آیت الله امینی اگر چه کم سخن می گوید اما صریح و دقیق آنچه را باید تذکر می دهد.

امام جمعه قم در گفت و گویی که امروز در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای منتشر شد با بیان اینکه«کارها با معجزه پیش نمی‌رود» درباره وظایف منتظران واقعی حضرت مهدی (عج) گفت: انتظار یعنی آماد‌گی. یادمان نرود که ما منتظران انقلاب جهانی حضرت مهدی(عج) هستیم و باید بدانیم که کارها با معجزه پیش نمی‌رود. ما باید دو نوع آمادگی فردی و اجتماعی داشته باشیم. تک‌تک افراد باید آماده باشند. یعنی خودشان را آن‌گونه بسازند که امام زمان(عج) توقع دارد. امام زمان(عج) می‌آید تا با ظلم و ستم مبارزه کند، با جهل و نادانی مبارزه کند، با بی‌سوادی مبارزه کند. اگر مثلاً بنده می‌گویم که آماده‌ی ظهور حضرت هستم، باید توجه کنم که حضرت می‌خواهد با ظلم و ستم مبارزه کند. پس من اگر به خانواده‌ام، به فرزندانم، به همکارانم، به همسایگانم یا به مردم ستم می‌کنم، اگر هم بگویم که آماده‌ام، دروغ می‌گویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چند روز پیش از سالگرد رحلت امام در خرداد ماه امسال نیز در دیدار با  پژوهشگران مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی یادآور شده بود«به نظر می‌رسد که اخلاق عملی امام به نحوی که باید باشد عرضه نمی‌گردد و عمل نمی‌شود. مثل اینکه اخلاق به نحوی که در جامعة ما باید جا بیفتد، جا نیفتاده است. باید بررسی شود که مثلاً امام چه مقدار دربارة راستگویی و صدق صحبت کردند، چقدر در رابطه با تقوا سخن گفتند و چه مقدار به مسئولین امر توصیه کردند و چه توصیه‌هایی کردند! بنده وضع جامعه را که میبینم رنج می‌برم! به این جهت که آن جنبه‌های اخلاقی که امام می‌خواست را به طور کامل نمی‌بینم.»  

وی با بیان اینکه نهضت‌های اسلامی منطقه از بیداری و حرکت مردم مستضعف است و این همان وعده‌ی قرآن به پیروزی مستضعفان است یادآور شد: البته انقلاب اسلامی ایران خیلی در شکل‌گیری این نهضت‌ها مؤثر بوده است، چون در ایران مستضعفین پیروز شدند و این به آن‌ها امید داد. پس اگر ما یک کشور نمونه‌ی اسلامی داشته باشیم، بهترین تبلیغ است و می‌توانیم به این کشورها معرفی کنیم. البته من نمی‌خواهم کارهای صورت‌گرفته را انکار کنم. اتفاقاً کار شده و خیلی زیاد هم کار شده، ولی به اندازه‌ی مطلوب نیست. به اندازه‌ی خواست امام و رهبری نیست. خود رهبری هم گاهی این مطلب را می‌گویند، منتها چاره‌ای نیست و ایشان هم باید با همین جامعه کار کنند.

وی افزود: من امیدوارم که جامعه‌ی ما در این مسیر حرکت کند. این کار یک مقداری عنایت می‌خواهد که مسئولین ما با برادری، با تفاهم و در نهادهای مختلف، در مجلس، در دولت و در دستگاه قضاییه همکاری بیشتری داشته باشند و بتوانند مشکلات کشور را هرچه زودتر حل کنند تا یک کشور نمونه را به وجود بیاورند و این قطعاً مقدمه‌ی ظهور حضرت خواهد بود. حرفِ کمی نیست که ما بتوانیم مقداری از مقدمات ظهور را فراهم کنیم و آن را یک گام به پیش ببریم.  

آیت الله امینی به عنوان یکی از علمایی که سنجیده و دقیق سخن می گویند 22 اردیبهشت 85 در خطبه های نماز جمعه قم در سخنانی که در رسانه ها منتشر نشد و 4 روز بعد روزنامه جمهوری اسلامی اقدام به انتشار متن کامل آن کرد درباره بدحجابی در سخنان قابل توجهی گفته بود:«درست است که بی حجابی نداریم،اما این بدحجابی هایی که در شهرها داریم،نگران کننده است ! خانم های ایرانی شریفند، بزرگند،گرامیند. به حجاب علاقه دارند،ولی متاسفانه مساله بدحجابی و توسعه آن نگران کننده است ! چه در قم باشد،چه در شهرهای دیگر و چه در تهران. من نمی گویم کسانی که بدحجاب اند. دین ندارند! نه ! بسیاری از آنها متدین هستند؛ واقعا متدینند،اما نسبت به این مساله توجیه نیستند. خیلی از آن ها اصلا نمی دانند حجاب از مسائل ضروری اسلام است».

وی در بخش دیگری از گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه باید ببینیم که برنامه‌ی امام زمان(عج) چیست و ما طبق برنامه‌ی ایشان چه مسئولیتی داریم؟ گفت: یکی از برنامه‌های امام زمان(ع) سرنگونی استکبار و از بین بردن مستکبرین جهان است. شما توجه دارید که مستکبرین جهان الان در چه حالی هستند. همه‌ی اختیارات، امکانات، سلاح‌ها و وسایل تبلیغاتی را در اختیار دارند. حال غلبه بر این مستکبرین چگونه انجام می‌گیرد؟ از روایات برمی‌آید که این کار را امام زمان(ع) و یارانش به انجام می‌رسانند و انقلاب حضرت مهدی(عج) یک انقلاب جهانی است.

وی افزود: طبق روایات، حضرت مهدی(عج) اسلام را در تمام جهان به گونه‌ای گسترش می‌دهد که آثار اسلام در همه‌ی روستا‌ها و شهرها دیده خواهد شد. ایشان همچنین بی‌عدالتی‌ها را از بین می‌برد و عدالت را برقرار می‌کند. نکته‌ی دیگر مسائل فرهنگی و اقتصادی است. البته این‌ها گفتنش خیلی آسان است، ولی عملش بسیار سخت است. طبق روایات، حضرت مهدی(عج) اگرچه از تأییدات الهی برخوردار است، اما همه‌ی این کارها را با جنگ و نبرد به انجام می‌رساند. در یکی از روایات فردی به امام باقر(ع) عرض می‌کند که من شنیده‌ام وقتی حضرت مهدی(عج) ظهور می‌کند، کارها عملاً برایش رو‌به‌راه می‌شود و احتیاجی به خون‌ریزی پیدا نمی‌کند. حضرت می‌فرمایند اگر قرار بر این بود که برای پیغمبر انجام می‌گرفت. 

آیت الله امینی این پرسش را مطرح کرد که حالا ما شیعیان چه وظیفه‌ای داریم؟ و در ادامه افزود: آیا وظیفه‌ی ما همین است که فقط بعد از نمازها «اللهم عجّل فرجه الشریف» را تکرار کنیم؟ البته دعا خوب است، اما آیا کافی است؟ آیا کافی است که ما سر منبرها و در خطبه‌های نماز جمعه با صدای بلند بگوییم خدایا فرج امام زمان را نزدیک بفرما و همه بگویند آمین؟ آیا همین که ما برای امام زمان صدقه بدهیم و حج برویم کافی است؟ آیا کافی است که ما دعای ندبه را هر صبح جمعه با آه و ناله و سوز بخوانیم؟ البته باید این‌ها را انجام بدهیم، اما گمان نکنم این‌ها کافی باشد. این دعاها وسیله‌ی ظهور حضرت را فراهم نمی‌کند. ظهور حضرت آمادگی می‌خواهد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =