی در استان کرمانشاه است که در فاصله یازده کیلومتری شهر سرپلذهاب واقع شده و هرساله گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =