رییس سازمان سنجش: ۲۴۲ رشته دکترا در دانشگاه‌ها داریم

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: رتبه استان قم در پذیرش با آزمون دانشگاه‌ها، در میان استان‌های دیگر هشتم بوده و بالاتر از نرخ میانگین کشوری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان سنجش، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست بررسی تغییرات آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ در دانشگاه قم گفت: دانشگاه‌های استان قم علاوه بر جایگاه ارزشمند خود در توسعه آموزش عالی در کشور، سرریز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرها و استان‌های همجوار خود را پذیرش می‌کنند.

وی نرخ قبولی استان قم در مراکز آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی را بین ۱۲/۵ (دوازده و نیم) تا ۱۵/۱ (پانزده و یک دهم) درصد عنوان کرد و افزود: رتبه استان قم در پذیرش با آزمون دانشگاه‌ها، در میان استان‌های دیگر هشتم بوده و این بالاتر از نرخ میانگین کشوری است. رتبه استان قم در پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی نیز سوم است که این نشان‌دهنده عملکرد مناسب اداره کل آموزش و پرورش استان بوده و دستیابی به رتبه‌های بالاتر به راحتی امکان‌پذیر است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: دانش آموزان قمی برای پذیرش در رشته‌های گروه علوم ریاضی رتبه ۱۹، در گروه علوم تجربی رتبه ۱۲، در گروه علوم انسانی رتبه ۸، در گروه هنر رتبه ۲ و در گروه زبان‌های خارجی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی) رتبه نخست کشور را به دست آورده‌اند که هرکدام از این موارد نیازمند تحلیل و بررسی است.

وی در مورد رتبه استان قم در پذیرش بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی گفت: استان قم در پذیرش بدون آزمان یا با سوابق تحصیلی در رتبه دوم قرار داشته و ۸ درصد از کل کشور بالاتر است.

پورعباس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در استان قم ۲۳ مؤسسه و دانشگاه ۴۰ رشته کارشناسی ارشد را ارائه می‌کنند، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ از میان ۶۸۲۱ داوطلب قمی در آزمون کارشناسی ارشد ، ۲۴۸۵ نفر در این مقطع پذیرش شده‌اند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین با بیان اینکه در استان قم ۹ مؤسسه و دانشگاه ۳۳ رشته در مقطع دکترا ارائه می‌کنند، اظهار داشت: در کل کشور ۲۴۲ رشته دکترا وجود دارد و در سال ۱۴۰۰ از میان ۲۲۸۵ داوطلب قمی، ۱۹۶ نفر در این مقطع پذیرش شده‌اند.

این نشست با حضور جمعی از مسوولان دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان قم و عوامل اجرایی آزمون‌ها در سالن جلسات اندیشه دانشگاه قم برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

تغییرات مهم کنکور از سال ۱۴۰۳

جزییات مرحله دوم کنکور دکتری ۱۴۰۱

۲۳۳۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1621946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =