هفته نامه سیاحت و تجارت نوشت:

دریا درمانی در گروه طب جایگزین و مکمل‌های جای می‌گیرد. این شیوه درمانی شامل دوش گرفتن و پاشیدن آب گرم دریا،‌گذاشتن رسوب‌های دریایی و مرهم‌های جلبکی یا استشمام بخرات دریایی است.

دریا، شاهکار طبیعت و جهان‌ناپیداری است که بشر هنوز به ژرفای عظمت و ماهیت آن پی نبرده است. مهمتر از همه آنکه رابطه بسیار تنگاتنگی با اصول حیات و تشابه با موجودات زنده و سلول‌های زنده دارد.

دریا درمانی یا «تالا سوتراپی» تنها به شنا کردن محدود نمی‌شود، بلکه به چیز‌هایی که در سطح، زیر و پیرامون دریا نیز وجود ندارند، مربوط می‌شود این شیوه درمانی، اشکال گوناگونی را به خود می‌گیرد که شامل دوش گرفتن و پاشیدن آب گرم دریا، گذاشتن رسوب‌های دریایی و مرهم‌های جلبکی یا استشمام بخارات دریایی است. اما کن توریستی و درمانی که دارای خزینه‌های آب گرم دریا هستند، خدمات پوشاندن بدن با جلبک‌ها و رسوبات دریایی را نیز ارائه می‌دهند.

آب‌وهوای دریای، به ویژه در ارتفاعات مجاور دریا، محرک قوا و بسیار نیرو‌بخش است. در کنار دریا، استفاده از اشعه خورشید (آفتاب درمانی) و هوا درمانی بر روی پوست بدن نیز عملاً امکان‌پذیر است.

داخل شدن در آّ دریا،‌ابتدا باعث انقباض رگ‌های خونی در سطح بدن و لرزش به سبب سرما می‌شود و سپس انبساط رگ‌ها شروع می‌شود دستگاه گوارش و تنفس نیز تحریک شده و سرانجام، افراد احساس بهتری پیدا می‌کنند.

مام «گل دریایی» برای درمان بیماری‌هایی مانند بیماری رگ‌های للنفاوی، نرمی استخوان (راشیتیسم)، فلج و کاهش وزن مفید است و تصور بر آن است که ویژگی‌های آب دریا اثرات سودمندی بر منافذ پوست دارد و عناصر منیزیم، پتاسیم، فسفات کلسیم و سدیم موجود در آب دریا، از طرق پوست جذب می‌شود.

روش‌های دریا درمانی

1- شن درمانی: شن دریا را در مخازنی می‌ریزند و این مخازن طوری می‌چرخند که متناوباً با آب گرم و داغ دریا آغشته می‌شود. این شن داغ و مرطوب برای بعضی از اعضای بدن و گاهی برای تمام بدن مفید است. بیشترین اثر شن درمانی ایجاد تعرق است و این ویژگی‌، مخصوصا برای بهبود مفاصلی که به علت ضربه و تصادف متورم شده، بسیار مفید است.

2-درمان به وسیله باد: گاهی ضمن دریا درمانی، از نسیم ملایم دریایی نیز استفاده می‌شود. برای انجام این کار باید افراد بسیار ماهی با عنایت به سرعت، جهت و ارتفاع باد، آن را جهت درمان مورد استفاده قرار دهند. باد می‌تواند در ازدیاد گردش خون و تبادل املاح در پوست نقش مهمی ایفا کند.

3-آفتاب درمانی: استفاده از آفتاب هم یکی از ویژگی‌های مهم دریا درمانی است. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که آفتاب درمانی بدون بهره‌گیری از سایه، چتر و باد مضر و حتی گاهی مهلک است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    1 0
    البته خواننده ها با دریای آلوده خزر اشتباه نگیرن ها خود اخبار گفته آب مملو از فاضلاب انسانیه! منظور از دریا مدیترانه است و غیره
  • حميد IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    0 0
    يك سوم ايرانيها مشكل رواني دارند !!
  • س ع ی د US ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    1 0
    پس رفتیم آنتالیا!!!