هشدار اورژانس آذربایجان‌شرقی نسبت به مصرف قارچ‌های طبیعی

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به استفاده و مصرف قارچهای طبیعی خودرو هشدار داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، فرزاد رحمانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش های اخیر در استان و رشد قارچ های سمی در دامن طبیعت، یادآور شد: در این شرایط، خانواده ها و والدین از کودکان خود باید مراقبت جدی نمایند تا از مصرف هرگونه قارچ خودرو در طبیعت، خودداری کنند.

وی به مهیا شدن شرایط رشد قارچ‌های خودرو در فصل بهار اشاره کرد و اظهار داشت: ابتدای هر سال با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو می‌شویم و تنها در سال ۱۳۹۶ بیش از یکهزار و ۵۴۰ مورد مراجعه به بیمارستان در اثر مسمومیت با مصرف قارچ‌های سمی در کشور گزارش شده است.

رحمانی ادامه داد: طبق اسناد موجود، مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی منجر به فوت، نارسایی کبد و بستری شدن بسیاری از هموطنان و به خصوص ساکنان و گردشگران در مناطق کوهستانی و مرتعی شده است.

وی با بیان اینکه لزوم اطلاع رسانی در خصوص عدم خوراکی بودن قارچ‌های خودرو از سوی رسانه ها در زمان حاضر بسیار ضروری است، گفت: مردم باید از مصرف قارچ‌های خودرو به خصوص قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد بومی خودداری کرده و جهت حفظ سلامتی خود و خانواده تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوز را خریداری و مصرف کنند.

رحمانی افزود: شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی آن تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است و نباید به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه کرد.

به گفته وی تاکنون تعداد پنج نفر از مردم آذربایجان شرقی به دلیل مسمومیت ناشی از مصرف قارچ های سمی به مراکز درمانی و اورژانس مراجعه کرده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1622762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =