مردم درباره گرانی ها به نمایندگان مجلس چه می گویند؟

خبر آنلاین در گفت و گو با شش نماینده مجلس از استان های مختلف ، سه سوال درباره میزان تاثیر گذاری جراحی اقتصادی بر معیشت مردم ، لحن و محتوای انتقال نظر مردم به نمایندگان ؛  اعتراض، انتقاد یا توهین؟ و نیز ارزیابی نمایندگان از میزان امید مردم به حل چالش های معیشتی موجود را جویا شده است.

جواد مرشدی: بیش از چهل روز از آغاز طرح آزاد سازی قیمت ها می گذرد ،طرحی که در پی حذف ارز ترجیحی و افزایش یارانه‌های نقدی بنا دارد نظام پرداخت یارانه‌ای را اصلاح و جلوی فساد و سوءاستفاده سوداگران را بگیرد.درابتدای این طرح بنا بود تنها قیمت چهار قلم کالا (مرغ،تخم مرغ،روغن و لبنیات) افزایش پیدا کند اما متاسفانه این افزایش قیمت به مانند یک غده سرطانی به متاستاز تبدیل و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی را افزایش داده است.

این افزایش قیمت موجب شکل گیری اعتراضاتی در صنوف مختلف از جمله دامداران شد،در این مدت مطالبات مردم در غالب اعتراض و انتقاد مطرح شده تا حدی که هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس از شنیدن «ناسزا» در حوزه انتخابیه خود سخن گفته و بر ضرورت اصلاح وضعیت تاکید کرده بود.

خبر آنلاین در گفت و گو با شش نماینده مجلس از استان های مختلف ، سه سوال درباره میزان تاثیر گذاری جراحی اقتصادی بر معیشت مردم ،لحن و محتوای انتقال نظر مردم به نمایندگان ؛ اعتراض، انتقاد یا توهین؟ و نیز ارزیابی نمایندگان از میزان امید مردم به حل چالش های معیشتی موجود را جویا شده که در ادامه می خوانید :

میزان تاثیر گذاری جراحی اقتصادی بر معیشت مردم

  • علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز با انتقاد از عملکرد دولت در نحوه اطلاع رسانی در مورد آزاد کردن قیمت ها ،این جراحی اقتصادی را لازم دانست و گفت: باید از همین الان به فکر یک سال آینده باشیم. وی اقناع سازی مردم را اصلی ترین راه همراهی آن ها با دولت بر شمرد و ادامه داد: اگر دولت با اطلاع رسانی درست و انجام میزگرد تلویزیونی مردم را اقناع کند، آن ها نیز از این طرح حمایت خواهند کرد.

  • فاطمه رحمانی نماینده مشهد با اشاره به این که در این جراحی اقتصادی به اقشار ضعیف جامعه فشار بیشتری آمده و گرفتاری آن ها قابل انکار نیست اظهار کرد: آن ها مشکلات عدیده دارند و بحث اجاره بها هم مزید بر همه آن ها شده است. وی ادامه داد: دولت مبلغی را به صورت دستوری اعلام می کند ولی موجرین به صرف گرانی ها هرمبلغی که می خواهند می گویند.

  • جلال محمود زاده نماینده مهاباد ضمن انتقاد ازاینکه دولت زیرساخت ها جهت اجرای جراحی اقتصادی را از قبل آماده نکرده بود با گله مندی از دولت در عدم کنترل قیمت ها ، از نداشتن طرح جایگزین توسط دولت خبر داد.وی معتقد است هر کسی هر طور که دوست دارد محصول را قیمت گذاری می کند و کنترل بازار به شدت پایین است. وی از تعطیلی برخی کارگاه ها و بیکاری عده ای در حوزه انتخابیه خود گفت و اظهار کرد: برخی کارگاه ها به خاطر نداشتن توان مالی مناسب بیشتراز ۵۰ درصد بودجه ریزی نکرده اند ضمن اینکه تسهیلات هم در اختیار آن ها قرار داده نشده و تعداد زیادی از کارگاه های تولیدی علی الخصوص صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بخاطر نداشتن نهاده ها و مواد اولیه نیمه تعطیل شده و کارگران خود را نصف کرده اند، این ها همه مشکلاتی است که بابت اجرای جراحی اقتصادی غیر کارشناسی و بدون برنامه و تامین زیر ساخت انجام شده و کل کشور را درگیر کرده است.

  • محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر با بیان این که اقتصاد علم است و مشکل آن با دستور و زور حل نمی شود، برنامه اقتصاد کشور را از محیط جهانی تاثیر پذیر و بر محیط داخلی تاثیر گذار دانست و ادامه داد: باید تجربه کشور های توسعه یافته را بررسی کرد و هوشمندانه تصمیم گرفت. وی دولت را به خاطر انجام کار بزرگ مورد تحسین قرار داد و با انتقاد از آماده نبودن زیر ساخت های اینکار گفت: پزشکان قبل از هر جراحی لازم است نبض و فشار خون و عفونت و ... مریض را بررسی می کنند و در شرایط ثبات دست به جراحی می زنند. در جراحی اقتصادی هم ابتدا باید زیر ساخت ها آماده شوند. بطور مثال وقتی می خواهیم یارانه نان را حذف کنیم و یارانه مستقیم به مردم دهیم تا با کارت نان بگیرند، نانوایی باید دستگاه پوز داشته باشد تا مردم کارت بکشند. در شهرستان ما از حدود ۳۰۰ نانوایی ۲۰۰ نانوایی دستگاه پوز نداشت. شب خوابیدیم و صبح گفتند نان گران شده و طبیعتا نانوا باید سوبسید بگیرد و نان را با دستگاه پوز به مردم بفروشد. خُب حساب و کتاب اینکار باید در دستگاه پوز ثبت شود که نشده است . در مورد نهاده های دامی هم همینطور است. دامدار به جهاد کشاورزی می رود و می گویند نهاده نداریم ، برو از بازار آزاد تهیه کن، آیا قیمت در جایی که نهاده ها را آزاد می فروشند، کنترل شده است؟ این گرانی ها در سامانه تولید هم مشکل ایجاد می کند. اگر دامدار و مرغدار، نهاده های دامی پیدا نکنند، به طور طبیعی ممکن است دو ماه دیگر قیمت مرغ و گوشت به صورت نامتعارفی بالا برود. برای جراحی اقتصادی باید ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری و هم چنین شرایط روانی آماده باشد، در غیر این صورت نتیجه نمی دهد .

  • رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده نطنز معتقد است این جراحی اقتصادی تاثیرات زیادی بر زندگی مردم نداشته و مردم نگران شرایط و وضعیت خود هستند . وی ز اظهار امیدواری کرد که این جراحی اقتصادی بتواند تاثیرات خود را در کنترل و مهار قیمت ها وحوزه فرآورده های دامی بگذارد.

  • غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد، بد سلیقگی در اجرای جراحی اقتصادی را علت اصلی مشکلات معیشتی دانست و گفت: مردم نه تنها در حوزه انتخابیه بنده بلکه در کل کشورمشکل جدی دارند و این از تبعات همان آزاد سازی قیمت هاست. وی ادامه داد: مردم قبول دارند وقتی رانت ها و تفاوت قیمت ها حذف شود اقتصاد شفاف تر، فعالیت ها روشن تر و امورات به سمت بهره وری و رقابت های سالم اقتصادی می رود. ولی چگونگی عبور از این ایام و اجرای کم آسیب طرح بسیار مهم است .هنر کار چگونه مدیریت جراحی اقتصادی و کاهش آسیب آن است.

مردم درباره گرانی ها به نمایندگان مجلس چه می گویند؟

بشتر بخوانید:

لحن و محتوای انتقال نظر مردم به نمایندگان ؛ اعتراض، انتقاد یا توهین؟

  • علیرضا پاک فطرت نماینده شیراز اعتراضات در حوزه انتخابیه خود را بیشتر صنفی عنوان کرد و گفت: این اعتراض ها به صورت کتبی و حضوری انجام می شود . وی ادامه داد: مردم به استناد دستورالعمل ها و قوانین به دنبال حق خودشان هستند، ما هم برابر قانون و همان مصوبات مجلس به آن ها پاسخ می دهیم و از پیگیری ها و درخواست های آن ها دفاع می کنیم و آن را به مسئولان اجرایی کشور منعکس می کنیم .

  • فاطمه رحمانی نماینده مشهد علت عمده مراجعات مردم را مشکلات و تنگناهای اقتصادی بیان کرد و گفت: مردم هم اعتراض دارند و هم انتقاد. وی افزود: چون من خانم هستم مردم ملاحظه می کنند ولی بالاخره به مسئولین چیزهایی می گویند ولی نه اینکه مشخصا خطاب قرار دهند.

  • جلال محمود زاده نماینده مهاباد مراجعات حوزه انتخابیه خود را به دو بخش تقسیم کرد و گفت: دامداران به خاطر گرانی و تامین نهاده ها و اصناف به خاطر افزایش مالیات و گرانی که البته در همه شهر ها وجود دارد مراجعه می کنند. وی با اشاره به اینکه تا کنون توهین ندیده ام ادامه داد: اعتراض مردم به گرانی و عدم تامین کالاهای اساسی، نهاده های دامی و دارو در کل کشور مشهود است .

  • محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهر مردم حوزه انتخابیه خود را دارای معرفت سیاسی معرفی کرد و افزود: اگر اعتراضی هم داشته باشند از راه های معقول مثل رسانه ها و مناظره و دانشگاه مطرح می کنند.وی با بیان اینکه ممکن است کسی داغ کند و عصبانی شود ونتواند خود را کنترل کند و چیزی به زبان بیاورد گفت : ما به آنها کاری نداریم ولی در مجموع کل ملت ایران با معرفت و به ادبیات ، شعر و هنر معروف هستند ما نباید این استثناها را در نظر بگیریم.

  • رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده نطنز با بیان اینکه اعتراض وجود دارد گفت: تاکنون شاهد توهین نبوده ایم.وی روند مراجعات مردم در بحث تسهیلات، و ارائه کمک و ایجاد اشتغال را نشان دهنده این دانست که بخشی از مردم در شرایط سخت زندگی می کنند .

  • غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد، درخواست و اعتراض به نمایندگان را امری بدیهی دانست وگفت: احتمال دارد نحوه درخواست متفاوت باشد. از آنجا که در مورد جراحی اقتصادی موضع من از قبل مشخص بود و از آبان ماه گذشته نسبت به تبعات آن هشدار داده بودم، مردم حوزه انتخابیه ام به نحو دیگری برخورد و مطالب را منعکس کنند. وی ادامه داد: من همنظر و هم رای با آن ها هستم .

میزان امید مردم به حل چالش های معیشتی موجود

  • فاطمه رحمانی نماینده مشهد با اشاره به این که مردم امید دارند که ادامه می دهند گفت: اگر امید نداشته باشند که دچار مشکل می شوند. وی افزود: البته شرایط برای مردم خیلی سخت است و نگرانی های شان بیشتر از امیدواری شان است .

  • جلال محمود زاده نماینده مهاباد با بیان این که مردم به علت عدم توان تامین معیشت خود کاملا نگران هستند و استرس زیادی دارند، میزان امیدواری مردم را زیر ۱۰ درصد عنوان کرد.

نماینده مهاباد علت این کاهش امیدواری مردم را افزایش شدید قیمت ها بر خلاف وعده دولت عنوان کرد و گفت: مردم اصلا امیدی به جراحی اقتصادی ندارند.

  • محمود عباس زاده مشکینی نماینده مشکین شهراز مردم خواست تا به دولت در اجرای این طرح کمک کنند. وی با اشاره به این که روی امید مردم حساب شده افزود: اماهمان طور که قبلا گفته شد سرعت اجرای هر طرحی باید نهایتا با وضعیت و توان اقتصادی موجود مردم تناسب داشته باشد.

  • رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده نطنز گفت: مردم به صداقت آقای رئیسی اعتقاد دارند. نماینده نطنز ادامه داد: امیدواریم که برنامه های آقای رئیسی محقق شود و بتواند نتیجه ای از این برنامه ها بگیرند.

  • غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد، با بیان اینکه مردم خیلی با مزایای حذف ارز ترجیحی و اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد آشنا نیستند، گفت: مردم با یک آشفتگی و گرانی در بازار مواجه اند. این را باید دولت مدیریت کند و برای رفع شرایطی که حقیقتا مردم را اذیت می کند، چاره اندیشی کند.

۲۱۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1643990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =