لوح چندرسانه‌‌ای «کاریز» شامل آثار مکتوب، فیلم‌ها، اسناد، تصاویر، سال‌شمار و برخی سخنرانی‌های شریعتی است که تولید آن ۲ سال به طول انجامیده است.

به گزارش خبرآنلاین، لوح چندرسانه‌‌ای «کاریز»، مجموعه کامل تألیفات دکتر علی شریعتی به همت بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی و زیر نظر خانواده او منتشر شد. این اثر حاوی آثار مکتوب، فیلم‌ها، اسناد، تصاویر، سال‌شمار و برخی سخنرانی‌های شریعتی است که تولید آن ۲ سال به طول انجامیده است.

مهم‌ترین ویژگی این نرم‌افزار قرار گرفتن کلیه آثار شریعتی در آن است که هم امکان مطالعه آن و هم امکان جستجو در آن را فراهم کرده است. این نرم‌افزار به صورت یک تک‌فایل قابل اجرا، منتشر شده است و نیازی به نصب ندارد. به جز متن کلیه آثار، گزیده‌ای از سخنرانی‌های شریعتی و همچنین سالشمار زندگی شریعتی همراه با چند قطعه فیلم و تعدادی عکس و سند نیز در این لوح قرار داده شده است.

بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی قصد دارد در آینده کلیه سخنرانی‌ها و صداهای موجود از شریعتی و همچنین تصویر همه دستنوشته‌ها و کلیه تصاویر بر جای مانده از او را در یک لوح فشرده منتشر کند از این رو تصمیم گرفته شد در گام اول تنها به متن آثار منتشر شود.

بنابر اعلام سایت رسمی بنیاد شریعتی، نحوه دسته‌بندی آثار در این لوح نیز امکان جدیدی به دست خواننده و پژوهشگر آثار شریعتی داده است. کل آثار علاوه بر آنکه امکان دسته‌بندی به صورت مجموعه آثار ۳۶ جلدی موجود را دارد به صورت موضوعی نیز در چهار دسته «کویریات، اسلامیات، اجتماعیات و نامه‌ها» قابلیت دسته‌بندی یافته است. همچنین شریعتی خود زندگی‌اش را به پنج دوره تقسیم کرده است که کل آثار ذیل این پنج دوره نیز امکان دسته‌بندی یافته‌اند؛ «جوانی، اروپا، مشهد، حسینیه ارشاد و رحلت» در دسترس قرار دارد. این نرم‌افزار برای اجراء بر روی سیستم عامل ویندوز (Windows XP، Windows Vista، Windows ۷) طراحی شده است و نیازی به هیچگونه نرم افزار مکمل یا پیش‌نیاز ندارد.

به گفته احسان شریعتی، تفاوت این لوح فشرده با نمونه‌های موجود در بازار این است که هیچ نرم‌افزاری از آثار شریعتی، بویژه با قابلیت جستجو در کل آثار، در بازار وجود نداشت. دیگر اینکه تولیدات موجود در بازار هیچ کدام آثار کامل نیستند و غالباً آنچه که هست به صورت پی‌دی‌اف است و در بهترین حالت گزیده‌هایی از آثارند.

وی ادامه داد: «اصالت این کار در این است که کلیه آثار دکتر شریعتی تحت نظارت خانواده و بنیاد فرهنگی شریعتی تنظیم شده است و علاوه بر مجموعه آثار کتبی، به تدریج در برگیرنده کلیه آثار صوتی، تصاویر، دستنوشته‌ها و اسناد و...، مربوط به شریعتی خواهد شد، به نحوی که در آغاز با تهیه‌ یک سی‌دی کل آثار شریعتی را در دست خواهند داشت و در ‌‌نهایت، به‌صورت روی خط اینترنتی قابل دانلود و دست‌یابی خواهد شد.»

هموطنان تهرانی برای تهیه این لوح‌فشرده کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. 

۲۹۱/۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    7 0
    قیمتش چنده؟
  • بدون نام IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۳۱
    6 0
    احسان جان ممنون.به قول استاد بزرگترین خاموش کننده ی نویسنده خواننده است.پس میخوانیم که خاموش نشود.
  • پارسی گفت IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۱
    4 2
    سپاسگذارم. بیشتر آثار دکتر رو شنیدم با سانسور چاپ میکنند. علتش یا صحتش رو نمیدونم و دقیق هم نمیدونم این مجموعه ای که شما معرفی کردید هم مشمول این هست یا نه.