ایمنی و مقاوم‌سازی شریان‌های حیاتی با تکیه ‌برطرح‌های فناورانه‌ای که به خدمت صنعت ساختمان می‌آیند

مسئول هسته علمی، پژوهشی بتن و زلزله با اشاره به‌ضرورت ایمن کردن ساختمان‌ها در مقابل زلزله، اظهار کرد: در طرحی که هسته علمی پژوهشی بتن و زلزله ارائه کردند فناوری نوین به خدمت صنعت ساختمان درمی‌آیند تا ضمن ایمن و مقاوم کردن ساختمان‌ها از تلفات و تبعات ناشی از وقوع زلزله پیشگیری شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، علیرضا مرتضائی مسئول هسته علمی پژوهشی بتن و زلزله دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در سمنان، ضمن تشریح کاربردهای طرح فناورانه هسته علمی و پژوهشی بتن و زلزله که در بحث مقاوم‌سازی و ایمن کردن ساختمان‌ها به خدمت صنعت ساختمان می‌آیند، فعالیت این هسته پژوهشی و علمی را در چند سرفصل تعریف کرده است.

قرار گرفتن ایران در کمربند آلپاید و ضرورت پیاده‌سازی طرح مقاوم کردن ساختمان‌ها در هنگام وقوع زلزله

وی با اشاره به ماهیت، کارکرد، هدف و فلسفه وجودی این طرح گفت: در کل دنیا سه کمربند لرزه‌خیز اصلی شامل یک کمربند اقیانوسی و دو کمربند قاره‌ای وجود دارد که در قیاس با کمربند اقیانوسی، دو کمربند قاره‌ای به علت ساکن بودن جمعیت، بسیار حائز اهمیت است و کشور ما هم‌روی کمربند آلپاید و اصطلاحاً در معرض وقوع زلزله قرار دارد و ضروری است که برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در قبال زلزله طرحی پیاده شود تا تبعات و خسارات مالی و جانی در هنگام وقوع زمین لرزه را به حداقل برساند .

مرتضائی اظهار کرد: با استناد به وقوع زمین لرزه‌ها در بم، طبس، منجیل، کرمانشاه و... می‌توان گفت وقوع چنین خطراتی و اساسأ رویداد زمین لرزه درکشور ما گریز ناپذیر است و نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد لذا ضروری است با تعریف و پیاده سازی طرحی‌های متناسب و اصولی به مقابله با زلزله رفت.

بهسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های موجود فعلی

مسئول هسته علمی پژوهشی بتن و زلزله بیان کرد: این مرکز تحقیقات بر مبنای همین اصل یعنی ایمن‌سازی ساختمان در قبال تهدیدات ناشی از وقوع زلزله، فعالیت خود را در چهار الی پنج سرفصل کاری تعریف کرده است که موضوع اول و سرویس ابتدایی در خصوص ساختمان‌های موجود است که بهسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های موجود، راهکاری برای مقابله با خطرات ناشی از وقوع زلزله است .

مرتضائی ادامه داد: با توجه به سال ساخت، آیین نامه‌ی ساخت و شرایط ساخت، ممکن است بسیاری از ساختمان‌ها، پل‌ها، زیرساخت‌ها و مخازن، سیلوها و گنبدها نیاز به بهسازی، مقاوم سازی و ترمیم داشته باشند و باید برای این امر اقدام شود.

طراحی سازه‌های مقاوم متناسب با انتظارات/ سازه‌های سفارشی !

وی سرفصل دوم فعالیت هسته علمی پژوهشی بتن و زلزله را طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله عنوان کرد و یادآور شد: طراحی سازه‌های مقاوم در برابر زلزله در واقع شامل طراحی های خاصی میشود که بنا به اهمیت کاربری و عملکردی که از آن انتظار داریم سازه‌هایی طراحی و محصول متناسب با آن ارائه می‌شود.

مسئول هسته علمی و پژوهشی بتن و زلزله دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان ادامه داد: به عنوان مثال انتظار ما از مراکز درمانی، بیمارستان و اورژانس‌ها این است که پس از وقوع زلزله قابلیت سرویس دهی خود را حفظ کنند و شیشه و پارتیشن این اماکن تَرک نخورد، یا انتظار ما از ساختمان‌های مسکونی این است که تلفات جانی نداشته باشد، از این رو با توجه به تفاوت انتظارات، سازه‌های متفاوت طراحی می‌شود یعنی طرحی مقاوم در برابر زلزله می‌تواند سفارشی باشد که سرفصل دیگری در هسته پژوهشی بتن و زلزله است .

استفاده حداکثری از مصالح تخریبی

مرتضائی سرفصل سوم فعالیت این گروه فناورانه را مربوط به طراحی مواد و مصالح و طرح اختلاط متناسب با عملکرد مورد انتظار از سازه‌ها عنوان کرد و افزود: در این سرفصل، هدف ما استفاده حداکثری از مصالح تخریبی است. به عنوان مثال بتن الیافی، بتن با مصالح بازیافتی، یعنی مصالحی که از تخریب ساختمان به دست می‌آید مجدد طی فعل و انفعالاتی به چرخه باز گردد، مشروط اینکه کمترین آسیب به محیط زیست برسد، از مصالح تخریبی استفاده حداکثری می‌شود

مسئول هسته علمی و پژوهشی بتن و زلزله دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان، تصریح کرد: بررسی استحکام بنای ساختمان و تحلیل خطر از فعالیت های شاخص هسته علمی و پژوهشی بتن و زلزله است.

آزمایشگاه سازه فعال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان یک آزمایشگاهی منحصر در سطح کشور

مرتضائی با اشاره به امکانات موجود آزمایشگاهی دانشگاه که در اختیار این هسته پژوهشی قرار گرفت، اظهار کرد: آزمایشگاه سازه فعال در دانشگاه یک آزمایشگاه منحصر در سطح کشور است و در کنار این آزمایشگاه یک آزمایشگاه اقماری، آزمایشگاه ژئوتکنیک مقاومت مصالح، مصالح ساختمانی و تکنولوژی بتن داریم که در کنار آزمایشگاه اصلی سازه قرار دارد و به سر فصل ها و شرح سرویس دهی ها کمک شایانی میکند.

مسئول هسته علمی و پژوهشی بتن و زلزله به سازمان ها و ارگان‌هایی که با فعالیت این هسته پژوهشی مرتبط هستند اشاره کرد و افزود: سازمان‌ راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، نظام مهندسی ساختمان کل کشور، دفاتر فنی تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل استانداری، سازمان نوسازی و شهرداری کل کشور و شوراهای شهر و فرمانداری‌ها در زمره مراکزی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این هسته پژوهشی و مرکز تحقیقات مرتبط هستند.

طرح‌هایی که باید عملیاتی شوند و به خدمت صنعت ساختمان در بیایند تا تبعات ناشی از وقوع زلزله به حداقل ممکن برسد

مرتضائی در ادامه وقوع زلزله در شهرهای مختلف کشور که موجب وقوع آسیب های جانی و مالی شده را نشانگر فقدان چنین طرح‌هایی دانست و اظهار کرد: ضروریست که این طرح ها چه در سطح طراحی و چه در نوع مصالح و متریالی که وجود دارد به خدمت صنعت ساختمان بیایند تا شریان‌های حیاتی کشور و سازه های مختلف اعم از پل، مخزن، سیلو، گنبد و ... ایمن شوند و با این مقاوم سازی‌ها، تبعات ناشی از وقوع زلزله به حداقل برسد.

گام دوم فرصت مغتنمی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات

مسئول هسته علمی و پژوهشی بتن و زلزله در خصوص مزایای حضور در رویداد ملی عصر امید گفت: این رویداد فرصتی را فراهم کرده تا ایده ها و طرح های مختلف در چنین صحنه هایی در کنار هم قرار گیرند و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند و همچنین شرایطی برای سنجیدن داشته‌های علمی و پژوهشی است.

مرتضائی با اشاره به گستردگی حوزه زمین لرزه و ژئوتکنیک لرزه ای خاطرنشان کرد: این گردهمایی علمی بسیار مفید است چون با به اشتراک گذاشتن تجربیات، زمینه برای ورود به حوزه های بین رشته ای تسهیل می‌شود .

گفتنی است: هسته علمی و پژوهشی بتن و زلزله حدود ۵ سال است که شکل گرفته و اعضای اصلی این هسته ۵ نفر هستند. در کنار این پنج نفر، ۱۸ دانشجوی مقطع دکترا به صورت مستقیم در این هسته فعالیت دارند. علاوه بر ارتباط ۱۲ دانشجوی کارشناسی ارشد با این هسته، ۱۱ نفر از اساتید نیز به صورت غیر مستقیم با این هسته ارتباط دارند.

رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با شعار « عصر امید» از هشتم تا یازدهم خرداد ماه در مصلای تهران برگزار می‌شود این رویداد میزبان ۳ هزار شرکت دانش‌بنیان، زیرساخت و آزمایشگاه و گروه پژوهشی و استارتاپ است./

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =