با حضور اسلامی مرکز تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان افتتاح شد

آئین افتتاح و بهره‌برداری از طرح تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان با حضور محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام‌جمعه اراک، مخلص الائمه استاندار استان مرکزی و جمعی از مدیران و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، امروز(سه‌شنبه)۲۰ اردیبهشت همزمان با هفته سلامت، خط تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان در یکی از مجموعه‌های مرکز هسته‌ای اراک راه‌اندازی شد. با بهره برداری از این مجموعه اجرای طرح ملی غربالگری نوزادان امکان پذیر می‌شود.

اسلامی در این مراسم گفت: با همت جوانان دانشمند، سازمان انرژی اتمی و با مشارکت مرکز توسعه فناوری در دانشگاه آزاد در استان مرکزی، ما در امتداد تولید آب سنگین در فرآیند مهندسی مولکولی، به ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ دست پیدا کردیم.

اسلامی ادامه داد: این کار بومی سازی نیست و کار تحقیقات نتیجه گرا است که مشتق از آن ما امروز به کیت غربالگری نوزادان دست پیدا کردیم که یکی از نیازهای کشور است و تاکنون دو سه کشور محدود در دنیا که این محصول را دارند، به صورت کوپنی و کاملاً محدود آن را به کشور ما واگذار می کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: ما امروز به عنوان یک قطب در تولید این کیت در جهان مطرح و جزو پنج کشور اول قلمداد می شویم که لطف الهی مشمول حال همکاران ما بوده است. کل این فرآیند یک سال طول کشیده است، یعنی محققان ما همت مضاعفی داشتند و سرمایه گذاری هایی صورت گرفت که مردم ما بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و در بدو تولد نوزادانی که دچار بیماری های متابولیک هستند از طریق این کیت تشخیصی سریع و زودهنگام، تشخیص داده شوند.

اسلامی گفت: با مجوزی که از سازمان غذا و دارو گرفتیم این کیت الان قابل عرضه است. همچنین میزان تولید، بسیار بیشتر از میزان مصرفی است که در کشور متصور است و ما برای این کیت، برنامه های صادراتی هم در نظر داریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: غربی ها در حق آب سنگین دشمنی بسیار زیادی کردند و فشارهای سنگینی آوردند که ایران این ظرفیت را نداشته باشد. هدف شان این بود که این ظرفیت گرفته و برچیده شود و کما این که در بعضی از کشورهای اروپای شرقی هم غربی ها این کار را انجام دادند.

اسلامی گفت: ولی مردم عزیز ما بدانند که با تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی فناوری هسته ای هر روز خودش را بیشتر و بیشتر در عمق و در سطح گسترش می دهد به گونه ای که بتواند به صورت فراگیر تأثیرات خودش را در معیشت، زندگی و در سلامت جامعه نمایان و پدیدار کند و مردم بتوانند از ظرفیت آن بیش از گذشته استفاده کنند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1629747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =