۳ نفر
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
بیانیه بلند گروه هفت درباره جنگ اوکراین

ایرنا نوشت: وزرای امور خارجه گروه هفت روز شنبه با صدور بیانیه‌ای تصریح کردند: هرگز مرزهایی را که روسیه تلاش کرده است با تهاجم نظامی تغییر دهد، به رسمیت نخواهیم شناخت و از مشارکت خود در حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین، از جمله کریمه، و همه کشورها حمایت خواهیم کرد.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد آمده است: ما تهدیدات غیرمسئولانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته‌ای یا مواد مرتبط توسط روسیه را محکوم می‌کنیم و تکرار می‌کنیم که هرگونه استفاده از این سلاح‌ها با عواقب شدیدی مواجه خواهد شد.

این بیانیه می‌افزاید: ما، وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷ کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا، در همبستگی و حمایت خود از اوکراین ثابت قدم هستیم تا این کشور از خود در برابر جنگ تجاوزکارانه غیرقابل توجیه و غیرقانونی روسیه، جنگی که بلاروس در آن شریک است دفاع کند. ما در کمک به اوکراین، یک کشور دمکراتیک و عضو سازمان ملل، برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود، دفاع از خود و مقاومت در برابر حملات روسیه متعهد هستیم.

بیانیه یادشده اضافه می‌کند: در حضور وزرای خارجه اوکراین و مولداوی، ما بر حاکمیت، تمامیت ارضی، استقلال و حق دفاع اوکراین از خود بر اساس منشور سازمان ملل تاکید می کنیم. این جنگ تجاوزکارانه، عزم ما را برای مخالفت با تلاش‌های آشکار روسیه جهت ترسیم مجدد مرزها با توسل به زور و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی، مورد تاکید قرار می‌دهد.

وزرای امور خارجه گروه هفت اضافه کردند: ما کمک های بشردوستانه قابل توجهی را به اوکراین و همسایگانش ارائه می کنیم تا نیازهای فوری آن‌ها را برآورده کنیم. ما همچنان به حمایت مالی و اقتصادی از اوکراین برای تقویت اقتصاد این کشور ادامه می دهیم. ما مجدداً بر تعهد خود برای حمایت از اوکراین، از جمله در بازسازی این کشور، تاکید می‌کنیم و از همه شرکا می‌خواهیم تا به تلاش‌های ما برای حمایت از اوکراین در تامین نیازهای فوری بشردوستانه و مالی و اوکراین برای بازسازی آینده‌اش بپیوندند. ما تا زمانی که لازم باشد، کمک های نظامی و دفاعی خود را به اوکراین ادامه خواهیم داد.

این بیانیه می‌افزاید: ما مجدداً بر تقاضای خود تأکید می کنیم که روسیه به جنگی که بدون تحریک آغاز کرده و رنج و تلفات غم انگیزی که همچنان ایجاد می کند پایان دهد. ما همچنین از بلاروس می‌خواهیم که تجاوز با حمایت روسیه را متوقف کند و به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد. ما از روسیه می‌خواهیم که فوراً از حکم قانونی لازم‌الاجرای دیوان بین‌المللی دادگستری در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۲ تبعیت کند و به قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پایبند باشد و تهاجم نظامی خود را متوقف کند.

امضاء کنندگان این بیانیه ادعا کردند که روسیه منشور ملل متحد را نقض کرده، اصول اساسی معماری امنیتی اروپا را که در قانون هلسینکی و منشور پاریس ذکر شده است، تضعیف کرده است و باید با عواقب اقدامات خود مواجه شود.

بیانیه یادشده ادامه می‌دهد: جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه اوکراین و همچنین اقدامات یکجانبه آن برای مهار صادرات محصولات کشاورزی اوکراین، منجر به افزایش شدید قیمت ها در بازارهای کالا و تهدیداتی شده است که اکنون شاهد تهدید امنیت غذایی جهانی هستیم.

«از آنجایی که بازارهای جهانی از جنگ انتخابی روسیه با افزایش قیمت مواد غذایی و کالاها رنج می برند، در نتیجه بر زندگی مردم در سراسر جهان تأثیر می گذارد و نیازهای بشردوستانه و حفاظتی موجود را تشدید می کند.»

«ما از روسیه می‌خواهیم فورا حملات خود را به زیرساخت‌های حمل‌ونقل کلیدی در اوکراین از جمله بنادر متوقف کند تا بتوان از آنها برای صادرات محصولات کشاورزی اوکراین استفاده کرد. ما علل و پیامدهای بحران جهانی غذا را از طریق اتحاد جهانی برای امنیت غذایی، که قرار است به طور رسمی در نشست وزرای توسعه جی۷ راه اندازی شود، و سایر تلاش ها در همکاری نزدیک با شرکای بین المللی و سازمان های فراتر از جی۷ بررسی خواهیم کرد.»

«ما از نزدیک با شرکا و سازمان‌های بین‌المللی، با هدف تبدیل تعهدات سیاسی به اقدامات مشخص، همانطور که توسط ابتکارات بین‌المللی مختلف مانند مأموریت مقاومت غذایی و کشاورزی (FARM) و طرح‌های توسعه منطقه‌ای کلیدی، از جمله در راستای برنامه‌ریزی شده است، همکاری خواهیم کرد.»

در ادامه بیانیه ادعایی وزرای امور خارجه گروه هفت می‌خوانیم: ما تاکید می‌کنیم که تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی وضع شده علیه روسیه صادرات مواد غذایی و کشاورزی به کشورهای در حال توسعه را هدف قرار نمی‌دهد. ما مجدداً بر تعهد خود برای محافظت از آسیب پذیرترین کشورها و مردمی که از جنگ روسیه علیه اوکراین و پیامدهای جهانی آن رنج می برند، تأکید می کنیم.

این بیانیه می‌افزاید: ما سیاست روسیه در دستکاری اطلاعات و مداخله، از جمله اطلاعات نادرست را که برای توجیه و حمایت از جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین به کار می‌گیرد و عمداً با هدف دستکاری افکار عمومی داخلی و جهانی با هدف پوشش دادن مسئولیت‌های خود در حال انجام است، محکوم می‌کنیم و افشا خواهیم کرد.

جنگ ما به همکاری با یکدیگر برای رسیدگی به این رفتار دستکاری، به ویژه در چارچوب مکانیسم واکنش سریع گروه هفت، و ترویج اعمال آزادی عقیده و بیان و دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد از رسانه‌های آزاد، کثرت‌گرا و مستقل، ادامه خواهیم داد.

دیپلمات‌های ارشد گروه هفته ادعا کردند: ما در برابر نقض منشور سازمان ملل متحد و سایر اصول اساسی حقوق بین الملل توسط روسیه متحد هستیم. ما حملات جاری که منجر به کشته شدن و زخمی شدن غیرنظامیان و غیرنظامیان، هدف قرار دادن سیستماتیک زیرساخت های حیاتی و آسیب گسترده به پرسنل و تأسیسات مراقبت های بهداشتی، و همچنین خشونت جنسی و جنسیتی مرتبط با درگیری در اوکراین می شود را به شدت محکوم می کنیم.

ما به حمایت از تحقیقات جاری در مورد نقض قوانین بین‌المللی، از جمله نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه، و نقض حقوق بشر و جنایات جنگی احتمالی و جنایات علیه بشریت ارتکابی در اوکراین ادامه خواهیم داد.

ما از تحقیقات دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، دادستان کل اوکراین و سایر دادستان‌های ملی که می‌توانند صلاحیت قضایی خود را تحت قوانین ملی ایجاد کنند، حمایت می‌کنیم. علاوه بر این، ما به طور کامل از کمیسیون تحقیق موظف شده توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل، مأموریت نظارت بر حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین و تلاش های سازمان های جامعه مدنی برای بررسی تخلفات و مستندسازی جنایات جنگی احتمالی حمایت می کنیم.

ما متعهد به ارائه پشتیبانی تحقیقاتی، تخصص فنی، بودجه و سایر کمک‌ها برای اطمینان از پاسخگویی کسانی هستیم که مسئول جنایات و جنایات مرتکب شده‌اند.

در ادامه اشاره شده است: ما بر عزم خود برای افزایش بیشتر فشار اقتصادی و سیاسی بر روسیه تاکید می‌کنیم و به اقدامات خود در این زمینه ادامه می‌دهیم. همانطور که رهبران گروه هفت در ۸ مه تاکید کردند، ما این کار را با اعمال اقدامات محدودکننده بیشتر در حوزه اقتصاد و سیستم مالی روسیه، از طریق هدف قرار دادن بیشتر نخبگان روسیه از جمله بازیگران اقتصادی، نهادهای دولت مرکزی و ارتش، که رئیس جمهور پوتین را قادر می سازد تا جنگ انتخابی خود را رهبری کند انجام خواهیم داد. ما اقدامات تحریمی خود را به گونه‌ای گسترش خواهیم داد که بخش‌هایی را که روسیه وابستگی خاصی به آنها دارد، شامل شود.

وزرای امور خارجه گروه هفت همچنین عنوان کردند: ما تلاش‌های خود را برای کاهش و پایان دادن وابستگی به منابع انرژی روسیه در سریع‌ترین زمان ممکن، با تکیه بر تعهدات گروه ۷ برای حذف تدریجی یا ممنوعیت واردات زغال‌سنگ و نفت روسیه، تسریع خواهیم کرد.

«ما انتقال انرژی را تسریع خواهیم کرد و بهره وری انرژی را در چارچوب قطع سریع وابستگی خود به انرژی روسیه، مطابق با اهداف آب و هوایی و الزامات امنیت انرژی، افزایش خواهیم داد، در نتیجه به طور پیوسته جریان ارز خارجی به روسیه را کاهش خواهیم داد و ابزارهای مالی موجود را محدود خواهیم کرد. ما مطمئن خواهیم شد که این کار را به موقع و منظم انجام می دهیم، و به روش هایی که زمان برای تامین منابع جایگزین برای جهان فراهم می کند.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما اقدامات روسیه را محکوم می کنیم که ایمنی و امنیت مواد و تأسیسات هسته ای در اوکراین را به خطر می اندازد و در نتیجه خطرات جدی برای زندگی انسان و محیط زیست ایجاد می کند.

«ما بر حمایت کامل خود از تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مدیر کل آن برای تضمین ایمنی و امنیت هسته‌ای و اعمال پادمان‌ها برای مواد و تأسیسات هسته‌ای در اوکراین تأکید می‌کنیم و از روسیه می خواهیم فورا نیروهای خود را از تاسیسات هسته ای اوکراین خارج کند و کنترل کامل را به مقامات قانونی اوکراین بازگرداند. ما مجدداً تأکید می‌کنیم که آژانس باید بتواند به تمام تأسیسات هسته‌ای در اوکراین به طور ایمن و بدون هیچ مانعی دسترسی داشته باشد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1631097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرزا IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
    0 0
    کل ناتو نیم ساعته میتونه توسط روسیه نابود بشه