همه کشتی گیرانی که بازیگر شدند

در طی ادوار مختلف، کشتی گیران زیادی بازیگر شده اند و مقابل قاب دوربین سینماگران رفته اند.

امیررضا احمدی؛ صدا، دوربین، حرکت؛ این سه کلمه سرآغاز شروع و ثبت روایت هایی است که گاه در دل تاریخ ثبت می شوند و گاه زیباترین سکانس ها را خلق می کنند تا بر پرده نقره ای بنشینند و جماعت زیادی را به خود جذب کنند؛ سینما همیشه داستان های زیادی را در ارتباط با ورزش داشته و پیوند تنگاتنگ بین این دو، باعث شده تا همیشه خروجی دل نشینی داشته باشد.

در دهه های قبل، سناریوها بر اساس مرام و مسلک اهالی محل و به اصطلاح پهلوان های لوطی نوشته می شد و در طول زمان، سناریو تغییر کرد و بازیگران زیادی به سمت پرده نقره ای و قاب تلویزیون رفتند تا علاوه بر دنیای ورزش، طعم حضور مقابل دوربین را هم بچشند.

در سال های متمادی ورزشکاران ایرانی مختلفی به سمت سینما و تلویزیون سوق یافته اند که در بین آن ها، گوش شکسته های زیادی در آن دیده می شوند.

حسین ملاقاسمی، پیشکسوت کشتی ایران روز گذشته در بیمارستانی در هلند، در خاک مرگ نشست و به بهانه فوت این بزرگمرد کشتی ایران، نگاهی می اندازیم به همه گوش شکسته هایی که مدتی هم ردای بازیگری بر تن کردند.

همه کشتی گیرانی که بازیگر شدند

حسین ملاقاسمی؛ شباهت زیاد با جیم براون

شباهت چهره‌ زنده یاد ملاقاسمی به جیم براون؛ بازیگر سیاهپوست آمریکایی، باعث شد تا او با فیلم مرد و نامرد وارد سینما شود.

حسین ملاقاسمی شاگرد حبیب اله بلور و نایب ‌قهرمان کشتی آزاد جهان در وزن ۶۲ کیلو بازی در سینما را از سال ۱۳۴۵ با «مرد و نامرد» به کارگردانی «سیاوش شاکری» آغاز کرد. او قبل و بعد از انقلاب در سه مجموعه تلویزیونی و ۱۳ فیلم سینمایی حضور یافت . فیلم‌های لاک‌پشت‌ها، پایگاه جهنمی، کمینگاه ازجمله فیلم‌هایی است که وی در آن‌ها بازیگری کرد. آخرین حضور او در عرصه بازیگری به سال ۱۳۷۵ برمی‌گردد و پس‌ازآن تاریخ وی در هیچ فیلمی بازی نکرد. او با پذیرش نقش نوچه در فیلم« آقای لر به شهر می‌رود» از سینما خارج شد.

همه کشتی گیرانی که بازیگر شدند

امامعلی حبیبی؛ ببر مازندران

ببر مازندران یا آقای سر و ته یکی؛ با شنیدن هر کدام از این القاب، اولین نامی که در ذهن تداعی می شود امامعلی حبیبی است. پیر دیر کشتی ایران که روزگاری پرچمدار این ورزش بود و هیچ حریفی یارای ایستادن مقابلش را نداشت، اولین ورزشکاری است که برای ایران طلای المپیک کسب کرده و در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، مدال زرین را بر سینه اش زد. حبیبی که با یک طلای المپیک و سه طلای جهان یکی از پر افتخار ترین کشتی گیران تاریخ ایران است، در دورانی هم حضور در سیاست را مزه کرد و هم مدتی بازیگری را چشید.

او در سال ۱۳۴۲ و با اصرار نمایندگان انجمن شهر بابل در انتخابات مجلس شورای ملی شرکت کرد و توانست با کسب ۳۵٬۰۰۰ رای، به عنوان نمایندهٔ شهر بابل، بر روی یکی از ۲۰۰ صندلی مجلس بنشیند.

حبیبی در سال ۱۳۴۷ به همراه حبیب اله بلور مربی وقت تیم ملی و حسین ملاقاسمی در فیلمی به نام ببر مازندران به کارگردانی ساموئل خاچیکیان حضور پیدا کرد. داستان فیلم، برداشتی از زندگی خود حبیبی بود. امامعلی تا اواخر دهه ۴۰ در فیلم‌های سینمایی جهنم سفید۳۴۷، آدم و حوا و فیلم رام کردن مرد وحشی بازی کرد.

حضور او در سینما نیز بدون هیچ دستاورد مشخصی پس از مدت کوتاهی به پایان رسید. بعدها گفته شد که او در گفتگو با خبرنگاری نیاز شدید مالی را به‌عنوان دلیل حضور در این فیلم بیان کرده است.

همه کشتی گیرانی که بازیگر شدند

حبیب الله بلور؛ پدر کشتی ایران

زمانی که اریکان به ایران آمد و کشتی نوین را در ایران پایه گذاری کرد تا آن نهال نوپا امروز به این درخت پر ثمر تبدیل شود، بلور دستیار او بود و در المپیک ۱۹۵۲ در کنار مربی ترک، تیم ایران را هدایت کردند که ۲ نقره و ۳ برنز از آن مسابقات، به عنوان اولین مدال های کشتی ایران در المپیک به سوغات آوردند. آقا بلور بعد از آن در المپیک۱۹۵۶ سرمربی ایران شد و دو شاگردش یعنی تختی و حبیبی، یک شاهکار رقم زد. سرمربی پر افتخار ایران در کنار مربی گری و رقم زدن یک دوره طلایی در تاریخ ورزش اول ایران، سابقه بازی و حضور در سینما را هم دارد.

سرمربی فقید تیم ملی کشتی ایران، در ۲۲ فیلم سینمایی به‌عنوان بازیگر حضور داشت. البته او هیچ‌گاه در سینما به‌اندازه موفقیت‌هایی که در لباس مربیگری به دست آورد، توفیق پیدا نکرد.

همه کشتی گیرانی که بازیگر شدند

محمد علی فردین؛ سلطان قلب ها

محمد علی فردین، شاید تنها کشتی گیری است که آوازه و شهرتش در سینما و پرده نقره ای، بالاتر از دوران درخشش در کشتی است و بخش بزرگی از تاریخ سینمای ایران، و نقش های ماندگارش به نام مرد خوش سیمای سینما گره خورده است.

فردین که یکی از رفقای صمیمی آقا تختی بود، در مسابقات جهانی ۱۹۵۴ توکیو در وزن ۷۳ کیلوگرم مدال نقره را کسب کرد. پس از آن به صورت کاملا اتفاقی وارد دنیای هنر شد تا یکی از بهترین بازیگران تاریخ این هنر در ایران شود.

فردین در زمستان ۱۳۳۸. در سن ۲۸ سال سالگی و زمانی که برای دیدن فیلمی وسترن به سینما رفته بود، که به گفته خودش بلیت به او نرسید و گیشه بلیت فروشی بسته شد و او پشت در سینما ماند، در این حین اسماعیل کوشان که با چهره فردین در عرصه کشتی آشنا بود جلو آمد و وی را به داخل سینما دعوت کرد.

کوشان به او پیشنهاد بازی در فیلم چشمه آب حیات که سیامک یاسمی آن را کارگردانی می‌کرد را داد و فردین پذیرفت و بدین ترتیب فردین به عنوان یکی از هنرپیشهٔ‌های اصلی فیلم، اولین نقش حرفه‌ای خود را در سینما بازی کرد.

بازی در فیلم‌های فردا روشن است و فریاد نیمه شب به کارگردانی ساموئل خاچیکیان نقطه عطف کارنامه هنری اش محسوب می‌شود، آثاری که توانستند عنوان بهترین و پرفروشترین فیلم سال را ازآن خود کنند، فردین با فیلم آقای قرن بیستم به شهرت رسید؛ و درمیان سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ دراوج دوران کاری خود قرار گرفت.

همه کشتی گیرانی که بازیگر شدند

علیرضا لرستانی

علیرضا لرستانی یکی از معدود نفراتی بود که هم در کشتی آزاد و هم فرنگی، یکه تازی می کرد. مردی که شاید مصداق بهترین، در بدترین زمان بود. او که در کارنامه اش ۵ طلای آسیا و ۱ نقره بازی های آسیایی دیده می شود، در دوران افول کشتی ایران یکی از بهترین‌ها در دو رشته فرنگی و آزاد بود.

این قهرمان سابق سنگین ‌وزن کشتی آسیا در دهه هفتاد تجربه کوتاهی در حوزه بازیگری داشت. فیلم دمرل به کارگردانی یدالله صمدی در سال ۱۳۷۲ ساخته شد و لرستانی در این فیلم نقش جوان زورمندی را بازی کرد که پس از هماوردی با پهلوانان بسیار به‌عنوان پهلوان پهلوانان برگزیده می‌شود.

همه کشتی گیرانی که بازیگر شدند

خسرو نظافت دوست؛ بدل بدشانس آقا تختی

وقتی علی حاتمی تصمیم گرفت تا زندگی جهان پهلوان کشتی ایران را روی پرده ببرد، خسرو نظافت دوست را به عنوان نقش اصلی انتخاب کرد تا این کشتی گیر پیشکسوت، که چهره اش هم به تختی شباهت داشت، نقش اول فیلم او باشد.

با این وجود، فوت زنده یاد حاتمی باعث شد تا یکی از بهترین فیلم های ایران ساخته نشود و نظافت دوست هم گرفتار بدشانسی شود.

این قهرمان کشتی فرنگی آسیا پس از آن حضوری افتخاری در فیلم جهان پهلوان تختی را تجربه کرد. همانطور که گفته ابتدا قرار بود وی نقش جهان پهلوان تختی را بازی کند اما مرگ علی حاتمی کارگردان باعث شد پروژه ساخت مدتی متوقف شود و بعدها بهروز افخمی کار اتمام این پروژه را بر عهده گرفت، اما فیلم اوبه طور کلی متفاوت از آن چیزی بود که علی حاتمی در سر داشت. نظافت دوست در نهایت نقشی کوتاه را در فیلم بازی کرد .

علاوه بر این نفرات، افرادی مانند علیرضا حیدری، مجید خدایی، بهرام مشتاقی و و... هم در نقش کشتی گیر در سینما ایفای نقش کردند.

حیدری در یک فیلم سینمایی به نام من یک ایرانی هستم به ایفای نقش پرداخته است، تجربه‌ای متفاوت برای قهرمان اسبق کشتی جهان و المپیک.در یک فیلم سینمایی به نام من یک ایرانی هستم به ایفای نقش پرداخته است، تجربه‌ای متفاوت برای قهرمان اسبق کشتی جهان و المپیک.

همچنین نفراتی مانند مجید خدایی و بهرام مشتاقی هم در سریال پایتخت سه به ایفای نقش پرداختند.

بیشتر بخوانید:

۲۵۷ ۲۵۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1625311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۹
    1 1
    روحشان شاد.
  • امین خطر IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    0 1
    فقط فردین وثوق ملک مطیعی خلاص