مجتبی جباری:تیم زمان ما باید ۱۰ سال قهرمان ایران می‌شد!

مجتبی جباری،ستاره اسبق استقلال معتقد است استقلال شایسته قهرمانی است.

سعید زاهدیان؛ گفت و گو با مجتبی جباری همیشه جذاب است.پسر مودب و ایده‌آل گرای فوتبال ایران که کمتر تن به گفت و گو با رسانه ها می دهد. با این حال درخواست یک دوست قدیمی همراه شد با یک گفت و گوی جذاب و البته بحث های خوب فوتبالی. جباری بدون پرده فوتبال را نقد می کند و ابایی از بیان یک سری از حرف ها ندارد. این گفتگو پیش از عید و زمانی گرفته شد که قهرمانی استقلال هنوز قطعی نشده بود و پرسپولیس شانس داشت:

قید مربیگری را نزدم

هرگز قید مربیگری را نزدم. وقتی فوتبال را کنار گذاشتم، متوجه شدم چیزی از مربیگری نمی دانم. دوران بازی با مربیگری دو عالم متفاوت است و نمی‌توانستم فوتبالی که خودم بازی می‌کردم را درقالب تمرین به کسی آموزش بدهم. سرانجام بعد از کلی تحقیق و پرس و جو، به آقای جلال چراغپور رسیدم. وقتی به رشت رفتم و حضوری درس گرفتم، خیلی به من کمک کرد. در آنجا چیزهایی که نمی توانستم درجایی بشنوم را یاد گرفتم. آقای چراغپور سالها مدرس و معلم بوده و اهل تحقیق و خودش را به روز نگه داشته است. به همین دلیل چیزهایی که می‌دانست را به بهترین شکل ممکن به من انتقال داد. بسیار هیجان زده بودم و برای همین هر دو هفته یکبار به رشت می‌رفتم و در منزل درس می‌گرفتم. بعضی مواقع که با خانواده می‌رفتم، چند روز در هتل می ماندیم تا درسم تمام شود.

عقب نمانده‌ام

با شرایطی که فوتبال ایران دارد، احساس نمی کنم عقب افتاده ام. مثلا اگر به تیم های پایه بروی، روی آدم برچسب می‌خورد که فلانی مربی پایه است و نمی‌تواند در سطح بالاتری کار کند. یا اگر به لیگ یک بروی، بازهم برچسب‌های مشابه یا می‌گویند فلانی لیگ دویی است. در این مدت چند پیشنهاد هم داشتم اما جواب منفی دادم؛ چون تیم، امکانات، ساختار و هدف مجموعه برایم مهم است. خیلی از تیم‌ها شرایط خوبی ندارند و ممکن است برایشان خیلی کار انجام بدهی، اما به دلایل مختلف نتیجه دلخواه کسب نشود و رزومه آدم در شروع کار آسیب ببیند. یک مثال بزنم. وقتی اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی شد، کسی نمی‌گفت او مربی خوبی است. بعد از نتایج و زحماتی که کشید، حالا جامعه فوتبال تاحدودی قانع شده که دراگان یک مربی خوب است. الان با اینکه اسکوچیچ نتیجه گرفته، کلی حرف و انتقاد زده می شود.

در استقلال زمان ما همه مدعی پوشیدن پیراهن تیم ملی بودند

خیلی ها خوب بودند. مثلا استقلال می‌توانست سه تا تیم تشکیل دهد که برای قهرمانی رقابت کند. در استقلال ما، آنقدر بازیکن خوب زیاد بود که مهرداد پولادی بازی نمی کرد یا بازی به خیلی از بازیکنان نمی‌رسید. بقیه هم که بازی می‌کردند، همه مدعی پوشیدن پیراهن تیم‌ملی بودند. خسرو، امیرحسین، طالب‌لو، حتی آندو. ببینید همان سرمایه‌گذاری کوچک چه نتایج بزرگی داشت. تازه خیلی‌ها از بین رفتند که اگر در فوتبال امروز بودند، همگی در لیگ‌برتر بازی می‌کردند.

پرسپولیس ۵ سال قهرمان شد چون یکی مثل برانکو داشت

تیمی مثل استقلال نباید ۱۰ سال بدون قهرمانی باشد

در این سالها استقلال خیلی نسبت به تیم رقیب اختلاف زیادی نداشت و اگر یک مربی داشت که می توانست مثل برانکو بازیکنان را به تیم تبدیل کند، الان نباید ما ۱۰ سال بدون قهرمانی بودیم. در یک مقطع بحث مربی به حاشیه رفت یا مدیریت بد عمل کرد. تاثیرات برانکو در پرسپولیس خیلی زیاد بود. اول اینکه فضای فوتبال ایران را می‌شناخت و بعد هم پرسپولیس را تبدیل به تیم کرد و از فردگرایی خارج شدند. کسانی بودند که برانکو را اذیت کنند اما او فوتبال ایران را می‌شناخت با فضا آشنایی داشت و همه چیز را کنترل کرد. برانکو روی اصولی از فوتبال که می‌داند، پایبند است و با همین اصول نتیجه گرفت. پرسپولس در دوران برانکو بازی‌های خیلی خوبی از خودش نشان داد. وقتی از بازیکنان تیم‌های رقیب پرسپولیس می‌پرسیدی، آنها هم اعتراف می‌کردند که بازی جلوی پرسپولیس جزو سخت‌ترین بازیهای‌شان است و بازی کردن جلوی این سخت است. البته زمانی که ما هم استقلال بودیم، تیم خوبی داشتیم و روی اشتباه مدیریت و مربی در بعضی مواقع ناکام ماندیم. اگر همان نفرات استقلال حفظ می‌شدند، ما هم باید ۱۰ سال قهرمان ایران می‌شدیم. به دلیل پرداخت نشدن پول، تمام شدن قراردادها و مشکلات اینچنینی، استقلال ما این فرصت را از دست داد. در پرسپولیس با حفظ و تقویت تیم، ۵ سال قهرمان شدند.

بیشتر بخوانید:

به این استقلال از همان اول هم امیدوار بودم

به این از ابتدا امیدوار بودم. امسال اتفاقات خوبی در استقلال رخ داد. به جز نتایجی که کسب کردند، در فاز دفاعی به هماهنگی رسیدند. خط دفاع استقلال با برنامه شده است. من اثر مربی ایتالیایی(گابریل پین) را در ساختار دفاع استقلال دیدم. مدل دفاع کردن یا حضورشان در حمله با برنامه از پیش تعیین شده بود.استقلال انواع روش ها را در حمله امتحان کرده است و برای نگه داشتن تیم در حمله، برنامه دارند. اینها نشان می‌دهد که مربی خارجی چقدر اثرگذار است.

شرط بندها روی تیم ها تاثیر گذارند!

دلم می سوزد برای بچه هایی که سر هر تیمی می‌روند، از آنها مطالبه مالی دارند. پولدارها در تیم جایگاه پیدا می‌کنند و با استعدادهای بی‌بضاعت بیرون می‌مانند. یا به خانواده فشار می‌آورند که این پول را برایشان فراهم کند که بروند فوتبال بازی کنند. از همه بدتر هیچ مرجعی برای رسیدگی نیست. متاسفانه فدراسیون که انگار یک تیم بزرگسالان دارد که باید اداره کند و هیچ مسئولیت دیگری در قبال فوتبال مملکت ندارد و برایش فساد فوتبال پایه مهم نیست. فساد در فوتبال پایه باعث ساخته شدن بازیکن بی‌اخلاق می‌شود. وقتی به بازیکن پیشنهاد شرط بندی می‌دهند و قبول می‌کند، روی تیم اثر می‌گذارد و یک جامعه فوتبالی بی‌اخلاق می سازد. در نتیجه جامعه مدنی بی اخلاقی هم ایجاد می‌شود که برای کسی هم مهم نیست؛ همین!

پرسپولیس ۵ سال قهرمان شد چون یکی مثل برانکو داشت

بیشتر بخوانید:

257 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1631170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارن IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    12 3
    حالا همه میگن ما از اول امیدوار بودیم ...
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    8 12
    البته داورها و مربیهای این دور و زمونه هن عوض شدند
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      13 5
      البته خب دیگه داوران دوره بابا مسعود کمتر میتونستن بازی رو براتون دربیارن!
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    17 32
    جايي كه پرسپوليس نباشد و يا ضعيف باشد استقلال مي تواند قهرمان شود
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      22 6
      درست ترش اینه که بگی: جایی که بابا مسعود پرسپولیس نباشد استقلال میتواند قهرمان شود!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    31 29
    برانکو هر چقدر هم که مربی خوبی بود انگشت کوچیکه شفر و استراماچونی هم نبود. مربی خوب رو گفتی ولی به حمایت های بی نظیر از این تیم اشاره نکردی که همه جوره ازشون حمایت شد و اجازه ندادند حاشیه درست بشه براشون حتی با وجود بحران های عجیب و غریبی که خود بازیکنان پرسپولیس داخل و خارج زمین ورزش درست میکردند برخلاف استقلال که با وجود مشکلات کمرشکن، کوچکترین مسئله ای از بازیکنان رو رسانه ها به بزرگترین بحران ها تبدیل میکردند!
    • ناشناس IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      4 1
      برو بابا بعد ده سال باید فدراسیون فوتبال به شماره ستاره بده یا جز سوابق آسیایی محسوب کنه
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      7 10
      آخه برو ببين مهدى طارمى كلاً تو يه قهرمانى بود بخاطر پول رفت بعدش صادق محرمى رضاييان عليپور بيرانوند سروش رفيعى كنعانى زادگان بشار رسن خليل زاده و …. بازم بگم ؟ كدوم حمايت و ثبات ؟ اره انقدر حمايت كردن كه ٢دفعه ٢پنحره متوالى از نقل و انتقالات محروم بوديم؟ خارجى هاى ما از تاجيكستان برا شما از فرانسه و برزيل …… حقيقت تلخه تاثير برانكو رو ٩٩درصد فوتبالي ها حتى خود استقلالي ها مثل مجتبي جبارى قبول دارن ولى هواداراتون از روى حسادت و بغض و كينه از امدادات غيبي ميگن ضمناً با كدوم حمايت ٢بار تو ٣سال رفتيم فينال آسيا؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    11 19
    نپس تیم زمان علی کریمی ما هم باید ۲۰سال قهرمان میشد
    • parsa IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      6 3
      عزیزم چند سالته؟ برو سراغ درس و مشقت بچه ای و نمیدونی که تیم زمان علی کریمی بود که چهارتایی شد
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
      0 0
      گلم خودت چند ساله فوتبال میبینی که نمیدونی. چهاربار پشت سر هم بردین، چهارتا گل نزدین کلا از 3 گل بیشتر نزدین تو تاریخ دربی 6تاییه عزیز
  • بی نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    10 2
    اگر شما هم بابا مسعود داشتید و اون تیم گران قیمت را ۵ سال از صندوقها و وزارت ارتباطات تامین میکرد میشد چنین چیزی
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    6 11
    زیادی لاف زدی .یک بازی عارف غلامی بازی کرد به کره باختیم.الان هم یامگا به دادتون رسید والبته مربیهای استقلالی لیگ
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    4 2
    داداش دیگه ما که اون دوره طلایی که میگی رو یادمون. الان بایرن هم وقتی ده سال قهرمان المان شده ذوق کرده بعد تو با این ادعای ۱۰ سال قهرمانی نمیدونم بقیه رو‌چی فرض کردی؟...با این دست فرمون میخوای مربی سطح بالا هم بشی!!!؟...برات دعا میکنم.
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    6 14
    من الان برات مینویسم امضا میکنم استقلال سال بعد رده ۷تا ۱۲ باید جمع بشه همتونم پشت فرهاد رو خالی میکنید که قهرمانی پارسال(امسال) هنر تیم و مدیریت ومربی ایتالیایی بود نه فرهاد...دیگه میدونی که ۵ سال قهرمانی و گلات کار هرتیمی نیست.
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    23 2
    این همه حرف زد نگفت اثر فرهاد چی بوده. پارسال تیم مجیدی تو گروه مرگ اول شد گفتن اثر فراز کمالونده، امسال میگن اثر پینه، کل بازیکن از این تیم جدا شد اول فصل. یادمون نره تیم فرهاد بدون یه ستاره قهرمان شد. و همه رکوردا رو زد. اون دو تا دفاع رو از هر کی میگرفتی میپوکید. پیشکسوتها انقدر حسود نباشید نوبت شما هم میرسه.
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    0 0
    بیا پایین بچه