رشته ریاضی در دبیرستان ها و دانشگاه ها در حال انقراض است

رسالت نوشت:حتما خبر «تعطیلی رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به دلیل عدم تقاضا» را شنیده‌اید، خبری که آماری هم به آن ضمیمه‌شده است: «کمتر از ۱۵ درصد دانش آموزان متوسطه دوم، رشته‌ ریاضی را انتخاب می‌کنند» اما کاهش کمی و کیفی دانش‌آموزان این رشته، باتوجه به آنکه در زمره علوم پایه قرار دارد، قطار پیشرفت و توسعه کشور را به مخاطره می‌اندازد.

نکته بعدی، برهم خوردن توازن رشته‌ای است که به‌عنوان زنگ هشداری از سوی کارشناسان به صدا درآمده و آمار ثبت‌نام‌کنندگان در کنکور امسال، عدم توازن و تراکم بیش‌ازاندازه در رشته تجربی را تایید می‌کند. امسال فقط۱۰ درصد دانش‌آموزان در کنکور ریاضی شرکت می‌کنند، درحالی‌که این رقم برای رشته تجربی ۳۹ درصد است.

آمار اعلامی در یک دهه قبل، با آنچه اکنون ارائه‌شده متفاوت است و براین اساس ۲۵ درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی و ۴۲ درصد در رشته تجربی ثبت‌نام کرده‌بودند. اما چرا رشته تجربی مورد استقبال قرارگرفته است؟ رشته‌ای که تا چندی پیش عمدتا برای دختران جذاب بود و حالا در کمال ناباوری، پسران هم به آن تمایل زیادی نشان می‌دهند.

در این رابطه فرضیات زیادی مطرح است که عباس فرجی- کارشناس مشاوره در آموزش‌وپرورش تأکید می‌کند هرکدام این فرضیات دلایل خاص خود رادارند، به‌عنوان‌مثال شغل پزشکی فی‌نفسه جذاب است و اغلب دانش‌آموزانی که به رشته تجربی می‌روند خود را با روپوش سفید یا در اتاق عمل می‌بینند. فرضیه دومی که می‌توان متصور شد پول است که با توجه به شرایط اقتصادی، پول‌سازی این رشته برای دانش آموزان و والدین اهمیت دارد. حال‌آنکه دانشگاه‌ها، این‌همه ظرفیت برای پذیرش دانشجو در رشته پزشکی را در اختیار ندارند و آیا با فرض بر اینکه بسیاری از دانش‌آموزان در رشته پزشکی تحصیل کنند، جامعه به این‌همه پزشک نیاز دارد؟

فرجی از سیاست‌های اشتباه در آموزش‌وپرورش می‌گوید که اوضاع را روزبه‌روز بدتر کرده است و اگر همین روال ادامه یابد، سایر رشته‌ها با صندلی خالی مواجه خواهند شد.
پرسش مهم این است که چه فردی مسبب این عدم توازن بوده است؟ آیا اولیاء و دانش آموزان قدرت بر هم زدن توازن رشته‌ای را داشته‌اند؟ عباس فرجی، این فرض را بسیار کمرنگ می‌بیند ولی بی‌تأثیر نمی‌داند: «ازاین‌جهت می‌گویم کمرنگ است که هدایت دانش‌آموزان و برگه‌های آن‌ها همیشه توسط آموزش‌وپرورش تنظیم و در اختیار اولیاء و دانش‌آموزان قرار داده‌شده است و دانش آموزان فقط در انتخاب گزینه‌ها مخیر هستند نه بیشتر یعنی اگر این برگه‌ها کارشناسی و انتخاب رشته بر اساس یک الگوی برنامه‌ریزی‌شده طراحی می‌شد چه‌بسا هم‌اکنون درگیر چنین دردسرهایی نمی‌شدیم.»


به ‌رشته ریاضی بها نمی‌دهند
بدین طریق می‌توان سرچشمه اصلی اشکال را در آموزش‌وپرورش جستجو کرد، پروفسور امیدعلی شهنی کرم‌زاده- چهره ماندگار ریاضیات ایران نیز دلیل اینکه ریاضیات به چنین حال‌وروزی افتاده را آموزش‌وپرورش و دانشگاه و جامعه‌ای می‌داند که به آن بها نمی‌دهد؛ به فارغ‌التحصیلان ریاضی توجه نمی‌شود و بر اهمیت ریاضی تأکید نمی‌شود وگرنه ریاضی در تمام دنیا هم در دوران مدرسه و هم دانشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد.


چهره ماندگار ریاضیات ایران بر این باور است که کم‌کاری از سوی آموزش‌وپرورش و وزارتخانه‌ها است وگرنه کم‌کاری از دانش‌آموزان نیست. او البته محیط خانواده را نیز بی‌تأثیر نمی‌داند؛ چراکه والدین برای فرزندان خود نگران‌اند و به فکر آینده شغلی آن‌ها هستند. وقتی خانواده‌ها می‌بینند که فارغ‌التحصیلان ریاضی امکانات شغلی ندارند اما در رشته‌های دیگر ازجمله پزشکی وضعیت خوب است، طبیعی است فرزندان خود را تشویق کنند که به سمت ریاضی نروند.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1629271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 88
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    وقتی درآمد یک پزشک معادل درآمد 20 مهندس هست چه توقعی دارید؟
    • یک پزشک IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      14 39
      نگران نباشید چند وقته دیگه رشته تجربی هم بدون مشتری میشه وقتی ماشین و یخچالِ ساید و تلویزیون و .... از خارج بیاد طبیعیه که نیازی به مهندس نیست وقتی خوانندگان سایتهای داخلی پیشنهاد میدن دکتر از هند و پاکستان بیاریم نتیجش ... کشور ما دلال نیاز داره، نه خدمتکار (پزشک و مهندس)
    • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      8 2
      درآمد پزشک چقدره؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      56 1
      20 برابر؟ الان یک جراح زیبایی در تهران روزی 3 تا عمل می کنه. هر عمل 80 میلیون در نظر بگیر. 60 میلیونش بره تو جیب خود دکتر، توی 3 روز به اندازه یک سال یک مهندس پول می ذازه تو جیبش
    • آها :/ IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      33 1
      الان من ک رشته ریاضی فیزیک رو انتخاب کردم ، قراره بعدش چی بشه ؟ 😐💔
    • امیرعلی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      15 6
      حرف شما درسته ولی ریاضی مادر رشته هاست از اون همه رشته ها میشه رفت
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    وقتی با دیپلم یا فوق دیپلم فنی میشه چند برابر یک مهندس یا کارشناس ارشد در آمدزایی کرد چرا باید سخت ترین درس ها رو خوند و در آخر هم بدون مهارت لازم بیکار موند.
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      26 3
      درسته ولی هیچوقت فراموش نکن که خیلی از این وسایلی که الان اختراع و تولید شدند و همچنین کارخونه های بزرگ حاصل چند مهندس متخصص بودن
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    وقتی با احداث دانشگاه های غیر اصولی و جذب فله ای دانشجو آبروی رشته های مهندسی را می بریذد معلومه که به این جا و بدتر هم میرسیم
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    وقتی فرزندان عوامل حکومت همه دستگاهها حتی کارمندی ساده درادارات را غصب می کنند دیگر چه انگیزه ای برای درس خواندن مردم معمولی و غیرحکومتی ایران می ماند.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    دانش آموز رشته ریاضی یا باید بدون کنکور سراسری وارد دانشگاه شود یا سهمیه خاصی برایشان در نظر بگیرند آن موقع استقبال از این رشته مهم بهتر می شود وخانواده ها را باید از تب پزشک شدن فرزندانشان انداخت
  • حمید کرمی کارشناس ارشد اقتصاد ومدیریت IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    89 4
    با سلام در مورد انتخاب رشته عوامل مختلفی تاثیر گذار است . عواملی همانند اینده رشته.پیدا کردن کار .پول ساز بودن و.. که این عوامل وبعبارتی متغیر ها با ضریب خاصی در انتخاب رشته تاثیر گذار هست. ولی می توان گفت اینده شغلی وعدم دسترسی به شغل وعدم مدیریت دولت مردان در ایجاد شغل می تواند یکی از عوامل مهم در انتخاب رشته تحصیلی باشد.
  • بهلول ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    74 4
    کشور مسیر توسعه و کار و اشتغال را طینمی کند رشته های ریاضی محدودیت شغلی شدید دارند کارهای دولت بیشتر خدمات رسانی به مردم است وظرفیت دانشگاهها توان اشتغال رشته های تجربی را ندارد لذا فردی در فکر اشتغال باشد احتمال آن در تجربی و بعد علوم انسانی بیشر از ریاضی است کسی دانشگاه نمی رود در خانه بنشیند و یا کار دیگر نامرتبط بکند لذا دو دو تا کنید باید به رشته تجربی بروید فرض کنید مخابرات در ریاضی خواندید در شهر چند اداره مخابرات وجود دارد اغلب یکی است و فقط با بازنشسته شدن جا باز میشود وبرای رشته غیر مرتبط نوع رشته مهم نیست لذا چرا برود ریاضی بخواند
  • علی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    94 10
    سال 91 که ازمون دادم 640 هزار نفر در ریاضیشرکت کرده بودن250 هزار نفر در تجربی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    شما میگی در حال انقراض اونم رشته ریاضی. من می گم در همه رشته های تحصیلی در حال انقراض هستند چراکه کار آزمایشگاهی را بلد نیستیم. هر رشته ای. از انسانی بگیر که خیلی ها اصلا بلد نیستند دو خط بنویسند و صحبت کنند. ما فقط داریم مدرک می دهیم. از نظر کار عملی به جز بافتنی و درست کردن الویه برای دختران و چهار تا مدار برای پسران در حرفه و فن که حالا نمی دونم اسمش چی شده، دقیقا چه قدر کار به بچه ها یاد دادیم؟
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    وقتی همه بودجه کشور صرف عقب نگه داشتن مردم و ترویج فرهنگ عربی میشه باید هم اینطور باشد
    • کیان ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      32 87
      بزرگترین ریاضیدانان این مملکت همون هایی بودند که درس اسلامی خواندند.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      21 15
      افرین
    • م IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      25 35
      بشین بابا. عربی چه ربطی به ریاضی داره...
    • محمد IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      15 27
      چه ربطی داشت؟!؟!
    • IRAN IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      8 62
      میتونم بپرسم منظورتون از ترویج فرهنگ عرب چیه؟
    • محبوب IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      25 36
      فرهنگ غربی رو ترویج کنیم، خوبه؟ موافقی؟
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    154 3
    رشته ریاضی در حال انقراص یعنی پیشرفت وصنعت امروزی درحال انقرص چون ریاصیدرکشاورزی پزشکی فضا خودرو........ کاربرد داره
  • رضا IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    261 5
    مهم ترین دلیل درآمد سرسام آور در رشته ی پزشکی است. الان شاهدیم همکلاسی بنده که از من ضعیف تر بوده و رفته پزشک شده میلیاردره و بنده اومدم مهندس شدم ی زندگی متوسط دارم. از این مثالها زیاده.
  • k IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    133 2
    وقتی که رشته طبیعی پولساز ترین رشته است در چند دهه گذشته با امیدهای واهی دانش آموزان را به رشته ریاضی کشیده اند که الان همه بی کارند چه انتظاری دارید این از بی عدالتی شر چشمه می گیرد که به پزشکان بها داده می شود وبه بقیه نه
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    رشته ریاضی فی نفسه ، رشته خشک و بی روح و خسته کننده ایست که جریان مافیایی کلاسهای کنکور و زد و بند با برخی از دبیرها و معلم های مدارس و سختگیریهای بی مورد و همچنین پیچ و تاب دادنهای بیخود ، اعصاب و روان دانش آموزان و خانواده ها را مورد عنایت قرار داده ... برخی مدارس و دبیران فاسد با هماهنگی برخی از موسسات کنکور به عمد دروس ریاضی را به خوبی به دانش آموزان آموزش نمیدهند و با تهدید و نا امید کردن دانش آموزان و اجبار آنها برای گرفتن نمره قبولی ، دانش آموزان بخت برگشته را به کلاسهای فوق برنامه و خرید کتابهای کمک آموزشی موسسه های خاص ترغیب و سوق میدهند...بطوری که دانش آموزان از دوره ابتدایی از درس ریاضی گریزان میشوند و ریاضی را درس شیطان میدانند که هیچ تاثیری در زندگی حال و آینده آنها ندارد. بطور قطع اشکال اساسی و نوک پیکان اتهام متوجه آموزش و پرورش و مدارس و همچنین نفوذ باندهای مافیایی در سیستم آموزش و پرورش است.
  • س IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    17 25
    سلام واقعا چرا دروس کاربردی در همه جا مثل ریاضی زبان عربی و دروس کاربردی دیکه و حتی مدرسه چرا باید فراری باشن علت کجاست که خیلی نگران کننده است
  • علی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    62 3
    کبوتری که دگرآشیان نخواهددید قضاهمی بردش تا بسوی دانه ودام
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    سرنوشت ما دهه شصتی ها رو دیدن و فهمیدن که توی رشته ریاضی هم خبری نیست
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      30 1
      ما دهه ۶۰ها با رتبه ۲هزار دانشگاه فرهنگیان قبول نکردند الان به خدا افرادی که مجاز به تعیین رشته هستند همه قبول می شوند.عدالت کجایی؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      20 1
      واقعاً با شور و شوق توأم با رنج و مصیبت تلاش کردیم درس خوندیم آخرش هیچی حقوق دبیر ریاضی با سایر دبیرا تفاوتی نداره
  • NL ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    بهترین رشته از هر نظر رشته ریاضیست.درک مطلب کسانی که رشته ریاضی را تمام میکنند با بقیه رشته ها بسنجید مشخص میشود
  • آراد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    به عنوان مهندس ارشد مملکت میگم هر کی بره رشته ریاضی مغز نداره. محاسبات سخت و پیچیده، یادگیری نرم افزار، زبان انگلیسی، آخرشم بیکاری. از دیپلم به بعد برید دنبال کار آزاد خیلی بهتر از وقت تلف کردن در رشته ریاضی و روانی شدنه.
  • رضا IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    84 16
    دانشگاه فرهنگیان معلم را ا رشته انسانی می گیرد آموزش ابتدایی مثلا ۱۰ نفر را از انسانی ۱ نفر رااز ریاضی معلومات کدام بیشتر هست برای چه ر شته ریاضی به اون سختی را بخوانند خوب میرند انسانی وتجربی که د س اش آسان است بالایی ها این تبعیض را گذاشتند
    • شروین IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      17 5
      من کارگزین یکی از ادارات آموزش و پرورش هستم. آموزگار ابتدایی رو از بینِ افراد دیپلمه در هر رشته ای از رشته های نظریِ دیپلم می گیرن. چرا حرفی می زنید که صحت نداره؟! خودم برای چند نفر پرونده تشکیل دادم که دیپلم ریاضی داشتن.
  • سید IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    92 1
    شما یه نگاه به آزمون های استخدامی بنداز، از رشته ها و ظرفیتش به جواب می رسی.
  • آرش IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    147 0
    این نتیجه نابودی صنعت و تولید در کشوره بچه واسه چی بره ریاضی؟ مدرک فنی مهندسی بگبره که بعد بیکار باشه ؟
  • خخخ IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    31 2
    اشتباهی که همه عمرم پشیمانم رفتم رشته ریاضی ارشد فیزیک دارم کارگری میکنم اون توسالهای سخت قبولی کنکور تویع اگهی رشته فیزیک پیداکن ازسال هشتادچهارکه من فارغ التحصیل شدمه بعدشم اموزش پرورشه کردن حای بیسواد ا واقعن هفتاددرصد معلمان جدید بی سواد بی سوادن هرکه معلمی خاست باش رقابت میکنم
  • فرهاد IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    26 16
    بنده دکتری مهندسی سازه دارم. خدمت شما عرض کنم که درس خوندن برای این رشته ها دقیقا مثل فوتبال بازی کردن فوتبالیست های دهه 60. که بدون حقوق بالا و فقط با عشق و برای عشق فوتبال بازی میکردن. اینجا خبری از حقوق های نجومی نیست. اگر عاشقی بیا. وگرنه قافله رو بد باختی.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    33 0
    وقتی این همه مهندس عمران ، مکانیک. ،برق که اکثر آنها در دبیرستان رشته ریاضی داشتند بیکارند و جامعه فکری نمی کند کسی هم رشته ریاضی را در دبیرستانهای ما انتخاب نمی کنند مقصر آموزش و پرورش نیست
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    10 0
    معمولا توان ذهنی یا جسمی وتلاش افراد نهایتا دوبرابر یک فرد متوسط است ولی باوجود قوانین غلط وبی عدالتیها وانحصارها،افراد میبینند که با یک انتخاب متفاوت ممکن است آینده آنها زیر ورو شود.برای همین اولیا ودانش آموزان به صورت بیمارگونه باتحصیل برخورد کنند شاید در آینده حقش را بتواند بگیرد واگر توانست بیش از آنرا،ولی اگر عادلانه هر کس به حقش ازتلاشش وآب وخاکش میرسید،دیگر نه اینقدر نیاز به دانشگاهی داشتیم،وهرکس به دنبال علاقه واستعداد واقعی خودش میرفت چه تحصیل چه کار،پس ایراد از قوانین وبی عدالتیهاست.
  • شروین IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    20 0
    خب، بله! پس چی؟! آدم الکی و بیخود و بی جهت خودش رو پاره کنه که چی؟! اگه بناست دیپلم بگیریم، دیپلم رشته های دیگه. اگر دانشگاهه، که دیگه مدرک بی ارزش شده و کار و شغل بی ربط به مدرک تحصیلی.
  • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    21 2
    کشور برا توسعه و پیشرفت و تکنولوژی به رشته فنی و مهندسی نیاز داره نخبه های ریاضی میرن خارج وقتی میبینن مهندسین درآمد خ کمی دارن و اصلا استخدامی ندارن ...این یعنی فاتحه پیشرفت رو بخونید و کشوری عقب مانده در انتظارمونه
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    46 4
    به خدا دانش آموزانی بودند که همیشه جزو شاگردان تجدیدی و مردودی بودند رفتند دانشگاه های پولی وکالت خوندند الان حداقل ماهی ۱۰۰میلیون درامد دارند .برعکس دانش آموزان که ریاضی بلد بودند الان بعد از رفتن به دانشکاه های معتبر نهایتا معلم شده اند.
  • علی IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    18 10
    در کشورهای پیشرفته و جهان اول بهترین استعدادها در رشته ریاضی تحصیل میکنند و مهندسان گرایشات ریاضی حرف اول را میزنند ام در کشورهای جهان پنجم مثل ایران رشته های ریاضی یواش یواش حذف میشونداینهم لطف بی تدبیری مسئولان بیکفایت
  • زهره ایمانی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    22 11
    دقیقا به دلیل اینکه در آینده فرزندم وضعیت مالی بدی خواهد داشت اجازه نمیدم رشته ریاضی بخونه اما اگه فرزندم در آمریکا تحصیل می‌کرد صد در صد نابغه ریاضی میشد متاسفانه...
  • یه دهه شصتی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    30 0
    من و همسرم جفتمون فوق برق مخابرات داریم کار مرتبط پیدا نکردیم الان سرکار غیر مرتبطیم چرا رشته ریاضی بخونن که بشن مهندس و آخر کار مرتبط نباشه ،تو رشته برق هر جای خصوصی میری برا استخدام باید صدتا نرم افزار بلد باشی جای دولتی که همش پارتیه،هیچ جوره معقول نیس مجبوریم کار ازاد و غیر مرتبط بریم کاری که دیپلمه هم میتونه انجام بده ارزش فوق ما چیه ،ما شدیم آینه عبرت کل فامیل ،الان طرف تکنیسین اتاق عمل خونده خیلی موفقه درامدش پرستیژش تو فک و فامیل همه هم بهش میگن دکتررررررررر
  • امیر IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    29 0
    یکی از نشانه های نابودی ایران همینه
  • فاز IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    17 1
    همه میرن تجربی
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    7 0
    الان پسرها فوتبال دخترها بازیگری چون پولدار میشن ولی افسوس که فهم دید ما شده پول ریاضی پول سازه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    14 6
    رشته ریاضی در دبیرستان یعنی مهندسی و علوم نداریم هرچند! خدایی ایران صنعت میخواد چیکار؟! هر وقت نفت تمام شد یک فکری میکنیم
  • ناشناس IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    8 4
    معلومه دیگه. وقتی همه درسها نا مرتبط با رشته باشه،بایدم این رشته منقرض بشه. مملکت مارو هم که می‌بینید تا لیسانس نگیری از کار خبری نیست...
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    5 7
    وقتی مجری سرشناس تلویزیون دریک برنامه اجازخ دارد که ریاضی را تحقیر کند بهتر از این نمی شود‌
  • کنکوری؛) IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    30 0
    منی که رشتم ریاضیه و امسال کنکور ریاضی دارم واقعا پشیمونم که اومدم ریاضی... اونایی که میان ریاضی باید به فکر رفتن از ایران باشن چون تو ایران عملا عین یه آشغال ازینور به اونور پرت میشن و درآمدی هم ندارن.... به قول دبیرمون آخرش میشن خیاط اونایی که شرایط مهاجرت داشتع باشن میرن اونایی هم که شرایطشو ندارن یا میان دوباره کنکور تجربی میدن یا دیگه میبینن وقت ندارن برای دوباره درس خوندن و میرن راننده اسنپ و خیاط میشن خودم به شخصه از فکر کردن به آیندم میترسم چون معلوم نیس اینهمه سگ دو میزنم میتونم تهش به یه نون بخور نمیری برسم یا نه... این است اوضاع کشور ما...
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    9 14
    شرایط دانشگاه ها و مدارس استعدادهای درخشان رو آسون تر کنید، بعضی بچه ها از استرس نمیتونن شرکت کنن.
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    5 5
    کسی که واقعا به این رشته علاقه داشته باشه خودش میره این رشته. وقتی کسی ریاضیش خوب نیستو که نمیتونیم مجبور کنیم بره این رشته.
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    15 6
    ببخشید ولی وقتی هیچ اهمیتی به دانش آموزان نخبه نمی دهید چه توقعی دارید؟
  • مرتضی IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    14 2
    من عاشق رشته ام بودم و هستم اما به طور کلی با خواندن رشته های ریاضی یکی در هزار خوشبخت میشن و بقیه ول معطل هستن ما با خواندن مهندسی هسته ای ارشد و کار تو سازمان انرژی اتمی باز هشتمون گرو نهمون هست و راننده اسنپ از ما بیشتر درآمد داره
  • اذر IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    25 6
    اگر دانشگاههاي ازاد ،غيرانتفاعي ،علمي كاربردي،پيام نور وشبانه را ببندن ديگه نه جوونا الكي سرگرم ميشن نه بازار كار خرابه ميشه وتوقع همه هم بعنوان مهندس بالا نميره فقط وفقط دانشگاه ملي با عده اي محدود كه استعداد دارن باشه مدرك الكي صادر نكنن وجون رو سرگرم نكنن تادر بهترين سالهاي زندگيش الكي صرف نشه اون موقع مدرك هم ارزش داره وبقيه برن دنبال حرفه ديگه الحمدالله يكي دوساله مردم ديگه فهميدم كه نبايد برن دانشگاه سال گذشته ٤٠درصد كرسي هاي رسته رياضي خالي موند
  • حبیب IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    19 0
    همه ما در حال انقراضیم
  • محمد IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    35 3
    عاقبت پزشک سالاری
  • ریاضیدان IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    16 3
    بعضی از رشته های فنی و مهندسی واقعاً بدرد نخوره!! رشته معدن و متالورژی و کشاورزی واقعاً رشته هایی نیستن که بازار کاری رو بشه براشون متصور شد! میمونه رشته هایی مثل کامپیوتر و مهندسی صنایع و عمران و در رتبه های آخر مکانیک که به نسبت بار اعظم متقاضی رو بر دوش میکشن.. رشته های علوم پایه یعنی فیزیک کاربردی و محض و ریاضی کاربردی و محض هم که داوطلبی رو می طلبن که بخواد تا دکترا ادامه تحصیل بده و گرنه کار و شغلی رو در نهایت نمیتونن تضمین کنن... بهمین دلیل رشته ریاضی در حال حاضر طالب چندانی نداره... والسلام
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    21 0
    با سلام میدونید چرا اینطوری شده چون اون کسی که داره مدیریت میکنه اشتباه مدیریت میکننمن میشناسم الان ارشد ریاضی میخونه واقعا مخه ولی الان بیکار ولی اگه همین فرد میرفت پزشکی میخوند الان یه کاره ای بود واسه خودش گذاشتین رشته ریاضی در حالی که در استخدامی ها و هیچ جای دیگه رشته ریاضی رو نمیخوان ولی لطفا درستش کنید که ترو خشک با هم نسوزن
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    25 1
    حیف این هزینه های سنگین که خرج مفاهیم پیچیده ریاضی و فیزیک بشه آخرسر هم هیچ جا کار نداشته باشی البته در این قضیه از نقش اساتید سوپر بیسواد نابلد هم نباید گذشت
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    37 3
    چقدم که همه تجربیا پزشکی قبول میشن! همشون توهم دکتر شدن دارن.کلا توی خیالات روپوش سفید تنشونه.البته روپوش سفید فقط مختص پزشکا نیست نانواییها هم میپوشن.با احترام به همه ی پزشکا و نونواییها.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    42 8
    جالب است بدانید ابرقدرتهای دنیا بخاطر داشتن صنعت و مهندسی قدرتمند در دنیا قوی هستند نه رشته پزشکی که یک رشته خدماتی است خدا لعنت کنه دولت عدالت و بعدش رو که مهندسی رو نابود کرد
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    18 7
    چون دانشگاه امام صادق ربطی به رشته ریاضی نداره!!!!
  • بهرام GE ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    25 0
    بله دردی جانکاه که آینده متوجه این چالش وبدبختی خواهد شد اهمیت علوریاضی کهمادر علوم مهندسی هست وقتی معلوم خواهد شد که دیگر دیر شده هست علتش هم نداشتن درآمد ومهم ندانستن علوم ریاضی وفنی از سوی حکومت هست
  • حاج اقا IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    19 2
    وقتی پزشکان پول پارو میکنند همه هم میروند پزشکی بخوانند
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    18 0
    زنگ خطر تو تمام رشته ها ومراحل زندگی تو این مملکت به صدا ددر اومده نه فقط رشته ریاضی وعجیب اینکه همه چشمها رابستند تا به انتها همه چیز برسیم
  • Nafas IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    2 0
    بعنوان مثال آزمون استخدامی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی از رشته ریاضی کمتر از رشته انسانی میگیره، برای همین کمتر کسی سمت رشته ریاضی میاد
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    27 1
    وقتي از دانشگاههاي بسيار بسيار رده پايين مدرك پزشكي طرف هزار برابر من فارغ التحصيل شريف هست انتظار دارين مردم برن رشته هاي مهندسي
  • ایرانی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    10 2
    وقتی برای رشته های مهندسی شغل نیست و یا فقط قرارداد موقت با حقوق حداقلی است توقعی نداشته باشید که جوانان ما به دنبال مهندس شدن باشند شانس آوردیم که به واسطه مدرک دانشگاهی توی خدمت نمیخواهند موها را از ته بزنند وگرنه دیگه هیچ هیچ...
  • تبار IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    29 2
    وقتی درآمد یک پزشک چندین و چند برابر درآمد یک دکترای مهندسی هست چه توقعی دارید.طرف کلی فسفر بسوزونه و درس های سخت و نفس گیر ریاضی رو بخونه بدون هیچ آینده ای.مگر دیوانه هست
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    16 1
    یادمه ورودی مهندسی مکانیک سال 86 در دانشگاه ازاد رفسنجان به تنهایی برابر مجموع کل 10 دانشگاه برتر دولتی بود.
  • MATIN IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    15 0
    انقراض رشته ریاضی یعنی باید فاتحه مهندسی رو خواند صنعت معدن و .... همه پر
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    8 0
    کاملا طبیعی هست و به هیچ طریقی نمیشه جلوی این روند رو گرفت. کافیه شما وضع فارغ التحصیلان ریاضی رو ببینید...
  • مریم IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    17 1
    چون فرزندان من فارغ‌التحصیل رشته ریاضی در دانسگاه دولتی هستن و حتی نمیتونن دبیر بشن و بیکار تو خونه هستن والان دارن افسوس میخورن که با ابن زحمت کاش رفته بودبم تجربی.. حداقل الان یه پرستار که بودن
  • نا شناس IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    22 0
    کاری رو ک ریاضی با فنی و حرفه ای کرد حالا سر خودش آوار شد
  • NL ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    8 13
    حقیقتش اینه که اکثر کسایی که تو دانشگاه ها مهندسی میخونن مهندس نمیشن و اصلا کارایی یک مهندس رو ندارن. ولی کسایی که تو دانشگاه ها پزشکی میخونن حداقل کارایی یک پزشک عمومی رو دارن
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    23 2
    تو اروپا به مدرسه ها سرانه میدن به دانش آموزان حقوق میدن که با پول ما میشه ۵۰ میلیون. اردو دارن همه درس هاشونو تو آزمایشگاه و .... میخونن
  • معلم IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    19 0
    صنعت کشور از بین رفته یعنی نابودی رشته ریاضی
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    30 1
    بنده مهندس عمران هستم با 12 سال سابقه ماهی 8 تومن بزور بهم میدن اونوقت کارگرامون رو 7.5 میدن اعتصاب میکنن از اونور راننده شرکت رو ماهی 12 میلیون این نشونه درس خوندن و رشته ریاضی رفتنه
  • سید IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    24 2
    سلام من نخبه ریاضی بودم و الان هم دکتری گرفتم هر کی لازم داشت بیاد من میدم ببره استفاده کنه. برای کار کردن تو این مملکت شیش کلاس سواد کافیه.
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    18 1
    مدرسه به اندازه ایی خوبه که خوندن نوشتن بلد باشی. دیگه بقیش. توی این گرونی نداری.بدرد نمیخوره... بجایه اینکه این همه درس بخونیم.اخرش هم بیکار.بگردی..کار کنیم. بهتر. عمر به فنا میر ه
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    9 32
    من یه پزشک متخصصم....حتما به پسرم توصیه میکنم بره رشته ریاضی
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    21 1
    اگر خواستید کشوری نابود کنید بهترین مورد آموزش و پرورش است
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    29 2
    تازه دارن مردم دارن عاقل میشن میفمن که ثروت بهتر از علم است