تشکیل کمیته​ای 15 نفره برای ایجاد اجماع میان اصولگرایان در آستانه انتخابات مجلس نهم، گامی با همت و توصیه جامعتین بود تا لیستی واحد از سوی اصولگرایان تدوین شود.

به گزارش خبرآنلاین، پس از آنکه کمیته سه نفره منتخب رئیس​جمهور به تایید جامعتین رسیده و تحت عنوان منتخبین جامعتین به فعالیت خود ادامه داد، هر دو ضلع جامعتین نیز نمایندگانی را به جمع آنها افزودند تا حلقه 7 نفره آنها در قالب حکمیت بر فعالیت انتخاباتی اصولگرایان تکمیل شود.

پس از آن نوبت تشکیل گروه 8 شد که مرکب بود از دو نفر از اعضای هر یک از سه ضلع جبهه متحد اصولگرایان (حامیان دولت، جبهه پیروان و جمعیت رهپویان با جمعیت ایثارگرایان) و دو نفر هم به نمایندگی از علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف.

حدود دو هفته از انتشار این مدل انتخاباتی می گذرد تا در بوته نقد سیاسیون و صاحب​نظران اصولگرا، نقاط ضعف آن بازخوانیشده و به تکامل برسد. در این مجال برخی گروه​ها نیز نامزدهای خود برای عضویت در کمیته 15 نفره را معرفی کردند ه با واکنش سخنگوی جامعه روحانیت مبارز مواجه شد که این اسامی مورد تایید جامعتین نیست.

اما در خصوص اصل مدل 7+8، اظهارنظرهای مختلفی مطرح شده که از یکسو با ابراز امیدواری نسبت به ایجاد اجماع حداکثری است و از یکسو بیم​ناک از برخی سهم​خواهی​ها و البته با طعم این توصیه که بهتر است همه گروه​های اصولگرا، متناسب با وزنشان در این جمع حضور داشته باشند.

در جدول زیر نیز مجموعه اظهارنظرهای اصولگرایان در خصوص فرمول اجماعی برای انتخابات آینده را بخوانید:

اسامی افراد

سمت

گرایش سیاسی

نظر راجع به
فرمول اجماعی 8+7 و نقاط ضعف آن

منبع

حسن غفوری​فرد

نماینده تهران

عضو جامعه اسلامی مهندسین

این فرمول یک گمانه​زنی ​است. قطعا باید نظرات نمایندگان آقایان لاریجانی و قالیباف و یا خود انها در تصمیم​گیری​های اصولگرایان برای انتخابات آتی، اخذ شود. نقطه ضعف این فرمول این است که افزایش تعداد تصمیم​گیران برای اصولگرایان، تصمیم​گیری اجماعی را سخت می​کند. باید از این تعداد کاسته شود.

تهران امروز

غلامرضا مصباحی​مقدم

نماینده تهران

عضو جامعه روحانیت مبارز

این گروه 15 نفره تصمیم​گیری و سیاست​گذاری خیلی خوب است البته نباید سقف نمایندگان منتخب چهره​های سیاسی و احزاب بسته شود تا دیگرانی که نماینده​ای در این گروه ندارند هم بتوانند وارد شوند.

خبرآنلاین

حمیدرضا فولادگر

نماینده اصفهان

عضو جامعه اسلامی مهندسین

با حضور اعضای کمیته سه نفره و حضور 4 نفر از اعضای جامعتین و اضافه شدن 8 نفر از سوی نمایندگان احزاب اصولگرا این وحدت با سرعت بیشتری دنبال می​شود. نقطه ضعف این مدل یا هر مدل دیگری، سهمیه بندی و سلیقه گرایی است، که باید سازوکار رفع آن در تهیه لیست نهایی را تدوین کنند. باید قبول کنیم به سلایق یکدیگر احترام بگذاریم و معتقدم اصولگرایان باید تضارب آرا و وجود سلایق مختلف در میان یکدیگر را قبول کنند.

خبرآنلاین

علی مطهری

نماینده تهران

عضو فراکسیون اصولگرایان

اساسا قائل به وحدت اصولگرایان نیستم. زمانی باید از وحدت اصولگرایان دم بزنیم که رقیب سرسختی در مقابلمان باشد، رقیبی که به مرز دشمنی میرسد، مثلا زمانی که رقیب ما چهره​های تند و تیزی مثل آقایان تاجزاده و بهزاد نبوی باشند، اصلاح طلبانی که به دنبال تغییر ساختار نظام بودند.

خبرآنلاین

علی عباسپور

نماینده تهران

--------

اولا این مدل همه طیف‌ها را در بر نمی‌گیرد و باید چتر اصولگرایی گسترده شود. دوما در این مدل، سهمیه‌ها میان گروه‌های اصولگرا متناسب با اعضایشان توزیع نشده است. نباید جریانی که عده زیادی ندارد اما سروصدای زیادی دارد متناسب با گروه‌های قدیمی کارکشته سهم داشته باشد.

خبرآنلاین

حسین ابراهیمی

نمایند بیرجند

عضو جامعه روحانیت مبارز

مدل جامع و کاملی برای نیل به وحدت اصولگرایان است. اگر اصولگرایی خارج از این چارچوب حرفی داشته باشد می توان آن را مورد بررسی قرار داد اما قطعا از وزن زیادی در جبهه اصولگرایی برخوردار نیست.

خبرآنلاین

احمد سالک

دبیرهیات عالی گزینش کشور

عضو جامعه روحانیت مبارز

اعضای جامعه روحانیت مبارز معتقدند که اصولگرایان با فعالیت گروه 7 و 8 نفره می توانند وحدت و اتحاد خود را در انتخابات مجلس نهم حفظ کنند تا به این وسیله هیچ اختلافی در اردوگاه اصولگرایان ایجاد نشود.

مهر

محمدنبی حبیبی

 

شهردار اسبق تهران

دبیرکل موتلفه اسلامی

باید نقش جامعتین در این مدل محوری باشد و مراقب بود که به تقسیم بندی اصولگرایان و سهم خواهی نیانجامد.

مهر

حمیدرضا ترقی

------

معاون بین الملل موتلفه اسلامی

دلیلی ندارد کسی راجع به نقاط ضعف ساختاری که اصولگرایان راجع به آن در حال توافق هستند اظهارنظر کند.

خبرآنلاین

مرتضی نبوی

مدیرمسئول روزنامه رسالت

عضو جامعه اسلامی مهندسین

اگر در جریان مجلس هشتم فرمول 5+6 بود امروز دو تشکل روحانی با سابقه قبل از انقلاب نیز با توجه به حساسیت شرایط کنونی احساس مسئولیت کرده اند. حضرت آیت الله مهدوی کنی و آیت آلله محمد یزدی در این سازکار حضور و  نظارت دارند تا بتوانند در مجموع 15 نفر را دور هم جمع و طیف عمده اصول گریان را پوشش دهند به ویژه در شهرهای بزرگ به یک لیست واحد برسند.

مهر

زهره الهیان

نماینده تهران

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

فعلا در این​باره حرفی نمی​زنم. مدل​های دیگری هم در دست بررسی است.

مهر

رضا طلایی نیک

نماینده سابق مجلس

عضو موسس حزب توسعه وعدالت

کمیته سه نفره با اضافه شدن سایر شخصیت‌های سطح یک اصولگرا کامل‌تر شد. حضور نمایندگانی از سوی آقایان لاریجانی، رضایی و قالیباف و نمایندگان جامعتین لازم است. کنار گذاشتن هر یک از شخصیت های مطرح یا تشکل های این جریان به معنی خود زنی و کم کردن میزان موفقیت در انتخابات آینده است.

خبرآنلاین

پرویز سروری

نماینده تهران

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

ظاهرا این مدل موسعی است و به نسبت مدل 6+5 مدل جامع​تری به نظر می رسد. مهم نحوه رسیدن به سرانجام مطلوب است که طی آن نقاط ضعف نمایان می​شود. الن بررسی​ای در اینباره ندارم.

خبرآنلاین

حسین فدایی

نماینده تهران

دبیرکل جمعیت ایثارگران

‌تعداد اعضای این کمیته بر اساس مذاکرات و تفاهمات ایجاد شده، مشخص می‌شود و گمانه‌زنی در این‌باره مشکل است چرا‌که احتمالات زیادی وجود دارد.

فارس

محسن غرویان

عضو هیات علمی جامعه المصطفی

از شاگردان سابق آیت​الله مصباح

این مدل می​تواند یکی از مدل​های نیل به وحدت در بین اصولگرایان باشد. اما به طور دقیق نمی​توان مشخص کرد که چه مدلی جواب می​دهد. زیرا تا برگزاری انتخابات مجلس نهم، اتفاقات زیادی رخ می​دهدکه به مراتب تاثیر بیشتری بر انتخابات خواهد گذاشت. بنابراین نمی​توان مدل دیگری ارائه کرد.

خبرآنلاین

محمد اسماعیل کوثری

نماینده تهران

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی

ترکیب گروه 8+7 تا حدی برای ما قابل قبول است اما فراکسیون انقلاب اسلامی برای بهتر شدن این ترکیب رایزنی‌های را در دستور کار دارد و یم​خواهد تا بیش از دو عضو در این کمیته داشته باشد.  

ایسنا

کمال سجادی

--------

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری

با افزایش اعضای کمیته، وحدت بین اصولگرایان محقق می‌شود و پیروزی قطعی است. باید مراقب بود که سهم خواهی نشود چون ضد وحدت است.

ایسنا

ولی اسماعیلی

نماینده گرمی

عضو فراکسیون انقلاب اسلامی

با توجه به برگزاری جلسات مختلف و روند کنونی وحدت به یک انسجام و همدلی در جریان اصولگرا خواهیم رسید. اختلاف سلیقه در میان اصولگرایان حاد نیست و مشکلی در روند وحدت وجود ندارد. اگر کسی بخواهد وارد باج دهی و سهم خواهی شود قطعا اصولگرا نیست. تا زمانی که در حدود ظرفیت گروهها و جریان ها مذاکره شود مغایرتی وجود ندارد.

مهر

علیرضا سلیمی

نماینده محلات

عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

شعار اصولگرایی کافی نیست و ما نیاز به پا فشاری بر اصول به صورت جدی و عملیاتی داریم. سابقه افرادی که در این کمیته حضور می‌یابند نقش مهمی در شناخت آنها دارد.

مهر

حسین کنعانی مقدم

-----

عضو حزب توسعه و عدالت

افزایش افراد در کمیته وحدت می تواند به اجماع بیشتر اصولگرایان کمک کند و باید در این روند طیف های مختلف حضور داشته باشند. لازم است نماینده‌ای از سوی آقای رضایی هم در این جمع باشد.

مهر

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =