زمان آلودگی هوا برخی مواد غذایی را مصرف نکنید؛ از نوشابه تا سرخ‌شدنی‌ها

ایسنا نوشت: یک کارشناس ارشد تغذیه در همدان بابیان اینکه آلودگی هوا التهاب بیشتری برای بیماران قلبی و تنفسی ایجاد می‌کند، افزود: در زمان آلودگی هوا برای پیشگیری از بروز بیماری‌های تنفسی باید استفاده کمتری از غذاهای سرخ‌شده داشت چراکه چربی التهاب را مضاعف می‌کند و بدن را به سمت‌وسوی ایجاد و حتی افزایش التهاب می‌کشاند.

آرزو کاوه‌ای مطرح کرد: در میان چربی‌ها، کلسترول‌ها و اسیدهای چرب اشباع و چربی‌های جامد این حالت را بیشتر می‌کند بنابراین کمتر کردن این منابع غذایی بسیار توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: معمولاً لبنیات برای آلودگی‌های گوارشی که در دستگاه گوارش رخ دهد، توصیه می‌شود و مؤثر است اما در آلودگی هوا به علت اینکه ذرات آلوده از طریق تنفس وارد بدن می‌شود و باعث ایجاد التهاب شده و سلول‌های بدن به سمت اکسیداسیون پیش رود و زمینه‌ساز سرطان شود.مصرف مواد غذایی دیگر هم بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: در روزهای آلودگی استفاده از مواد غذایی‌های حاوی کافئین شامل چای پررنگ، نوشابه، قهوه و شکلات تا حد امکان کمتر شود چراکه این مواد ضربان قلب را افزایش می‌دهد و به‌تبع آن افزایش تنفس را در پی دارد و مواد آلوده‌کننده را بیشتر وارد بدن می‌کند.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: منابع غذایی حاوی ویتامین E مانند بادام، پسته و زیتون به علت اینکه منبع غنی آنتی‌اکسیدان هستند، به‌عنوان ضدالتهاب عمل می‌کنند و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند.

وی با تأکید بر مصرف لبنیات کم‌چرب و بابیان اینکه لبنیات پرچرب سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، مطرح کرد: باید سعی کنیم در روزهای آلودگی از منابع حاوی آهن مانند حبوبات و انواع جوانه‌ها استفاده کنیم.

کاوه‌ای تصریح کرد: استفاده از روغن‌زیتون به علت اینکه برخلاف چربی‌های دیگر ضدالتهاب است، در کاهش التهاب مؤثر بوده و بدن را محافظت می‌کند.

وی بابیان اینکه میوه و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، افزود: بهتر است در آلودگی‌ها از کلم، مواد غذایی حاوی امگا3 مانند ماهی، گردو و تخم کتان، سیر و پیاز ترجیحاً خام به علت اینکه حاوی موادی هستند که فلزات سنگین را جذب کرده و مانع جذب آن در بدن می‌شوند، استفاده کرد.

به گفته این کارشناس تغذیه، استفاده از انار، آب انار و چای سبز بسیار مؤثر بوده و بهتر است از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده همچون کنسروها و غلات حجیم‌شده و یا چیپس استفاده نکنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای کاهش اورات مخرب آلودگی هوا بر بدن در صورت امکان و دسترسی به قرص جوشان ویتامین ث توصیه می‌شود روزانه یک عدد قرص جوشان و یک روز در میان یک عدد مکمل امگا ۳ مصرف شود.

بیشتر بخوانید:

این غذاها را در هوای آلوده بخورید

۴٧۴٧

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1632235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =