لاوروف: هدف عملیات اوکراین آزادسازی جهان از ظلم و ستم غرب است

ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت که عملیات نظامی کشورش در اوکراین "به رهایی جهان از ظلم و ستم نواستعماری غرب کمک می‌کند."

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری شینهوآ گفت: آشکار است که تلاش‌های جمعی غرب برای مانع‌تراشی در مسیر طبیعی تاریخ به منظور حل و فصل مشکلاتش به بهای آسیب به دیگران محکوم به شکست است.

لاوروف افزود: دنیای امروز چندین مرکز تصمیم‌گیری دارد و چند قطبی است. می‌بینیم که کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین چگونه به طور پویا توسعه می‌یابند. همه آزادی انتخاب واقعی دارند، از جمله راه‌های توسعه و مشارکت در پروژه‌های ادغام. عملیات نظامی ویژه ما در اوکراین هم به روند رهایی جهان از ظلم و ستم نواستعماری غرب که به شدت با نژادپرستی و مجموعه‌ استثنایی بودن آمیخته شده است، کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: امروز ما درباره یک جنگ سرد جدید صحبت نمی‌کنیم، بلکه درباره تمایل مداوم واشنگتن و نیروهای نیابتی آن حرف می‌زنیم که خودشان را "اربابان سرنوشت بشریت" قلمداد می‌کنند و می‌خواهند یک مدل آمریکایی‌محور از نظم جهانی را تحمیل کنند. این وضعیت به جایی رسیده است که یک اقلیت غربی برای جایگزین کردن معماری سازمان‌ ملل ‌محور و نظم بین‌المللی که در نتیجه جنگ جهانی دوم با نظم مبتنی بر قانون خودشان ایجاد شد، تلاش می‌کند. واشنگتن و متحدانش این قوانین را خودشان می‌نویسند و سپس به عنوان لازم‌الاجرا به جامعه بین‌المللی تحمیل می‌کنند.

"سیاست آمریکایی مخرب"

لاوروف تاکید کرد که ایالات متحده چندین دهه است که مسیری مخرب را دنبال می‌کند. این دیپلمات روس به ویژه به تجاوز ناتو به یوگسلاوی، حملات به عراق، لیبی، تلاش آن برای نابودی سوریه و همچنین "انقلاب‌های رنگی" در تعدادی از کشورها از جمله اوکراین اشاره کرد. او گفت: تمامی این‌ها به قیمت از دست رفتن صدها هزار تن بوده و به هرج و مرج در مناطق مختلف این سیاره منجر شده است.

وزیر امور خارجه روسیه گفت که غربی‌ها با "وحشیانه‌ترین روش‌ها" تلاش می‌کنند تا کشورهایی را که به دنبال سیاست مستقل خارجی و داخلی هستند، سرکوب کنند و این فقط مربوط به روسیه نیست. لاوروف گفت: می‌توانیم ببینیم که چطور "تفکر بلوکی" در منطقه آسیا – اقیانوسیه تحمیل شده است. به استراتژی به اصلاح هند – اقیانوسیه که آمریکا تبلغیش را می‌کند، نگاهی بیندازید و ببینید که آشکارا محوریت ضد چینی دارد.

لاوروف گفت: در روح دکترین قدیمی مونرو، ایالات متحده به دنبال دیکته کردن نحوه و استانداردهای زندگی در آمریکای لاتین است. این امر تحریم تجاری غیرقانونی طولانی‌مدت علیه کوبا، تحریم‌ها علیه ونزوئلا و تلاش برای "تغییر" ثبات در نیکاراگوئه و برخی از دیگر کشورها را توضیح می‌دهد. ادامه فشار بر بلاروس هم در همین راستاست. این لیست را می‌توان ادامه داد.

به این گفته مقام روسیه، "هرچه غرب سریعتر به واقعیت‌های ژئوپولیتیکی جدید واقف شود، برای خودش و جامعه جهانی بهتر خواهد بود." لاوروف تاکید کرد: همانطور که شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در نشست بوآئو تاکید کرد، ما باید اصل امنیت تقسیم‌ناپذیر را حفظ کرده، یک معماری امنیتی متعادل، اثرگذار و پایدار ایجاد کنیم و با پیگری امنیت خودمان به بهای امنیت دیگران مخالفت کنیم.

سرگئی لاوروف همچنین گفت که ایالات متحده و ناتو اگر که واقعا می‌خواهند به درگیری اوکراین پایان دهند، نباید سلاح به این کشور روانه کنند اما اکنون آنها هر کاری در توان دارند برای طولانی‌تر کردن آن انجام می‌دهند.

لاوروف به شینهوآ گفت: با حمایت علنی از رژیم کی‌یف، کشورهای ناتو هر کاری می‌توانند برای جلوگیری از خاتمه یافتن این عملیات از طریق توافق‌های سیاسی انجام می‌دهند. ریاکاری گسترده و استانداردهای دوگانه کشورهای غربی اخیرا با بیان اینکه "این درگیری تا زمانی که آخرین اوکراینی مقاومت کند، ادامه می‌یابد"، فاش شد. اگر آمریکا و ناتو واقعا مایل هستند بحران اوکراین حل و فصل شود، اول از همه باید به خود بیایند و به کی‌یف سلاح و مهمات ندهند. مردم اوکراین به جاولین و استینگر نیاز ندارند بلکه کمک بشردوستانه می‌خواهند.

این مقام روس همچنین گفت که اوکراین همچنان کشتی‌های خارجی را راه نمی‌دهد و با این کار تهدیدی برای گلوله‌باران در آب‌های داخلی‌اش و دریای سرزمینی این کشور ایجاد می‌کند.

لاوروف در مصاحبه با شینهوآ گفت: روسیه در حال اتخاذ تدابیری است که از دریانوردی مدنی در آب‌های دریاهای سیاه و آزوف اطمینان حاصل کند. هر روز کریدورهای بشردوستانه باز می‌شوند که یک خط امن برای جابجایی کشتی‌هاست. با این حال، طرف اوکراینی‌ به مانع‌تراشی برای کشتی‌های خارجی ادامه داده و تهدیدی برای گلوله‌باران در آب‌های داخلی و دریای سرزمینی خودش ایجاد می‌کند.

او افزود: علاوه بر این، نیروی دریایی اوکراین در ساحل، در آب‌های بندر و آب‌های سرزمینی‌اش مین کاشته است. این تجهیزات انفجاری از کابل‌های لنگر جدا شده و به سمت دریای آزاد رانده می‌شوند و برای همین خطری هم برای نیروهای دریایی و هم برای زیرساخت بندری در دریای سیاه هستند.

سرگئی لاوروف همچنین گفت، مذاکرات میان روسیه و اوکراین هر روز برقرار است و مذاکره‌کنندگان روی یک پیش‌نویس یک توافق بحث می‌کنند که ممکن است کاهش تحریم‌ها و همچنین وضعیت بی‌طرفی کی‌یف و تضمین‌های امنیتی را در بر بگیرد.

لاوروف به خبرگزاری چینی شینهوآ گفت: هیات‌های روسیه و اوکراین هر روز از طریق ویدیو کنفرانس درباره پیش‌نویس یک توافق احتمالی تبادل‌نظر می‌کنند. ما مایل به ادامه گفت‌وگوها هستیم، گرچه دشوار است. این توافق باید شامل وضعیت بی‌طرفی و غیرنظامی‌شده اوکراین و همچنین تضمین‌های امنیتی برای کی‌یف باشد. دستورکار این مذاکرات همچنین شامل مسائلی نظیر نازی‌زدایی، به رسمیت شناختن واقعیت‌های ژئوپولیتیکی جدید، کاهش تحریم‌ها، وضعیت روس‌زبان‌ها و دیگر مسائل است. حل و فصل وضعیت اوکراین، کمک شایانی به تشنج‌زدایی از تنش سیاسی – نظامی در اروپا و به طور کلی در جهان می‌کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1626656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    49 29
    یکی از چیزهایی که صدام برای حمله به ایران و اشغال گریش گفت همین حرف ها بود
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    54 20
    البته ایشون جمله اشون رو کامل نکردن..منظورشون وارد کردن جهان به ظلم و ستم شرق است..
  • محسن IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    36 19
    اقای محترم خودتی
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
    51 31
    اقای لاف زن شما خودتان از کشورهای غربی هم بدترید