۰ نفر
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
استرالیا چین را به پرداخت رشوه متهم کرد

ایرنا نوشت: وزیر دفاع استرالیا، چین را به پرداخت رشوه در قراردادهای بین المللی پس از امضای توافقنامه با جزایر سلیمان متهم کرد اما از توضیح نقش فساد پکن در این قرارداد دفاعی امتناع کرد.

به گزارش خبرگزاری «فرانس پرس»، «پیتر دوتن» وزیر دفاع استرالیا در حالی ادعاهایی درباره پرداخت رشوه از سوی چین در قراردادهای بین المللی را مطرح کرد که «اسکات موریسون» نخست وزیر این کشور قرارداد امنیتی اخیر امضا شده میان چین و جزایر سلیمان را بزرگترین شکست دیپلماتیک استرالیا از زمان جنگ جهانی دوم در منطقه اقیانوسیه خواند.

قرارداد امنیتی جزایر سلیمان و چین، متحدان سنتی جزایر سلیمان را در حالی شگفت زده کرد که ارتش چین در کمتر از ۲ هزار کیلومتری سواحل استرالیا مستقر می شود.

وزیر دفاع استرالیا در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «چینی ها با قوانین ما بازی نمی کنند. اگر به آنچه در آفریقا اتفاق افتاده است نگاه کنیم آنها پرداخت های فاسدی انجام دادند. ما هرگز توانایی رقابت با چنین اقداماتی را نداریم. برای ما ارزش ها و قوانین مهم است.»

وی همچنین در پاسخ به خبرنگاران درباره پرداخت هایی از این دست در قرارداد اخیر چین با جزایر سلیمان که ۱۹ آوریل از سوی پکن اعلام شد، بدون اظهارنظر مشخصی گفت: «واقعیت این است که چین تغییر کرده است. مداخلات خشونت آمیز خارجی چین روز به روز در حال افزایش است و به نظر می رسد این کشور آماده است تا برای عقد قراردادها با کشورهای دیگر رشوه بپردازد.»

چین در خصوص توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان گفته است این توافق تنها برای حفظ امنیت اجتماعی و مواجهه با فاجعه‌های طبیعی و کمک‌های بشردوستانه است و تهدیدی برای کشورهای دیگر از جمله آمریکا نیست.

روز جمعه مقام‌های آمریکایی به جزایر سلیمان سفر کردند تا درباره پیامدهای این توافق و حضور نظامی چین در منطقه اقیانوسیه به این کشور هشدار دهند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1625222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =