۰ نفر
۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
درخواست اوکراین از آژانس؛ گروسی پاسخ داد

ایرنا نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای از فهرست بلند بالای ارائه شده از سوی دولت اوکراین مبنی بر درخواست تجهیزات با هدف راه اندازی نیروگاه های هسته‌ای این کشور در طول جنگ با روسیه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز شنبه گفت که اوکراین یک فهرست جامع از تجهیزاتی را که برای راه‌اندازی نیروگاه‌های هسته‌ای خود در طول جنگ با روسیه نیاز دارد، به این نهاد ارائه داده است.

در حالی که جنگ میان روسیه و اوکراین وارد شصتمین روز خود می شود، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) براساس بیانیه ای که دیروز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که اوکراین با راه اندازی یک وب سایت، به سایر کشورها این امکان را داده است تا برای هماهنگی و اجرای پشتیبانی نیروگاه های هسته ای به این کشور کمک کنند.

گروسی با اشاره به وب سایت راه اندازی شده از سوی دولت کی‌یف افزود: بسیاری از کشورهای عضو آژانس آمادگی خود را برای ارائه چنین کمکی به اوکراین اعلام کرده اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تجهیزات اولیه مورد نیاز اوکراین را در سفر ماه گذشته گروسی به این کشور تحویل داد و بخش دیگری از تجهیزات هم در سفر هفته آینده گروسی برای دیدار از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل تحویل داده می شود.

ارائه فهرست مورد نیاز تجهیزات از سوی دولت اوکراین در حالی است که «ولودیمیر زلنسکی» بارها نسبت به حمله اتمی روسیه هشدار داده و گفته است ما نباید منتظر استفاده روسیه از تسلیحات اتمی باشیم، بلکه باید آمادگی لازم را برای چنین رویدادی داشته باشیم.

روسیه در نخستین روزهای حمله به اوکراین تاسیسات هسته ای چرنوبیل را به تصرف خود در آورد و همین امر نگرانی های جدی در مورد ایمنی این تاسیسات ایجاد کرد. در همان زمان دولت اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه فضای مناسبی را در اختیار مسئولان نیروگاه قرار نمی دهند تا این تاسیسات خطرناک به درستی اداره شود؛ ادعایی که مسکو بارها آن را رد کرده است. شایان ذکر است، نیروگاه هسته ای چرنوبیل از زمان فاجعه هسته ای سال ۱۹۸۶ از رده خارج شده بود. اما به گفته آژانس، مقادیر قابل توجهی از مواد هسته ای به شکل سوخت مصرف شده و سایر ضایعات رادیواکتیو در بخش های تاسیسات مختلف این نیروگاه باقی مانده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1624748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =