برلوسکنی: روسیه از غرب منزوی شده اما غرب از کل جهان!

ایسنا نوشت: سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا گفت: بحران اوکراین نشان داده است که غرب هنوز از بقیه جهان منزوی است و کشورهایی تحت "دیکتاتوری‌ها، خودکامگی‌ها، الیگارشی‌ها، دین‌سالاری‌ها، نظام‌های استبدادی یا تمامیت‌خواه" به زندگی خود ادامه می‌دهند.

برلوسکنی در مقاله‌ای که در روزنامه ایل ژورنال به چاپ رساند، از "پاسخ متعادل، محکم و مهمتر از همه متحد" غرب به "تجاوز غیرقابل انکار از طرف روسیه به یک کشور بی‌طرف" استقبال کرد.

برلوسکنی نوشت: از این منظر، روسیه بازی را باخته است؛ اگر غرب را حریف می‌داند، امروز با حریفی بسیار متحدتر و مصمم‌تر از سال‌های اخیر روبروست.

با این حال، به اعتقاد او درگیری اوکراین یک واقعیت تلخ را نمایان کرده است. او گفت: روسیه از غرب منزوی شده است اما غرب از کل جهان منزوی شده است.

نخست وزیر سابق ایتالیا توضیح داد که تنها ۱.۴ میلیارد نفر در سیستم‌هایی زندگی می‌کنند که «به طور کلی می‌توان آنها را آزاد و دموکراتیک، از نوع غربی تعریف کرد»، در حالی که «۶.۴ میلیارد انسان دیگر تحت دیکتاتوری، خودکامگی، الیگارشی، دین‌سالاری، اقتدارگرا یا استبدادی زندگی می‌کنند. نظام‌های توتالیتر به طرق مختلف و به درجات مختلف.»

او افزود که بزرگترین کشورهای جهان - چین، هند، روسیه و بسیاری دیگر از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین - "در حال حاضر با غرب نیستند."

برلوسکنی خاطرنشان کرد که با وجود تمام "خطاها و جنایات" آمریکا و اروپا، غرب "آزادترین و دموکراتیک‌ترین نظام سیاسی، مدنی و اجتماعی را که بشریت تا به حال در تاریخ خود شناخته است" ایجاد کرد و در عین حال "عالی‌ترین سطح رفاه" شهروندانش را تضمین کرد.

با این حال، او گفت جهان غرب در یک جنبه شکست خورده است؛ «به دلیل فقدان رهبری مقتدر در سال‌های اخیر و در حال حاضر، بلکه به دلیل عدم اعتماد به خود»، نتوانسته سیستمی از اتحادها ایجاد کند یا یک مفهوم سیاسی و اقتصادی جذاب ارائه دهد.

برلوسکنی با اشاره به "کاهش اجتناب‌ناپذیر نقش واشنگتن به عنوان حافظ امنیت جمعی" و چالش‌های متعدد جهانی، استدلال کرد که تضمین "وحدت سیاسی و نظامی اروپا" باید به یک اولویت مطلق تبدیل شود. او گفت: تنها راه برای ایفای نقش در جهان و همچنین دفاع از شیوه زندگی ما، یکپارچه کردن نیروهای اقتصادی، سیاسی و نظامی است که آن هم مستلزم تغییرات ساختاری در معماری نهادهای اروپایی است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1638129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =