جانسون: اگر روسیه به فنلاند و سوئد حمله کند از این دو کشور حمایت نظامی می‌کنیم

ایرنا نوشت: بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت که برای «تقویت امنیت اروپا» با سوئد و فنلاند به توافق‌های تازه‌ای دست یافته که بر اساس آنها، اگر به این کشورها حمله شود، بریتانیا به آنها کمک خواهد کرد.

نخست وزیر انگلیس که در هلنسینکی با «سائولی نینیسته»، رئیس جمهوری فنلاند نشست مشترک خبری داشت گفت : در صورت بروز یک فاجعه ما به یاری یکدیگر خواهیم آمد از جمله یاری نظامی.

انگلیس و فنلاند تحت هرشرایط درکنار یکدیگر

دراین نشست مشترک خبری رئیس جمهوری فنلاند گفت:فنلاند و انگلیس دوستانی مهم و شرکای قوی امنیتی هستند، ما یک بیانیه مشترکی را امضا کردیم، فنلاند و انگلیس در کنار یکدیگر ایستاده و تحت هر شرایطی؛ چه اوضاع خوب و چه اوضاع بد، از یکدیگر حمایت می کنیم.

جانسون نیز دراین کنفرانس خبری گفت: امروز در یک برهه حساس تاریخی بیانیه ای امنیتی امضا کردیم.

جانسون: حمله روسیه به اوکراین معادلات امنیتی را برهم زد

نخست وزیر انگلیس گفت: همانطوری که قبلا با نخست وزیر سوئد هم صحبت شد، تجاوز نظامی روسیه به اوکراین معادلات امنیتی دراروپا را برهم زد، واقعیات ما را بازنویسی و آینده ما را در اروپا تغییر شکل داد.

جانسون در ادامه گفت: ما شاهد پایان دوران جنگ سرد بودیم اما با حمله روسیه به اوکراین متاسفانه فصل جدیدی باز شد.

وی افزود: این حمله نظامی به دو دلیل شکست خورده است، دلیل اول آن روحیه شکست ناپذیری مردم اوکراین بود که حمایت جهانی را به همراه دارد و دوم اینکه این حمله باعث نزدیک تر شدن جهانیان گردید، فنلاند و انگلیس امروز بیش از هرزمان دیگری به یکدیگر نزدیک تر هستند و اعلامیه امنیتی را به امضا رسانند.

جانسون: انگلیس در صورت تقابل با روسیه به کمک نظامی فنلاند خواهد آمد

رسانه فنلاندی «سوسنکا یئل» (Svenska Yle) از نخست وزیر انگلیس پرسید: چنانچه فنلاند در جریان احتمالی درگیری با روسیه ، درخواست (کمک )کند؛ نظامیان انگلیسی وارد خاک فنلاند خواهند شد و انگلیس برای چنین امری چگونه آماده است.

بوریس جانسون در پاسخ به این پرسش گفت: اعلامیه امنیتی و این اعلامیه رسمی خود واضح است و آنچه می گوید این است که در صورت وقوع فاجعه یا در صورت حمله به هر یک از ما، بله، ما به کمک یکدیگر خواهیم آمد، از جمله با کمک نظامی.

نخست وزیر انگلیس افزود:اما ماهیت این کمک البته به درخواست طرف مقابل بستگی دارد.

نخست وزیر انگلیس در شرایطی که احتمال می رود سوئد و فنلاند از بیم حمله روسیه به ائتلاف نظامی ناتو بپیوندند راهی این دو کشور شد تا در ادامه سیاست‌های ماجراجویانه و تحریک‌آمیز لندن از آغاز جنگ در اوکراین نقشی در این تحول تاریخی ایفا کند.

فنلاند و سوئد قرار است در روزهای آینده اعلام کنند که آیا نامزد پیوستن به ناتو هستند یا خیر؟ به احتمال بسیار زیاد پاسخ فنلاند مثبت خواهد بود اما سوئدی‌ها هنوز تردیدهایی دارند.

بوریس جانسون صبح دیروز (چهارشنبه) یادداشت تفاهمی را در زمینه توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی با نخست وزیر سوئد امضاء و اعلام کرد که همکاری‌های دو کشور با توجه به تحولات اوکراین بیش از هر زمان دیگری حائز اهمیت است.

نخست وزیر انگلیس در نشست خبری مشترک با همتای سوئدی خود افزود: «ما در حمایت از سوئد و فنلاند ثابت قدم و صریح هستیم و امضای این اسناد امنیتی نمادی از اطمینان همیشگی بین ملت‌های ما است.

جانسون پس از سوئد راهی فنلاند ‌شد تا سند مشابهی را با رئیس جمهوری این کشور امضاء کند، این اسناد شاهد افزایش همکاری‌های دفاعی و امنیتی دو کشور، به ویژه در زمینه تبادل اطلاعات و انجام رزمایش‌های مشترک است.

واکنش روسیه

"اولگ استپانوف" سفیر روسیه در کانادا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: پیوستن فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) برای امنیت این دو کشور و امنیت اروپا امری مضر به شمار می رود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1630394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    14 8
    بعععععللللللله حتما! عین اکراین! می خواید پوتین رو ترغیب کنید که به این دوتا هم حمله کنه و بعد کاری نکنید. قطب بندی جدید کاملا توافقی بین شرق و غرب و بازی جنگ سرد 1970 عینا.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    21 7
    چقدر فرصت طلب هست این استعمارپیر بدیهی است جنگی درکارنخواهد بود چون حاصل چنین حملاتی به بمب اتم ختم میشود یعنی بای بای دنیا..
  • مهدیار IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    17 16
    🤣🤣🤣🤣 مثل حمایت از اوکراین
  • ناصر IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    20 14
    یکی باید از تو حمایت کنه روباه مکار
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    18 1
    انشاالله انگلیس وارد جنگ مستقیم بشه،هر چی که این مزدور ابلیس در طی این چند قرن انجام داده و اختلاف بین کشورها رو انجام داده و جنایات مختلفی رو در جهان رقم زده به خودش برگرده