۰ نفر
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸
کاهش نرخ بیکاری درچهارمحال وبختیاری

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتشار نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 1400 از سوی مرکز آمار ایران گفت: نتایج طرح مذکور  نشان دهنده تغییرات نرخ بیکاری استان متناسب با خواست و همت مردم و  مسئولین استان است

علی شهریارپوررییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به انتشار نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار سال 1400 از سوی مرکز آمار ایران گفت: نتایج طرح مذکور نشان دهنده تغییرات نرخ بیکاری استان متناسب با خواست و همت مردم و مسئولین استان است.

به گفته وی: نرخ بیکاری استان چهارمحال و بختیاری در حالی در سال 1400 به رقم 12.3 درصد رسیده است که این شاخص در سالهای 95 و 96 با صدر نشینی استان بین استان‌های کشور، اعداد 20.2 و 20.8 درصد را به خود اختصاص داده بود.


وی ادامه داد؛ نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بالاتر در سال 1399 مقدار 15.2 درصد را به خود اختصاص داده بود که با کاهش 2.9 درصدی در سال 1400 به 12.3 درصد تقلیل یافت. این در حالی است که کاهش سالانه نرخ بیکاری کشور در همین بازه زمانی تنها 0.4 درصد بوده است.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان گفت نتایج منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان دهنده آن است که در بین 31 استان کشور، 9 استان با افزایش نرخ بیکاری، 1 استان با عدم تغییر نرخ بیکاری و مابقی استانها با کاهش نرخ بیکاری مواجه بوده‌اند که استان چهارمحال و بختیاری از نظر میزان کاهش سالانه نرخ بیکاری رتبه نخست را به خود اختصاص داده و استانهای لرستان و قزوین حائز رتبه‌های دوم و سوم بوده اند.

او افزود: کاهش 2.9 درصدی نرخ بیکاری استان موجب شده تا تفاوت نرخ بیکاری استان و کشور کاهش محسوسی نشان دهد و از 5.6 در سال 1399 به 3.1 درصد در سال 1400 برسد. مهمترین پیامد احراز رتبه نخست استان در کاهش نرخ بیکاری، خروج استان از فهرست استان‌های صدر نشین از نظر شاخص نرخ بیکاری و پیوستن آن به فهرست استانهای با نرخ بیکاری متوسط بوده است.
به گفته وی: نکته قابل توجه در کنار کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی است. بر اساس نتایج طرح نیروی کار، در ده سال اخیر نرخ مشارکت اقتصادی استان همواره از نرخ مشارکت اقتصادی کشور بالاتر بوده است. بالاتر بودن نرخ اشتغال در یک منطقه موجب خواهد شد تا کاهش نرخ بیکاری با دشواری‌های بیشتری همراه باشد زیرا بالاتر بودن نرخ مشارکت اقصادی، به معنای بالاتر بودن عرضه نیروی کار در استان و بیشتر بودن سهم نسبی متقاضیان شغل در استان در مقایسه با سایر نقاط کشور می‌باشد.


شهریارپور گفت: بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در سال 1400 بخش صنعت با 45.5 درصد، بیشترین سهم را در اشتغال استان داشته و پس از آن، بخشهای خدمات و کشاورزی با 41.5 و 13 درصد قرار گرفته‌اند. وی ادامه داد: روند تغییرت سهم نسبی بخش‌های اقتصادی در اشتغال استان، نشان دهنده آن است که در طول بازه زمانی یک ساله منتهی به سال 1400 سهم شاغلان در بخش خدمات 1 درصد افزایش داشته ، در حالی که بخش کشاورزی با 0.7 درصد و بخش صنعت با 0.3 درصد کاهش مواجه شده است. لازم به ذکر است که الگوی تغییرات در سهم نسبی شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی استان با الگوی تغییرات کشوری مطابقت داشته و در کشور نیز سهم شاغلین بخش خدمات با افزایش و سهم شاغلین بخش‌های صنعت و کشاورزی با کاهش مواجه بوده است.


وی درپایان گفت: بدون شک کاهش نرخ بیکاری که روند آن از سال 1397 آغاز و در سال 1400 با شیب تند منفی ادامه یافته است ناشی از عزم جدی مردم و مسئولین برای مبارزه با پدیده شوم بیکاری در استان است. افزایش قابل توجه اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان در سال 1400 و تاثیر آن بر اشتغال، اعطای هدفمند تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی، رفع موانع تولید و تسهیل فعالیت فعالان اقتصادی در استان و اجرای برنامه‌های تدوین شده در زمینه‌های رونق اقتصادی در استان از مهمترین دلایل توفیق استان در احراز رتبه نخست در کاهش نرخ بیکاری محسوب می‌گردند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1636664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =