۱ نفر
۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵
انتخابات لبنان و صف‌آرایی احزاب

انتخابات آینده پارلمانی در لبنان با توجه به صف آرایی احزاب، جریانها و طوایف موجود از حساسیت بالایی برخوردار است و جریان های نزدیک به محور مقاومت باید از نا کامی سیاسی اخوان المسلمین مصر در انتخابات سال ۲۰۱۲ وحزب اسلامی النهضه تونس که اکنون کشور تونس را وارد یک چالش سیاسی کرده درس عبرت بگیرند.

مقدمات برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان با ثبت نام ۱۰۴۳ نامزد از احزاب مختلف سیاسی برای احراز ۱۲۸ کرسی پارلمانی فراهم شد در حالی که از هم اکنون صف آرایی احزاب وابسته به غرب و رژیم های عربی برای شکست جریان های نزدیک به مقاومت اسلامی آغاز شد.

حزب المستقبل به رهبری سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان از هواداران خود خواست تا این انتخابات را تحریم کنند در حالی که شبکه های رسانه ای وابسته به عربستان سعودی جریان سازی های سازمان یافته خود را برای انزوای دو جریان قدرتمند شیعی حزب الله و جنبش امل تشدید کردند.

از ویژگی های مهم این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان افزایش شمار نامزدها است که در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۹ شمار داوطلبان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

طبق تقسیم بندی نقشه انتخاباتی پارلمانی ،مارونی ها ۳۴ کرسی،شیعیان و اهل سنت بر روی هم ۵۶ کرسی، مسیحیان ارتدوکس ۱۴ کرسی ،درزی ها ۸ کرسی ،مسیحیان کاتولیک ۸ کرسی مسیحیان ارمنی ۵ کرسی ،علوی ها ۲ کرسی و اقلیت های مسیحی۱ کرسی در اختیار خواهند داشت.

با اینکه جریان المستقبل از شخصیت های اهل سنت لبنان خواسته تا انتخابات را تحریم کنند اما در میان شگفتی ناظران سیاسی دو شخصیت مهم عرصه سیاسی این کشور یعنی نجیب میقاتی و فواد سنیوره نخست وزیران فعلی و سابق لبنان به عنوان نامزدهای انتخابات ثبت نام کردند.

حزب الله لبنان و جنبش امل به رهبری نبیه بری رئیس پارلمان با ارائه یک برنامه منسجم ومشترک اقتصادی از هواداران خود خواستند تا بصورت گسترده در انتخابات ۲۵ اردبهشت ماه اینده شرکت کنند.

از سوی دیگر علاوه بر تلاش رسانه های سعودی وعربی برای تخریب چهره وابستگان به مقاومت اسلامی، اتحادیه اروپا نیز از هم اکنون هیاتی را برای نظارت بر انتخابات پارلمانی لبنان اماده کرده تا مهندسی انتخابات لبنان را در اختیار بگیرد.

این امر نشان میدهد که اگر دو جنبش امل وحزب الله که از پایگاه مردمی بالایی در مناطق جنوب، بعلبک و ضاحیه جنوبی بیروت بر خوردارند اکثریت کرسی های پارلمانی را در اختیار داشته باشند می توانند در شکل گیری دولت آینده نقش فراتری داشته باشند.

یکی از مشکلات فرا روی دولت آینده لبنان اخراج این کشور از بحران اقتصادی، افزایش سطح درآمدهای ملی، مبارزه با پولشویی و فساد سازمان یافته، کاهش نرخ بیکاری، بازگشت دادن لبنان به عنوان یک کشور توریستی و خدماتی، افزایش توان تاثیرگذاری لبنان در عرصه های منطقه ای و عربی و بین المللی، ایجاد وفاق بین احزاب سیاسی و طوایف مختلف لبنانی، منع رژیم صهیونیستی از تجاوز به سفره های نفت و گاز محدوده اقلیم دریایی لبنان در مدیترانه، بهبود رابطه با سوریه و محور مقاومت و کاهش دخالت برخی رژیم های مرتجع عرب در مسائل داخلی لبنان است.

بر اساس گمانه زنی ها و با توجه به نظر سنجی های به عمل آمده به دلیل رفتار منطقی و مشی سیاسی معتدل دو جریان شیعه حزب الله و امل، این دو جریان در انتخابات آینده بر روی هم بیش از نیمی از کرسی های پارلمانی را به دست خواهند آورد.

به این ترتیب این دو جریان قادر خواهند بود دولت اینده را تشکیل دهند اما شکل گیری دولت وابسته به مقاومت اسلامی قطعا با مشکلات جدی تری در عرصه های داخلی ،منطقه ای و بین المللی مواجه خواهد شد.

تحریم بین المللی دولت آینده، فشار اقتصادی و قطع کمک های مالی آمریکا، غرب، صندوق بین المللی پول و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس موجب خواهد شد تا دولت آینده لبنان برای خارج ساختن این کشور از بن بست سیاسی و اقتصادی فعلی با مشکلاتی مواجه شود.

لذا انتخابات آینده پارلمانی در لبنان با توجه به صف آرایی احزاب، جریانها و طوایف موجود از حساسیت بالایی برخوردار است و جریان های نزدیک به محور مقاومت باید از نا کامی سیاسی اخوان المسلمین مصر در انتخابات سال ۲۰۱۲ وحزب اسلامی النهضه تونس که اکنون کشور تونس را وارد یک چالش سیاسی کرده درس عبرت بگیرند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1620743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =