روز گذشته سازمان ملل به طور رسمی وقوع قحطی را در دو منطقه جنوب سومالی اعلام کرد. اما بر خلاف چیزی که خیلی ها انتظار دارند، تعریف قحطی چیزی فراتر و پیچیده‌تر از یک کمبود غذای ساده است.

محمود حاج‌زمان: روز گذشته سازمان ملل به طور رسمی وقوع قحطی را در دو منطقه جنوب سومالی اعلام کرد. اما این قحطی واقعا چه معنایی دارد؟ اگرچه ممکن اندکی شگفت‌آور باشد، اما تعریف قحطی چیزی فراتر و پیچیده‌تر از یک کمبود غذای ساده است.

به گزارش نیوساینتیست، برای اینکه سازمان ملل به صورت رسمی وقوع قحطی را در یک منطقه اعلام کند، سه وضعیت مهم باید در آن منطقه مشاهده شود. نخست اینکه حداقل برای 20 درصد از جمعیت، میزان غذای در دسترس کمتر از 2100 کیلوکالری در روز باشد. دوم اینکه بیش از 30 درصد کودکان باید دچار سوءتغذیه شدید شده باشند. در نهایت، میزان مرگ و میر به دلیل کمبود غذا در هر روز، باید به 2 مرگ در هر 10 هزار نفر، یا 4 مرگ در هر 10 هزار کودک رسیده باشد.

سازمان ملل این معیارها را در سال 2005 / 1384 وضع کرد تا نحوه اختصاص منابع خود را به صورت هدفمند تعریف کند. امنیت غذایی سازمان ملل به پنج درجه تقسیم شده است که قحطی، پنجمین و خطرناک‌ترین درجه آن است.

به طور معمول این وظیفه دولت‌ها است که وقوع قحطی را اعلام کنند، اما به دلیل فقدان یک دولت مرکزی در سومالی، سازمان ملل مجبور به اعلام این وضعیت شد. همچنین دولت‌ها به دلیل ترس از تصویر منفی درازمدتی که ممکن است از کشورهای آ نها ساخته شود، اغلب مایل نیستند که بروز قحطی را اعلام کنند.

این نخستیین بار پس از سال 1992 / 1371 است که وقوع قحطی در سومالی اعلام می‌شود. اگرچه اعلام قحطی در حال حاضر به دو منطقه باکول و شابلی سفلی محدود شده است، نگرانی‌هایی وجود دارد که این قحطی در روزهای آینده به تمام سومالی گسترش یابد. تا ماه قبل، گروه الشباب که کنترل بخش‌های وسیعی از جنوب و مرکز سومالی را در دست دارد، مانع از فعالیت سازمان‌های کمک‌رسان در بخش‌های بزرگی از سومالی شده بود.

سازمان‌های کمک‌رسان امیدوارند که اعلام قحطی در جنوب سومالی، به تلاش‌های بین‌المللی بیشتری برای کمک به مهار این بحران منجر شود. با این وجود، در حال حاضر مکانیزم‌های قانونی برای وادار ساختن جامعه بین‌المللی به انجام چنین کاری وجود ندارد. گرگ بارو از برنامه جهانی غذای سازمان ملل می‌گوید: «اعلام قحطی نشان‌دهنده وخامت بحران در جنوب سومالی است.» قحطی سومالی نتیجه وقوع بزرگ‌ترین خشسکالی در شاخ آفریقا، در نیم قرن گذشته است.

53275
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    0 0
    آقا من منبع اصلی رو هم چک کردم، پس ترجمه درسته. اما 2100 کیلوکالری بنظرم اشتباه میاد. کالری رو اشتباها کیلوکالری نگفته بودن؟؟؟