نکو : نمایندگان نمی خواهند پل پیروزی پایداری های تندرو شوند

تعداد پایداری ها در مجلس به آن اندازه ای نیست که بتوانند با رای ، نامزد خود را به ریاست برسانند ،علاوه براین ، خود اعضاء جبهه پایداری هم با یکدیگر، اختلاف و تعارض سیاسی دارند. 

فروزان آصف نخعی : پس از فروکش کردن انتقادها به خرید سیسمونی خانواده قالیباف از ترکیه ، چهارم خرداد ، انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم برگزار خواهد شد ، این درحالی است که هنوز نامزدهای هیات رئیسه و بویژه ریاست مجلس ، اعلام رسمی نشده و بازار گمانه زنی های رسانه ای داغ است .

نکته بارز این دوره از انتخابات ، جدا کردن راه جبهه پایداری از اصولگرایان است و موضع گیری اعضای این جبهه و نمایندگان نزدیک به آنان ، گویای عزم پایداری ها برای کنار زدن قالیباف و نشاندن نامزد مطلوب خود ، روی صندلی ریاست بهارستان است . اما نکته اینجاست که تعداد پارلمان نشینان پایداری و نمایندگان حامی آنان ، در حدی نیست که قادر باشند آرای لازم برای پیروزی نامزد مطلوب خود را کسب کنند ، درعین حال ، برخی ناظران تاکید دارند با توجه به دو متغیر آسیب دیدن اعتبار قالیباف در ماجرای سیسمونی از سویی و غیرقابل پیش بینی بودن رفتار مجلس انقلابی ، نمی توان پیروزی حتمی یا حداقل بی دردسری را برای قالیباف پیش بینی کرد.

ابراهیم نکو ، نماینده اصلاح طلب ادوار مجلس در ارزیابی انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم ، احتمال تغییر قالیباف را «خیلی بعید» می داند و با استناد به دلایلی احتمال سکانداری پایداری ها در بهارستان را «منتفی» می داند.

گفت و گوی خبرآنلاین با ابراهیم نکو نماینده دوره نهم مجلس را بخوانید :

در آستانه انتخاب هیات رئیسه مجلس هستیم ،پیش بینی تان از وضعیت قالیباف در این انتخابات چیست ؟

همان طور که در ادوار گذشته هم شاهدبودیم خیلی کمتر اتفاق افتاده که شخصی در قامت رئیس مجلس بوده باشد و وسط دوره تغییر کند. ضمن اینکه مجلس یازدهم ، مجلس یکدستی است و نمایندگان عضو تیم قالیباف یا خامی او و نیز نمایندگانی که منتقد قالیباف هستند اما او را بهتر از کزینه های دیگر می دانند ، تعداد بالایی هستند و با آرای خود می توانند ، مسیر ریاست مجدد قالیباف را هموار کنند.

درواقع ، معتقدید ریاست مجلس تغییر نخواهد کرد؟

احتمال تغییر رئیس مجلس را بسیار بعید می دانم و با توجه به توضیحی که درباره فضای کنونی بهارستان دادم ، انتخاب نامزد دیگری به ریاست مجلس ، منتفی است و باز ، قالیباف رئیس مجلس خواهد شد.

ماجرای سفر خانواده قالیباف و خرید سیسمونی از ترکیه در آرای نمایندگان تاثیر گذار نخواهد بود؟

چنین موضوعی در مجالسی تاثیر گذار است و می تواند اثر خود را بگذارد که یک جناح با تفکر دیگر ونقش پررنگ تری حضور داشته باشد ،مثل اصلاح طلبان یا شبیه تیم آقای روحانی در مجلس نهم و دهم .اما چنین تفاوت فکری در مجلس یازدهم دیده نمی شود. بنابراین ، ماجرای سیسمونی ، تاثیر جدی و اترگذاری در رای گیری ریاست مجلس نخواهد داشت و تغییرات احتمالی ، به سایر اعضای هیات رئیسه مانند نایب رئیس ها ، محدود خواهد شد.

نکو : نمایندگان نمی خواهند پل پیروزی پایداری های تندرو شوند

بیشتر بخوانید:

هدف : تسخیر صندلی ریاست مجلس / انتقاد تند نوباوه ، نماینده نزدیک به جبهه پایداری از قالیباف

پیش‌بینی دو نماینده از آینده قالیباف در مجلس

ظاهرا اعضای جبهه پایداری برای ریاست مجلس خیز برداشته اند ،احتمال پیروزی آنها چقدر است ؟

تعداد پایداری ها در مجلس به آن اندازه ای نیست که بتوانند با رای ، نامزد خود را به ریاست برسانند ،علاوه براین ، خود اعضاء جبهه پایداری هم با یکدیگر، اختلاف و تعارض سیاسی دارند.

بنابراین ، پایدارچی ها خیلی راحت نمی توانند ریاست مجلس را به دست بگیرند زیرا آنها هم وحدت لازم را ندارند و هم تعداد آرای شان کافی نیست ، پس تصاحب ریاست مجلس از سوی پایداری ها، منتفی است .

طبق خبرها و گمانه زنی های غیررسمی ، الیاس نادران و مرتضی آقا تهرانی از طیف پایداری نامزد ریاست مجلس خواهند بود ...

به همان دلایلی که اشاره کردم ،هر گزینه پایداری ، شانسی برای ریاست مجلس ندارد ، بویژه آنکه نمایندگان می دانند مواضع تند و رویکرد تفکر احساسی پایداری ها درقبال تحولات و نیازهای کنونی و مهم کشور و جامعه ، به نفع کلیت مجلس و کارنامه نمایندگان نیست و حتی همسویی مجلس و دولت را نیز مختل می کند زیرا پایداری های تندرو ، مطالباتی از مجلس و دولت دارند که تحقق آنها ، نه ممکن است و نه به نفع دولت و مجلس.

با چنین رویکرد ناکارآمدی ، اگر پایداری ها ، ریاست مجلس را در دست بگیرند، می توانند حواشی زیادی ایجاد کنند و به تنش ها دامن بزنند و این دقیقا ، نکته ای است که نمایندگان ، توجه دارند و نمی خواهند پل پیروز عده ای تندرو در مجلس شوند.

۲۱۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1633293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =