همه آنچه که باید درباره روغن صنعتی بدانید

از هزاران سال تا به اکنون بشر از روان کننده برای اموری مختلفی استفاده می کند. در دوره های مختلف روان کننده ها نام های مختلفی به خود گرفته اند و جنس آن ها مداوم در حال تغییر است. اولین روان کننده هایی که توسط بشر تولید شد صابون هایی از جنس کلسیم هستند که مربوط به ۱۴۰۰ سال پیش قبل از میلاد هستند.

در گذشته های دور برای کارهای مختلفی از جمله انتقال سنگ ها در زمان اهرام سنگی از روغن استفاده می شد، رفته رفته با تغییر شرایط زندگی روغن های مختلفی از جمله روغن های حیوانی ساخته شدند تا دوره انقلاب صنعتی. در دوره انقلاب صنعتی تولید روغن های صنعتی به دلیل پیشرفت دستگاه های فلزی پیشرفت چشمگیری داشت. در این قسمت به بررسی روغن های صنعتی و کاربرد آن ها می پردازیم.

شرکت روانکار ماهان تامین کننده انواع برند روغن صنعتی، گریس، روغن ها و گریس های خوراکی و ... است. برای خرید و کسب اطلاع از لیست قیمت روز انواع محصولات می توانید وارد وب سایت ما شوید یا از طریق زیر با ما در ارتباط باشید:

آدرس: تهران – میرداماد خ حصاری. خ کوشا. کوچه شهره پ ۱ واحد ۱

شماره تماس: 74304-۰۲۱

تلفن همراه: 09123178377

آدرس وب سایت: https://mahanlube.com/

منظور از روغن صنعتی چیست؟

از گذشته تا به حال از انواع روغن های برای آسان تر شدن کارها و در حالت کلی از بین بردن اصطکاک استفاده می شود. زمانی که اصطکاک در دستگاه های مختلف کاهش پیدا می کند گرمای تولیدی از برخورد آن ها نیز تا حد زیادی کم می شود که این عامل باعث ماندگاری بالای دستگاه می شود. این روغن ها در صنعت ارزش بسیار بالایی دارند به طوری که عملکرد خیلی از دستگاه ها بدون روغن ها می توان گفت به صفر می رسد.

روغن های صنعتی در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند؟

همان طور که گفته شد اصلی ترین کاربرد روغن های صنعتی در ماشین آلات مختلف و چرخ دنده ها است ولی به غیر از این موارد کاربردهای دیگری نیز دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای جداسازی روغن از آب و یا بخار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برخی از آن ها به مانند یک عایق الکتریکی عمل می کنند و مانع برق گرفتگی می شوند.
  • باعث ثابت ماندن دمای ترانسفورماتور در حین کار می شوند.
  • در عملیات ماشین کاری برای روانکاری مورد استفاده قرار می گیرد.
  • باعث خنک سازی ماشین ها می شوند.
  • برخی از روغن های صنعتی از قطعات حساس در حین حمل و نقل در دریا محافظت می کنند.

روغن های صنعتی در چند نوع تولید می شوند؟

همه آنچه که باید درباره روغن صنعتی بدانید

در قسمت فوق به برخی از کاربرد های روغن های صنعتی اشاره کرده ایم. این روغن ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آن ها کاربردهای متنوعی دارند پس ساختار همه آن ها یکسان نیست. برخی از روغن هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عبارت اند از: روغن توربین، روغن صنعتی کمپرسور، روغن انتقال حرارت، روغن دیزل ژنراتور، روغن دنده صنعتی و ... .

برخی از افراد بر این تصوراند که اگر ویسکوزیته روغن ها با یکدیگر مشابه باشد کارایی آن ها نیز یکسان خواهد بود که این تصور کالا اشتباه است؛ زیرا روغن های مختلفی وجود دارد که ویسکوزیته آن ها یکسان است ولی عملکرد کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند. توجه کنید که حتی اگر یک روانکار با قیمت یک روغن صنعتی یکسان باشد، برای اهداف مشابه ساخته می شوند (از نظر عملکرد و ویسکوزیته)، ساختار آنهاست که باعث می شود آنها برای عملکردهای خاص متفاوت و موثر باشند .

ساختار افزودنی هر نوع روان کننده و یا روغن صنعتی تفاوت عمده ای بین انواع صنعتی و خوردو ایجاد می کند. در حالی که روغن موتور و روغن دنده هر دو دارای مواد افزودنی ضد سایش هستند و برای روغن کاری، نیاز به خنک کننده و محافظت از آنها است. روغن های صنعتی در معرض فشارهای صنعت قرار می گیرند: محیط های پرفشار با تماس منظم با آلاینده های ماند خاک و آب هستند. در حقیقت، فشار بالا به روان کننده خاصی احتیاج دارد که در حین کار، سطح مناسبی از ضخامت بین سطوح دنده ها ایجاد کند و تعاملی بین دنده ها ایجاد کند. روغن های صنعتی باید ضمن تحمل روغن کاری برای ماشین های دارای حالت روان، قادر به تحمل این شرایط باشند.

بررسی انواع روغن های صنعتی

روغن های پلی گلیکول

روغن های صنعتی پلی گلیکول مایعات غیر نفتی هستند و به طور بالقوه می توانند در تعدادی از کاربردهای صنعتی محافظت یکسان و یا بهتری را ارائه دهند. این می تواند از چرخ دنده های بسته شده تا یاتاقان ها و کمپرسورها متفاوت باشد. روغن های صنعتی پلی گلیکول هیچ خطری برای برنز، مس یا اجزای برنجی وسایل ایجاد نمی کنند، اما آنها برای استفاده با چرخ دنده های ساخته شده از آلیاژ برنز آلومینیومی پیشنهاد نمی شود.

روغن های گیربکس مصنوعی

یکی دیگر از انواع روغن های صنعتی روغن های گیربکس مصنوعی هستند که کاربرد بسیار طولانی مدتی دارند. در صورتی که روغن های معدنی قابل استفاده نباشند روغن های گیربکس مصنوعی وارد عمل شده و تا حد زیادی نیاز های ما را برطرف می کنند. این نوع روغن ها قیمت بسیار بالایی دارند ولی در عوض در برابر عوامل خارجی و اشتغال مقاوم هستند. از دیگر ویژگی هایی که روغن گیربکس مصنوعی دارد می توان به تمایل به کاهش پسماند، واکنش در حضور آب، بهبود در مقابل گرما، پایین آمدن تبخیر و ... اشاره کرد.

روغن های مرکب

روغن های صنعتی دنده مرکب معمولا با چرخ دنده های کرم صنعتی استفاده می شود (ترکیبی که پیچ با دنده مشبک می شود) که به روان کننده ویسکوزیته بالاتری نیاز دارد. روغن های دنده ای ترکیبی با 4-6 ٪ اسید چرب بلند یا مصنوعی برای افزایش روانکاری طراحی شده اند.

روغن های صنعتی چه مزایایی دارند؟

با به وجود امدن روغن های صنعتی تحولی عظیم در نحوه کار دستگاه ها و ماشین آلات مختلف ایجاد شد. این نوع روغن ها به طور کلی عمر ماشین آلات را افزایش می دهند و مانع آسیب رسیدن به قطعات مختلف در صنعت می شوند که این مورد اصلی ترین مزیت روغن های صنعتی است. یکی دیگر از مزیت هایی که روغن ها دارند می توان به کاهش سر و صدای دستگاه ها و وسیله های مختلف اشاره کرد.

با پیشرفت صنعت و به وجود آمدن کارخانه ها و ماشین آلات مختلف استفاده از روغن های صنعتی نیز رو به رو در حال افزایش است. شرکت های مختلفی روغن های صنعتی را در اختیار مشتریان قرار می دهند که شرکت روانکار ماهان یکی از شرکت های مطمئن در این عرصه است. شما می توانید انواع روغن های صنعتی با کیفیت بالا از جمله روغن توربین، روغن صنعتی کمپرسور، روغن انتقال حرارت، روغن دیزل ژنراتور، روغن دنده صنعتی و ... از این شرکت خریداری نمایید.

راه های ارتباطی شرکت روانکار ماهان :

آدرس : تهران – میرداماد خ حصاری. خ کوشا. کوچه شهره پ ۱ واحد ۱

شماره تماس : 74304-۰۲۱

تلفن همراه : 09123178377

آدرس وب سایت : https://mahanlube.co

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1634852

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =