۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۹

حجت​الاسلام​محمدشیخ‌الاسلامی

اگر بخواهیم دلایل جلب رحمت خدا در جامعه را بررسی کنیم، به چند موضوع باید اشاره کنیم: اول این که احسان در یک جامعه یکی از مصادیق اصلی جلب رحمت خداوند است چرا که همان طور که در قرآن هم می‌خوانیم رحمت خدا به محسنین نزدیک‌تر است. منظور از احسان نیز در اینجا این است که افراد جامعه به یکدیگر خوبی کنند؛ اتفاقی که متأسفانه این روزها در جامعه ما رخ نمی‌دهد. ما اکنون در فضای جامعه‌ای داریم نفس می‌کشیم که بزرگان و نخبگان آن هر روز در حال شمشیر کشیدن برای یکدیگر هستند و همین امر هم هست که رحمت و مودت خداوند را از ما دور می‌کند.

دومین مؤلفه‌ای که در قرآن به آن اشاره شده است، پیغمبر اکرم و رفتار او در جامعه است به طوری که خداوند خطاب به پیامبر اسلام (ص) فرموده که‌ای پیامبر مادامی که تو در جامعه‌ای باشی، آن جامعه را سرشار از رحمت می‌کنیم به صورتی که همواره نام پیامبر هم باعث جلب رحمت خداوند است. اما اکنون می‌بینیم که در جامعه ما این مسئله برعکس است و هرچقدر پیامبر با رفتارش در جامعه اخلاقی بوده است، ما غیراخلاقی رفتار می‌کنیم و روز به روز از سیره او بیشتر فاصله می‌گیریم به طوری که دروغ گفتن، بی‌آبرو کردن افراد و ارتکاب گناه دیگر عادی شده و وزن اخلاق به طور کلی بسیار پایین آمده است.

در چنین فضایی نباید انتظار داشته باشیم که با آمدن ماه مبارک رمضان شور و شعفی که طبیعتاً باید حاکم باشد وجود داشته باشد. در همین فضا هم هست که رحمت خدا که میوه ماه رمضان است از جوامع رخت برمی‌بندد و اثری از آن در میان مردم دیده نمی‌شود.

مدیر گروه تفسیر رادیو قرآن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =