سرمایه گذاری کم ریسک در بورس به کمک آموزش

بازار بورس به دلایل مختلفی برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد. این بازار می‌تواند با جمع‌ آوری پس‌اندازهای کوچک یا بزرگ افراد، از آن‌ها برای تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها استفاده کند. نتیجه این امر به توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور ختم می‌شود.

علاوه بر شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران نیز با یافتن حوزه‌ای امن برای سرمایه‌گذاری از کاهش ارزش دارایی خود در برابر تورم جلوگیری می‌کنند. با این که این بازار بستری امن برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود، برای ورود مطمئن به این حوزه و کسب بازدهی باید آموزش نحوه سرمایه گذاری در بورس را به عنوان قدم اول ورود به بازار در نظر بگیرید. البته برای افرادی که خواستار ریسک کمتری هستند، ابزار مدیریت دارایی پیشنهاد می‌شود تا چنانچه زمان و شرایط یادگیری بورس را ندارند، بتوانند در این بازار به فعالیت پرداخته و از سرمایه خود سود کسب کنند.
آموزش بورس کاهش ریسک سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد. برای فعالیت در هر بازاری باید با مفاهیم آن بازار به خوبی آشنا باشید تا نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی موجب آسیب به دارایی‌های شما نشود. بازار بورس، بازاری پرریسک است و برای فعالیت در آن باید با احتیاط قدم برداشت. کسب سود در این بازار اتفاقی نیست و برای رسیدن به آن نیاز به آموزش دارید. از مزیت‌های کسب دانش و اطلاعات در بازار بورس رسیدن به قدرت تحلیل، توانایی تصمیم‌گیری درست در زمان مناسب، آشنایی با تمام جنبه‌های بازار بورس، مدیریت ریسک و هیجانات و در نهایت کسب سود مناسب است.

روش‌های سرمایه گذاری در بورس

دو روش اصلی مستقیم و غیر مستقیم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه وجود دارد که هر فرد با توجه به شرایط خود می‌تواند یکی از آن‌ها را انتخاب کند. در روش مستقیم شما به عنوان مدیر سرمایه خود به بازار وارد می‌شوید. به عبارتی در این روش شما به طور مستقیم به معامله سهم‌های مورد نظر خود می‌پردازید. برای موفق شدن در این روش آموزش بورس بسیار مهم است. اگر قصد دارید تا به تنهایی وارد این بازار بزرگ شوید، باید خود را با دانش و مهارت کافی مجهز کنید.

اما در روش غیر مستقیم دردسر و ریسک کمتری را تجربه کرده و به تبع باید در انتظار کسب سود کمتری نیز باشید. این روش نیاز به دانش کافی برای معامله در بازار ندارد. حتی این روش برخلاف روش مستقیم نیاز به صرف زمان برای رصد بازار و بررسی سهم‌های مختلف برای کشف موقعیت‌های مناسب نخواهد داشت.

یکی از روش‌های سرمایه گذاری غیر مستقیم استفاده از صندوق‌های سرمایه گذاری است. در این صندوق‌ها می‌توانید با خرید واحدهای صندوق به نوعی در بازار بورس سرمایه گذاری کنید. در این روش نیاز به مدیریت شما نیست ومدیران صندوق با استفاده از دانش و تخصص کارشناسان موقعیت‌های خوب سرمایه گذاری را شناسایی کرده تا بتوانند سود مناسبی برای سرمایه افراد تولید کنند. البته این صندوق‌ها مبلغی را به عنوان کارمزد خدمات خود از حساب شما کسر خواهند کرد.

انتخاب شرکت‌های سبدگردان راه دیگر سرمایه گذاری غیر مستقیم در بازار بورس است که در آن با سپردن سرمایه‌تان به دست افراد متخصص و با تجربه در بازار، مسئولیت خرید، فروش و مدیریت سرمایه را از دوش خود برمی‌دارید. این شرکت‌ها با سنجش میزان ریسک‌پذیری شما سرمایه‌تان را وارد موقعیت‌های معاملاتی می‌کنند.

شناخت روش‌های تحلیل در بورس

تصور سرمایه گذاری در بازار سرمایه بدون آموزش بورس مانند رانندگی با دوچرخه در آزادراهی پر تردد است؛ به همان میزان خطرناک! یکی از مواردی که باید در بورس یاد بگیرید، نحوه استفاده از روش‌های مختلف تحلیل داده‌های بورسی است. شما به عنوان یک سرمایه‌گذار باید بتوانید با تحلیل سهام‌ها، سرمایه ارزشمند خود را وارد موقعیت درستی کنید.
به خصوص که اگر به دنبال سرمایه گذاری مستقیم در بورس هستید، باید یادگیری دانش تحلیلی بورس نیز جزو برنامه‌هایتان باشد. تحلیل تکنیکال یا فنی و تحلیل بنیادی یا فاندامنتال دو روش تحلیل در بازار بورس محسوب می‌شوند.
در تحلیل تکنیکال نگاه فرد به گذشته است که داده‌های مالی سهم‌های مختلف را با هدف بررسی دقیق‌تر و کشف الگوهای منطقی مورد بررسی قرار می‌دهد. در تحلیل تکنیکال تمام فاکتورهای لازم برای تصمیم‌گیری در قیمت سهم پنهان و با تاریخ تکرار می‌شود. تحلیلگران تکنیکال قصد اندازه‌گیری ارزش ذاتی اوراق بهادار را ندارند. در این روش تحلیلی فرض بر این است که همه چیز در نمودار قیمت دیده شده و قیمت طبق روند مشخصی حرکت می‌کند.
اما تحلیل بنیادی برای تشخیص ارزش ذاتی سهام است. این تحلیل روشی برای آنالیز سهام یا اوراق بهادار ارائه می‌کند و با بررسی موارد تأثیرگذار بر ارزش دارایی انجام می‌شود .با کشف ارزش سهم و مقایسه با قیمت فعلی، سرمایه‌گذار می‌تواند برای خرید یا فروش سهم تصمیم‌گیری کند. تحلیلگر بنیادی عواملی مانند درآمد شرکت، حاشیه سود و ... را مورد بررسی قرار داده و به نوعی وضعیت مالی یک شرکت را مد نظر قرار می‌دهد.

سخن پایانی

اگر علاقه‌مند به ورود و فعالیت در بازار بورس هستید، باید با عواقب نداشتن اطلاعات و مهارت کافی و تاثیر آن در کلیت بازار آشنا شوید. بازار بورس بازاری است که کلیت آن بر اساس عرضه و تقاضا و رفتار افراد تعیین می‌شود. مسئله حرکت درست در بازار تنها به شما مربوط نیست و تصمیمات شما می‌تواند روی کلیت بازار تاثیرگذار باشد. اگر شما و دیگر افراد فعال در بازار آموزش بورس را جدی نگیرید، با کوچک‌ترین اتفاقی باید منتظر دستاورد منفی تصمیمات هیجانی در بازار باشید. تصمیمات هیجانی اهالی بازار جهت حرکت کل بازار را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند شاخص بورس را بی دلیل با کاهش مواجه کند. بنابراین قبل از ورود به این بازار باید با یادگیری مفاهیم بورسی به سطح مناسبی از دانش برسید و پس از آن شروع به فعالیت کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634713

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =