۰ نفر
۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
مسئولیت اجتماعی و اهمیت آن برای برندها

بسیاری از شرکت‌ها و صاحبین کسب و کار در دنیا، بخشی از درآمد خودشان را به پروژه‌هایی تحت عنوان مسئولیت اجتماعی اختصاص می‌دهند. اما شاید برایتان سوال شده باشد که مسئولیت اجتماعی چیست و چه منفعتی برای جامعه و صاحب کسب و کار دارد؟

در واقع شرکت‌ها با این روش به مردم‌شان خدمتی انسان دوستانه ارائه می‌دهند و در مقابل، مسئولیت‌پذیری خودشان را نسبت به مسائل جامعه‌ نشان می‌دهند. این فعالیت برای شرکت‌ها اقدام سودآوری محسوب نمی‌شود اما به طور معنوی در هویت برند بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

انواع مسئولیت‌های اجتماعی

پروژه‌های مسئولیت اجتماعی یا (CSR (Corporate Social Responsibility به شکل‌های مختلفی اجرا می‌شوند و یکی از رایج‌ترین روش‌های آن با مشارکت یک موسسه خیریه صورت می‌گیرد.

انواع مدل‌های پروژه‌های مسئولیت اجتماعی را می‌توان به ۴ دسته تقسیم بندی کرد:

1. مسئولیت اجتماعی

2. زیست‌محیطی

3. سرمایه انسانی

4. خیرخواهانه و اخلاقی

که با توجه به شرایط اقلیمی و محیط زیست در سال‌های اخیر، فعالیت‌های زیست‌محیطی اهمیت بیشتری یافته است.

در کشورهای توسعه یافته فعالیت در پروژه‌های مسئولیت اجتماعی فقط یک انتخاب نیست و کاملا به عنوان یک وظیفه اجتماعی توسط مردم پذیرفته شده است، اما در کشورهای در حال توسعه برای هیچ شرکتی الزامی وجود ندارد و وظیفه‌ای در قبال آن نیست، بنابراین این تصمیم توسط هیئت مدیره و مدیر عامل کسب و کار انجام می‌شود.

در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را می‌توان اینگونه تعریف کرد؛ قبل از آنکه منفعتی برای کسب و کار به طور مستقیم داشته باشد خدمتی‌ اخلاقی و انسان دوستانه است که برای مردم و جامعه انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر تمایل شرکت‌ها برای چنین اقداماتی در کشورمان بیشتر از قبل شده و از جمله خدماتی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، کمک به اشتغال‌زایی بانوان و ایجاد فضایی امن برای کودکان به خصوص در مناطق محروم است.

با اینکه در جامعه ما هنوز تمایل برای این گونه اقدامات کم است اما، موسسه‌های خیریه و کسب و کارهای زیادی هستند که هر سال شرایطی را برای اقدامی انسان دوستانه ایجاد می‌کنند.

با کلیک بر روی آدرس زیر می‌توانید یکی از نمونه‌های مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها در ایران را مشاهده کنید:

https://www.azki.com/blog/csr-in-sistan/

ازکی، همراه جامعه

از جمله شرکت‌هایی که در این اقدام اجتماعی و انسان دوستانه فعال هستند شرکت ازکی هست. ازکی شرکت استارت آپی با تیم جوانی است که در حوزه فروش آنلاین بیمه فعالیت می‌کند و با همراهی خیریه نیکان ماموت دست به اقدامی با دغدغه اجتماعی زدند.

در واقع هنگام خرید بیمه از سایت ازکی شما می‌توانید گزینه «نسخه کاغذی را نمی‌خواهم» را انتخاب کنید و در ادامه هزینه‌ای به کیف پول شما بر می گردد که می‌توانید با انتخاب خودتان آن مبلغ را به خیریه نیکان ماموت کمک کنید.

ازکی و خیریه نیکان ماموت با جمع‌آوری این مبالغ در استان سیستان و بلوچستان سردخانه‌هایی را برای جلوگیری از فاسد شدن و نگهداری محصولات کشاورزی آنها ساخته است که با وجود این سردخانه‌ها، به رونق کشاورزی، به حفظ محیط زیست و اشتغال‌زایی بانوان این استان کمک بزرگی شده است.

با انتخاب نسخه غیر کاغذی بیمه شخص ثالث‌، هنگام خرید از سایت ازکی و اهدای مبلغ آن به خیریه نیکان ماموت می‌توانید در مسیر کار خیر، همراه ازکی باشید.

کد خبر 1635739

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =