۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
هشدار اکونومیست/ فاجعه غذایی در راه است

تسنیم نوشت: در حالی که بحران غذایی بر جهان سایه افکنده نشریه اقتصادی اکونومیست عکس روی جلد شماره جدید خود را به "فاجعه غذا در جهان" اختصاص داده است.

در حالی که بحران غذایی بر جهان سایه افکنده و تولید و تجارت مواد غذایی در جهان تحت تاثیر عواملی مثل خشکسالی، تغییرات آب و هوایی، کمبود کود شیمیایی، گرانی نفت و جنگ اوکراین مختل شده است نشریه اقتصادی اکونومیست عکس روی جلد شماره جدید خود را به این موضوع اختصاص داده است .

در این عکس سه خوشه گندم نمایش داده شده که به جای دانه های گندم عکس جمجمه انسان کشیده شده است. بالای عکس هم نوشته شده: فاجعه غذا در حال آمدن است.

اکونومیست در مطلبی تحت همین عنوان البته با رویکردی جهت دار و با هدف مقصر نشان دادن روسیه نوشت: ولادیمیر پوتین با حمله به اوکراین زندگی مردمانی دورتر از صحنه جنگ را نابود خواهد کرد و به معنایی ممکن است حتی خودش متاسف شود. جنگ اوکراین به سیستم غذایی جهان آسیب زده است؛ سیستمی که پیش تر در اثر شیوع کرونا، تغییرات آب و هوایی و شوک قیمت های انرژی ضعیف شده است. صادرات غلات و دانه های روغنی اوکراین عمدتا متوقف شده و صادرات روسیه نیز مورد تهدید قرار گرفته است. این دو کشور مجموعا ۱۲ درصدی تجارت جهانی کالری را در اختیار دارند. از ابتدای سال ۲۰۲۲ قیمت گندم رشد ۵۳ درصدی داشته و تنها در یک روز در ماه می ۶ درصد به این رقم افزوده شده است.

این گزارش افزود: دبیرکل سازمان ملل هشدار داده است طی ماه های آینده ممکن است با کمبود جهانی مواد غذایی مواجه شویم که می تواند سال ها طول بکشد. قیمت بالای کالاهای اساسی تعداد افرادی که نمی توانند مطمئن باشند به غذای کافی دسترسی پیدا کنند را از ۴۴۰ میلیون نفر به ۱.۶ میلیارد نفر افزایش داده است. حدود ۲۵۰ میلیون نفر در آستانه قحطی هستند. اگر جنگ اوکراین ادامه پیدا کند و عرضه مواد غذایی از روسیه و اوکراین محدود شود صدها میلیون نفر دیگر دچار فقر خواهند شد، ناآرامی های سیاسی گسترش پیدا خواهد کرد و کودکان‌ دچار نقصان می شوند و مردم گرسنگی می کشند.

اکونومیست در پایان نوشت: پوتین نباید از غذا به عنوان سلاح استفاده کند. کمبودها نتیجه غیرقابل اجتناب جنگ نیستند. رهبران جهان باید گرسنگی را به عنوان یک مشکل جهانی ببیند که به طور اضطراری باید به آن پرداخت.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1632918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =