«ادبیات تند سیاسی» دوباره جان گرفت /  اعترافات آتش به اختیارها تا اعترافات مسعود ده‌نمکی

قرن نو نوشت:از زمانی که ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور روی‌کار آمده، برخی تندروها ادبیات تند خود را دوباره علنی کرده و جنجال‌برانگیز شده‌اند.

چه زمانی‌که روحانی از صلح امام حسن(ع) روایت می‌کرد، چه آن زمان که از مذاکره با آمریکا و برجام سخن می‌گفت، توپخانه تندروها علیه دولت او پرآتش می‌شد.

حال درست از زمانی‌که ابراهیم رئیسی سکان امور را به دست گرفته، بیشتر پایگاه‌های خود را در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... فعال کرده و با همه توان تلاش می‌کنند تا فضا را به نفع خود مدیریت کند؛ اما در سوی دیگر این ماجرا، برخی حامیان دولت به سمت ادبیات تند و تیز و گزنده روی آورده و گاه و بیگاه جنجال به پا می‌کنند.

آتش به اختیارها اعتراف کردند

در روزهایی که موضوع تصویب طرح صیانت یکی از بزرگ‌ترین نگرانی مردم است، روح‌الله مؤمن‌نسب که شهرتش را به‌دلیل اظهارات تند خود دارد، در نوروز امسال و در یک برنامه اینترنتی حرف‌های جالبی به زبان آورد. او که رئیس گروه «جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی» است گفت: «با نام افراد تأثیرگذار و ضدِانقلاب در توئیتر، اکانت مشابه ولی فیک درست می‌کردیم و با آنها شروع به فعالیت می‌کردیم.»

اگرچه خودش این رفتار را مصداق رفتار آتش به اختیار بودن نامید؛ اما صحبت‌های او با واکنش گسترده شبکه‌های اجتماعی همراه شد. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات نیز در توئیتی نوشت: «گروهی به نام اشخاص معروف اکانت جعلی می‌ساختند؛ گروهی دیگر هم همین مطالب جعلی را در قالب بولتن به مسئولان بی‌اطلاع از فجازی [فضای مجازی] ارائه می‌کردند.»

«ادبیات تند سیاسی» دوباره جان گرفت؛ از اعترافات آتش به اختیارها تا اعترافات مسعود ده‌نمکی

بیشتر بخوانید:

بااین‌حال، هنوز چند روزی از اظهارات جنجال‌برانگیز مؤمن‌نسب نگذشته بود که مسعود ده‌نمکی نیز به سبب اعتراف خود، توجهات را به سمت خود جلب کرد. او نیز در گفت‌وگویی اینترنتی درحالی‌که خنده بر لب داشت گفت:« مطالب را می‌نوشتم اما چون آدم نداشتیم با اسم شهدایی که در جبهه شهید شدند، می‌نوشتم.»

سخنان ده‌نمکی هم بازتاب زیادی در فضای مجازی و رسانه‌ای داشت. روزنامه جمهوری اسلامی در واکنشی تند خطاب به ده‌نمکی نوشت: «بی‌جا کردید حرف خود را به اسم شهید نوشتید... برای حرف‌های ناحسابِ شما احضاریه آمده در این دنیا نه برای شهید. منتظر احضاریه شهید در قیامت هم باشید.»

بااین‌حال، این کارگردان سینما که پیش از این هم اظهارات تندی را داشته است، با حمله به مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: «در جمهوری اسلامی زندگی کنی، سید شهیدان اهل قلم باشی به اسم جمهوری اسلامی در روزنامه جمهوری اسلامی متهمت کنند که «اقای سردبیر (یعنی شهید آوینی) کمی هم به خدا فکر کنید.» و الان جای شهید آوینی نزد امام شهدا باشد و جای نویسنده آن مقاله علیه شهید آوینی ولو مسئول جمهوری اسلامی هم باشید وسط لحاف سیاست، نشان می‌دهد که یک جای کار می‌لنگد و باید حالا برای اینکه دوغ و دوشاب قاطی نشود کسی به آن نویسنده با نام مستعار که هنوز هم جرئت ندارد خود را معرفی کند بگوید «تو غلط می‌کنی در مورد شهدا چیزی بنویسی وقتی در دق و خون دل دادن به شهید آوینی‌ها پیشقدم بودی.» واقعاً اگر رهبری در تشییع پیکر شهید آوینی شرکت نمی‌کرد مسئولین وقت حوزه و روزنامه جمهوری اسلامی چه حرفی برای گفتن داشتند؟»

امام جمعه‌هایی که غوغا به پا کردند

اما در سوی دیگر از صحنه سیاست، منابر برخی ائمه جمعه یا واعظان هم با حواشی همراه بوده است.

به‌طور مثال، آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های عبادی ـ سیاسی نماز جمعه این هفته اصفهان با بیان اینکه روزه گرفتن توفیقی است که نصیب ما می‌شود، اظهار داشت: «هر آن‌ کس که روزه نمی‌گیرد به جز افرادی که توانایی روزه گرفتن ندارند، مورد توفیق خدا نیست.»

او سپس با بیان اینکه برخی از افراد گزارش‌هایی را در خصوص روزه‌خواری اعلام می‌کنند، افزود: «باید خود مردم امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهند، اگر تنهایی امکان انجام این کار را ندارید چند نفره بروید و بساط روزه‌خواران را به‌هم بریزید، نمی‌گویم دعوا کنید، بلکه آنها را امر به معروف کنید تا بفهمند در شهر جانداری زندگی می‌کنند و نه در شهر مرده‌ای که در آن ارزش‌ها از یاد رفته است.»

اظهارات این واعظ نماز جمعه آنچنان بحث‌برانگیز شد که پای مجریان تلویزیون را به لیست منتقدان او باز کرد. محمدرضا باقری، مجری تلویزیون در واکنش به اظهارات امام جمعه اصفهان در توئیتی نوشت: «امام جمعه اصفهان گفته‌اند اگر تنهایی نمی‌شود، چند نفری بروید و بساط روزه‌خوران را به‌هم بریزید. متدینان و حزب‌اللهی‌های اصفهانی، اگر تنهایی نمی‌توانید، چند نفری به دفتر امام جمعه بروید و زنگ بزنید و به این سخنان اعتراض کنید. از فردا هر اتفاق ناگواری در اصفهان رخ دهد، مسئولش ایشانند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد علم‌الهدی و پدر همسر رئیس‌جمهور نیز در تازه‌ترین اظهاراتش گفته است: «در روایت داریم روزه‌دار قبل از افطار مسواک نکند؛ چون فرشتگان از بوی دهان روزه‌داری که در حال صیام است، لذت می‌برند.»

۲۱۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1621334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =