سخن امام موسی‌صدر خطاب به جامعه شیعه؛ درست است ما ننگ علی(ع) باشیم؟

امام موسی‌صدر، یکی از راه های شناخت امام علی را گفتار و رفتار شیعیان می‌داند و برای همین نهیب می‌زند که مبادا ما «مایه ننگ علی (ع)» شویم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از سایت امام موسی صدر، سخنان امام موسی‌صدر را در نقد رفتارهای شیعیان امام علی و جامعه علوی می خوانید.

امام موسی‌صدر، در یکی از سخنرانی های خود در سال ۱۳۵۰ در کاشان، انتقادهای جدی ای را نسبت به رفتار و کردار فرد شیعه و جامعه شیعیان مطرح کرده است. در بخش پایانی این سخنرانی چنین می گوید:

ای علی‌دوست، ای کسی که برای خاطر علی‌(ع) بر سر می‌زنی، به سوگ می‌نشینی؛ ای کسی که برای علی جمع می‌شوی و چراغ روشن می‌کنی؛ ای کسی که برای علی اشک می‌ریزی؛ ای کسی که با شنیدن منقبت علی‌(ع) دلت شاد می‌شود، بشنو و بترس و بلرز از این حرف. علی‌ را اگر امروز دنیا بخواهد بشناسد، چطور می‌شناسد؟ دو راه دارد که دنیای امروز علی‌ را بشناسد. یک راه از تاریخ می‌رود و کتاب‌ها را می‌بیند و علی‌ را از راه تاریخ می‌شناسد. یک راه دیگر هم امروز برای شناختن علی‌ هست. اگر آمدند و گفتند که علی‌ را چطور می‌شود شناخت، می‌گویند می‌رویم از پیروانش می‌شناسیم. فرض کنیم یک نفر می‌خواهد علی را بشناسد. می‌خواهد پیروان علی‌، مأمومین علی، دنباله‌روهای علی‌، شیعیان علی را بشناسد، تا علی را بشناسد. چه می‌بیند؟ آیا علم می‌بیند؟ آیا تقوا می‌بیند؟ آیا علاقه به یتیمی که در علی بود، می‌بیند؟ آیا خدمت به مردمی می‌بیند که در علی‌ می‌دید؟ آیا شجاعت و صراحتی می‌بیند که در علی(ع) می‌دید؟ به هوش باش، چگونه می‌خواهی علی را بشناسانی؟ آیا شجاعت و صراحتی را می‌بیند که در علی بود؟

یکی از دوستان ما می‌گفت که علی سه تا مصیبت داشت. خوب گوش بدهید آقایان. علی سه تا مصیبت داشت: اول مصیبتش دربارۀ شخص خودش است. کسانی حقش را غصب کردند، اذیتش کردند، کشتند. این مصیبت چند سال طول کشید؟ سی سال، چهل سال، پنجاه سال. مصیبت دوم مصیبتش دربارۀ اولادش است. امت با اولاد علی بد رفتار کردند. کشتند، فراری دادند، اسیر کردند. هر کاری خواستند کردند. اما این هم چند سال طول کشید؟ این هم دویست سال طول کشید... سیصد سال طول کشید. بیشتر شد؟ نه، تمام شدند امامان.
مصیبت بـزرگ علی در شیعیانش است. این‌هایی که ننگ ابــدی برای آن سرور هستند. این‌هایی که یکی‌شان کافی است که بگویند علی باطل بوده و هرچه می‌گفت، درست نبوده است.
درست است امروز ما ننگ دامان علی بشویم؟
عقب‌افتاده‌ترین شهرها شهرهای شیعه باشد؟
نسبت بی‌سوادی در بین شیعیان از همه بیشتر باشد؟
معاملۀ بازارها از همه‌جا بدتر باشد؟
راست کمتر باشد؟ صلۀ رحم کمتر باشد؟
یتیم بیشتر باشد؟ فقیر بیشتر باشد؟

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1624384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    اینو برای مسعولین پخش کنید
  • درنگ ! IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۲
    1 0
    قابل تأمل ...
  • ایرانی IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    1 0
    قابل توجه مسئولین نظام جمهوری اسلامی که ادعای حکومت علی (ع) را دارند؟ و از حال مردم که در فقر و گرانی دست و پا میزنند خبر ندارند.
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    1 0
    ما ننگ خدا و پیغمبر ش هم شده‌ایم با این همه نعمت که خدا به این کشور داده بعد مردمش باید لنگ یک کیلو برنج باشن