پیام‌های تسلیتی که برای درگذشت نادر طالب‌زاده منتشر شد

در پی درگذشت نادر طالب‌زاده، مستندساز و مجری تلویزیون، پیام‌های تسلیت متعددی در حال مخابره شدن است که از جمله آن ها می‌توان به پیام تسلیت رئیس حوزه هنری و رئیس سازمان سینمایی آن، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در پی درگذشت نادر طالب‌زاده، مستندساز و مجری تلویزیون پیام تسلیتی به شرح زیر صادر کرد:

«بسم اللّه الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

استاد نادر طالب‌زاده، پدر و معلم دلسوز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به رفقای شهیدش پیوست.
جان بیقرارش، او را سه ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشگاه کلمبیا به وسط خیابان‌های تهران کشاند.
او همیشه حاضر بود؛ از عکاسی لحظه‌های انقلاب تا سرپرستی خبرنگارهای خارجی، از دفاع مقدس تا سریال مسیح و برنامه راز، از گروه تلویزیونی حوزه هنری تا جشنواره عمّار.
او از برپاکنندگان جبهه فرهنگی انقلاب بود و هر آن‌چه امروز در این جبهه هست بهره‌ای از همّت، اراده و دانش آن مجاهد خستگی‌ناپذیر دارد. حاج نادر برای ما که آن قلندر شهید را از نزدیک درک نکردیم، غنیمتی گرانبها بود که بوی سیدمرتضی را از او استشمام می‌کردیم.
چه عاقبت دل‌انگیزی که در عزیزترین ماه و یوم‌الله قدس در جوار یار دیرینش، آوینی بزرگ آرام می‌گیرد. روح بلند او در پناه حضرت حق جلّ و علی، غرق نور و رحمت باشد و ان‌شاءالله همه ما دلبستگان آن جانِ طالبِ حقیقت، در سرای باقی به او و یارانش ملحق شویم.»

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری نیز در پی درگذشت نادر طالب‌زاده، پیام تسلیتی به شرح زیر منتشر کرد.

«انالله و اناالیه راجعون

اگر غربال ابتلائات نباشد، چگونه خبیث از طیب جدا شود و چگونه انسان به کمال رسد؟
معلم تمام‌عیار و اندیشه‌ورز قهار که با مشی پدرانه و تلاش مؤمنانه‌اش، راه را برای ما که پای در این مسیر نهاده بودیم، باز می‌کرد از میانمان رفت.
او از برجستگانی بود که نهالِ پرطراوتِ هنر و اندیشه انقلاب را در سیل ابتلائات بزرگ زمانه، با شوق و ایمان راسخ خویش پاسداری کرد و به شکوفایی و رویش‌های تازه در نسل‌های بعدی رساند؛ نسلی که جز تشویق و اعتماد از او چیزی ندید و سعه صدر و متانت را از او آموخت.
عروج غم‌بارش و خسارت جبران‌ناپذیر از دست دادنش، بر دوست‌داران و شاگردان این نادر مرد بزرگ تسلیت باد.
رضوان و رحمت خدا بر او.»

محمد حمیدی‌مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نیز با انتشار پیامی فقدان نادر طالب‌زاده را ضایعه‌ای بزرگ برای جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دانست.

او در این پیام چنین نوشته شده است:

«بازگشت همه به سوی خدای مهربان است. درگذشت برادر گرامی، هنرمند متعهد و اندیشمند، عضو محترم هیات امنای مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه هنری، سینمای مستند و هنرمندان انقلابی است.
زنده‌یاد نادر طالب‌زاده حیات هنری خود را با انقلاب اسلامی و مفاهیم ارزشمند آن گره زد. با سینمای دفاع مقدس بالید و در حوزه مستند، تولید فکر و کشف جوانان انقلابی و صاحب اندیشه پیشگام و موثر بود.
فقدان او، که از پیشگامان و پرچمداران هنر انقلاب اسلامی بود، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای هنر انقلاب اسلامی است. امید که روح پاکش در پرتو مهر خداوند متعال، در آرامش باشد و راه، اندیشه و آموزه‌هایش چراغ راه نسل آینده.»

مجید اکبرشاهی، مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز در پیامی درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت.

در متن این پیام چنین آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مرحوم نادر طالب‌زاده موجب تاثر و تالم همه دوستداران و یاوران انقلاب، جامعه رسانه‌ای، سینمایی و خانواده بزرگ رسانه ملی شد.
استاد طالب‌زاده از سرمایه‌های ارزشمند کشور، ولایتمدار و از یاران شهید مرتضی آوینی بود که لحظه‌ای از جهاد تبیین و دفاع از اصول و ارزش‌های انقلاب و جمهوری اسلامی فروگذار نکرد.
اینجانب درگذشت آن شخصیت دغدغه‌مند و دلسوز جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی را همزمان با روز جهانی قدس به اهالی رسانه، فرهنگ‌ و هنر و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن فقید سعید از درگاه خداوند رحمان، رحمت و بخشایش و برای بازماندگان گرامی صبر و سلامت مسألت دارم.»

سیدمحمد حسینی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هم در پیام جداگانه‌ای درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت.

«انا لله و انا الیه راجعون
استاد گرانمایه و عزیز حاج نادر طالب‌زاده.
کسی که در حیات و امروز در نوع وفاتش به آموخت.
بهتر از همه حرف‌های یار دیرینش سید شهیدان اهل قلم را فراگرفته و به آن جامه عمل پوشانده.
اینکه هنر در ذات خود واجد دو وجه کلی است. قبله و جبهه هنری که جهت نداشته باشد و روی به قبله‌ای نکند و به تعبیر بلند سید مرتضی انصراف وجه از جهات دیگر نداده باشد و هنری که جبهه و مواجهه با ظلم و کفر و استبداد و بیداد را سرلوحه خود نسازد اساسا هنر نیست از حیز هنر بودن ساقط است.
و این مفهوم چه عمیق و درست و مشهود در تار و پود تمام رفتارهای عمار سینمای ایران حاج نادر طالب‌زاده عزیز تنیده شده بود.
روحت شاد که در رفتن از این دنیا هم محراب ماه علی علیه السلام و روز مبارزه با استبداد را برگزیدی و دوباره پرده از رازی برداشتی برای اینکه به ما و به همه آزادی‌خواهان جهان با رفتن شهادت‌گونه‌ات درس پایداری و استقامت دهی.
حاج نادر عزیز بدان که شاگردانت راهت را ادامه خواهند داد و دیر نخواهد بود زمانی که روز قدس را به یاد تو در قدس گرامی دارند.»

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در پی درگذشت نادر طالب‌زاده پیام تسلیتی صادر کرد.

«باید در جست‌وجوی حقیقت بود و این متاعی است که هر کس به راستی طالبش باشد، آن را خواهد یافت.
شهید آوینی
نادر طالب‌زاده پس از مجاهدتی خستگی‌ناپذیر در مسیر تبیین آرمان‌های انقلاب اسلامی و دفاع از حقیقت نابی که خمینی کبیر پرچم آن را برافراشت، به دیار باقی شتافت و چشمان خسته و تن رنجور او آرام گرفت.
تقارن سفر آخرتش با روزی که یادگار ماندگار آن پیر فرزانه و نشانی برای تمام آزادیخواهان جهان و مجاهدان محور مقاومت است، تاییدی بر یک عمر مجاهدت این مبارز نستوه در راه آرمان فلسطین است.
به راستی که هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی مدیون حضور پربرکت و روح جست‌وجوگر و حق‌جوی اوست. هرچند فقدان این سردار جبهه فرهنگی انقلابی اسلامی ضایعه‌ای خسارت‌بار است، اما نقشه راهی که ترسیم کرد و خیل عظیم شاگردان و رهروان او، امیدبخش امتداد اثر او در سپهر تمدن انقلاب اسلامی است.
به جرئت می‌توان گفت که او یکی از شاخص‌ترین شاگردان مکتب خمینی عزیز بود که با دم مسیحایی او پای در مسیری گذاشت که ابتدای آن بیداری و انتهای آن شهادت است و مگر شهادت جز آن است که عمر خود را همچون مشعلی برای یافتن و نشان دادن حقیقت صرف کنی.
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران فقدان یار دیرین شهید آوینی و هم‌رزم مجاهدان محور مقاومت و سردار بی‌بدیل عرصه رسانه و فرهنگ انقلاب را به خانواده، هم‌رزمان، شاگردان و دوستداران آن فقید سعید تسلیت عرض می‌کند و بر خود فرض می‌داند که حافظ و رهرو راه ایشان باشد.»

سید مجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم در پیامی درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت.

«هوالباقی

درگذشت هنرمند ارزش مدار و با ایمان مرحوم نادر طالب زاده موجب تأسف و تأثر فراوان شد. استاد طالب‌زاده یکی از برجسته ترین چهره های هنر انقلاب اسلامی بود که در طول عمر پربرکت خویش همواره در راه بازنمایی و تبیین اندیشه‌های اسلام و انقلاب تلاش کرد و در این راه شاگردانی شایسته تربیت نمود که راه او را در خدمت به فرهنگ و هنر کشور ادامه خواهند داد. بی شک یاد و نام وی در قلب دوستدارانش مانا و جاویدان خواهد بود.
اینجانب فقدان آن برادر عزیز را که در ایام پربرکت ماه مبارک رمضان و در روز قدس آسمانی شد، به جامعه فرهنگ و هنر کشور، دوستداران و خانواده گرامی ایشان تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت الهی برای آن مرحوم و صبرو شکیبایی برای خانواده محترمش آرزو می‌نمایم.»

نادر طالب‌زاده مستندساز، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون و بازیگر و کارگردان سینما در روز جمعه ۹ اردیبهشت ماه در ۶۹ سالگی به دلیل عوارض ناشی از عارضه قلبی درگذشت.

۲۵۹۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1626727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =