رسول پاپایی، کارشناس آموزشی معتقد است که در موضوع تنبیه دانش آموزان نباید فقط معلمان را مقصر دانست.

او در میزگرد کافه خبر در مورد تنبیه دانش‌آموزان در مدارس کشور گفت: « موضوع اینجاست که وقتی در آموزش و پرورش بحث تنبیه پیش می‌آید، بلافاصله ما معلم و مدرسه را مقصر می دانیم؛ این یک روش اشتباه است که کارشناسان آموزشی و رسانه‌ها به کار می گیرند. واقعیت این است که درصد کمی از ریشه تنبیه در مدرسه است، بیشتر درصد تنبیه، ریشه در فرهنگ ما دارد.»

پاپایی ادامه داد: « وقتی ما ضرب المثل داریم که "چوب معلم گله، هرکی نخوره خله"، خب تکلیف معلوم است. وقتی فرهنگ خشونت در ما وجود دارد، پدر و مادر به معلم می گویند که "گوشت بچه مال شما، استخوانش مال من". خب این یعنی چی؟ این فرهنگ تنبیه و خشونت در خانواده‌های ایرانی نهادینه شده است. البته موضوعی که وجود دارد این است که در حال حاضر به موازات اینکه دانایی مردم در حال بالا رفتن است، تنبیه هم پایین آمده است. مثلا ما می دانیم که تنبیه در شهرهای بزرگ، کمتر از شهرهای کوچک است و در مناطق بالای شهرها، کمتر از پایین شهرها، در مدارس راهنمایی و مدارس پسرانه بیشتر از دخترانه‌هاست.»

او گفت: «بنابراین ما معتقدیم که تنبیه موضوعی نیست که بشود فقط در مدارس آنها را ریشه کن کرد و یا بگوییم فقط و فقط کار آقای حاجی بابایی یا آموزش و پرورش است. حذف تنبیه یک عزم ملی می خواهد. دهها نهاد اجتماعی هستند که بودجه می‌گیرند و باید این بودجه را باید خرج بالابردن آگاهی های اجتماعی  و دانایی‌ها بکنند، ولی خب این کار انجام نمی‌شود و ما فقط به معلمان و آموزش و پرورش انتقاد می‌کنیم.»

متن کامل این میزگرد را اینجا بخوانید.

47/231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پینوشه IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    نمی دونم ما تا کی باید با یکدیگر مثل حیوانات برخورد کنیم .ایا فرهنگ کتک زدن و دعوا از خانه ها گسترش پیدا نمیکنه
  • مهدی CH ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۰
    0 0
    شما هم که بدتون نمی یاد نه؟