خودروسازان برای هر خودرو ۱۱ میلیون تومان زیان می‌بینند/ تولید خودرو از صرفه اقتصادی افتاد؟

اکو ایران نوشت:  با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود ۸۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان زیان را تجربه کردند.

ایران خودرو با تولید حدود ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان دیده است.

دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند.

ایران خودرو و سایپا چقدر زیان کردند؟

سه خودروساز بزرگ کشور صورت های مالی خود مربوط به سال ۱۴۰۰ را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر کردند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تولید را در صورت های مالی خود ثبت کردند. این میزان زیان تولید به نسبت سال ۹۹ از افتی حدود ۴۰ درصدی حکایت می کند.

صورت های مالی خودروسازان تا پایان سال ۹۹ زیان تولیدی حدود ۱۵ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومانی را نشان می دهد.

غول نارنجی جاده مخصوص رکورد زد

بنا به روایت اکوایران، در میان سه خودروساز بزرگ کشور خودروسازی سایپا با ثبت زیان حدود ۶ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومانی در صدر جدول بیشترین زیان تولید قرار دارد.

بنابراین غول نارنجی جاده مخصوص حدود ۷۰ درصد از زیان تولید کل را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم نیز به ایران خودرویی ها تعلق دارد. آبی های جاده مخصوص در پایان سال گذشته حدود دو هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند. این میزان زیان حدود ۲۵ درصد از زیان تولید کل را شامل می شود.

پارس خودرویی ها نیز به عنوان شرکت زیر مجموعه سایپا نزدیک به ۳۱۵ میلیارد تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کردند. زیان تولید سومین خودروساز بزرگ کشور نیز حول و حوش ۵ درصد از زیان کل تولید در سال ۱۴۰۰ را در بر می گیرد.

میزان زیان خودروسازان در تولید هر خودرو

با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود ۸۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان زیان را تجربه کردند.

اما بررسی تفکیکی آمار زیان دهی خودروسازان گویای این نکته است که ایران خودرویی ها با تولید حدود ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده اند حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان دیده اند.

سایپایی نیز با تولیدی حول و حوش ۲۷۴ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع سواری و وانت به طور متوسط روی هر دستگاه از محصولات تولیدی خود حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کرده اند.

پارس خودرو نیز به طور متوسط روی هر دستگاه خودروی تولیدی دو میلیون و ۸۷۰ هزار تومان زیان را تجربه کرده است.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1644424

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    59 0
    زیان رو مردم دیدن که پول خودروی استاندارد بین المللی رو می دهند. اون موقع سوار ارابه های مرگ تولید داخل می شوند. اگر خودرو سازان واقعاً از تولید خودروهای بنجل زیان می بینند. با تعطیلی این شرکتهای تولیدی خود شون هم ملت رو خوشحال کنند و هم اینکه جلوی اینهمه زیان های صوری خودشون رو بگيرند
  • ناشاس IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    49 0
    دوباره میخوان گرونترش کنند حتما حتما
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    43 0
    وقتی تولید انبوه استاندارد نداشته باشی پاکت کردن کشک هم ضرر تولید میکنه
  • بى نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    58 0
    خوب توليد نكنند، تو را به خدا به كى بگيم درب اين دو مونتاژ كار چينى را ببندد
  • US ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    51 0
    در کجای دنیا دیدید مجموعه ای مثل ایران‌خودرو ، سایپا و پارس خودرو زیان انباشتشون از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ چیزی بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان باشه و هنوز درشون رو تخته نکرده باشن ؟ این شرکت ها از کجا پول میارن که جبران بکنن این زیان رو ؟ که اعلام ورشکستگی نکنن ؟ دولت ! بیت المال ! و تازه خودرو بی کیفیت و ارابه مرگ تحویل بدن و باعث مرگ سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر( تقریبی ) میشن در تصادفات جاده ایی که همین هم به کشور خسارات وحشتناکی وارد میکنه ! دیگه چه اتفاقی باید بیفته که به شما ثابت بشه تحریم ها بیچارمون کرده ؟ فقیرمون کرده ! رو کسب و کار و صنعت و … تاثیر گذاشته ؟ صنعت خودرو مثل هر صنعت دیگمون به قیمت دلار وابسته هست ، شما انکار بکن ! خراب بود با تحریم خراب‌تر شد ! هر ایرانی باید ۱ میلیون بده تا جبران ضرر و زیان این خودرو سازها بشه ! ولی شما و دولت و مجلس کماکان ، انکار بکنید و در خیال خودتون بگیر تحریم ها رو بی اثر کردیم ! بیچاره شدیم بخدا !
  • US ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    11 0
    در کجای دنیا دیدید مجموعه ای مثل ایران‌خودرو ، سایپا و پارس خودرو زیان انباشتشون از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ چیزی بالغ بر ۸۵ هزار میلیارد تومان باشه و هنوز درشون رو تخته نکرده باشن ؟ این شرکت ها از کجا پول میارن که جبران بکنن این زیان رو ؟ که اعلام ورشکستگی نکنن ؟ دولت ! بیت المال ! و تازه خودرو بی کیفیت و ارابه مرگ تحویل بدن و باعث مرگ سالانه نزدیک به ۲۰ هزار نفر( تقریبی ) میشن در تصادفات جاده ایی که همین هم به کشور خسارات وحشتناکی وارد میکنه ! دیگه چه اتفاقی باید بیفته که به شما ثابت بشه تحریم ها بیچارمون کرده ؟ فقیرمون کرده ! رو کسب و کار و صنعت و … تاثیر گذاشته ؟ صنعت خودرو مثل هر صنعت دیگمون به قیمت دلار وابسته هست ، شما انکار بکن ! خراب بود با تحریم خراب‌تر شد ! هر ایرانی باید ۱ میلیون بده تا جبران ضرر و زیان این خودرو سازها بشه ! ولی شما و دولت و مجلس کماکان ، انکار بکنید و در خیال خودتون بگیر تحریم ها رو بی اثر کردیم ! بیچاره شدیم بخدا !
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    32 1
    مگه آدم احمق باشه و ضرر کنه وکاری رو ادامه بده.
  • کیوان IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    24 0
    طفلکی خودروسازان ... گناە دارن
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    32 1
    پس چطور شرکت های خودروسازی دنیا بهترین محصولات خودرا یک سوم قیمت تولیدات ایرانخودرو می فروشند تازه قسطی ولی سود هم می برند؟
  • ناشناس IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    18 0
    به نظر من خودرو با این کیفیت افتضاح و زیان ده به گفته خودرو سازها. پس چه اجباری به تولید است اقلا از دیگر کشور های موفق یا درس بگیرن یا متوقف کرده وواردکنن تا مردم ماشین خوب سوار بشن الان پراید با آن بی کیفیتی وسایر ماشینها در بازار قیمت اینقدر بالا رفته چرا باید زیان ده باشد
  • فرشید IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    32 0
    خودروسازان غلط کردند کمترین سودشان بالای سی درصد قیمت خودرو یا همان لگن است
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    12 0
    درمان مشکلات خودروسازی خصوصی سازیه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    11 0
    مشکل مدیریت است وسلام
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    11 0
    با اون مدیری که به تولید با ضرر ادامه میده
  • آرش IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    22 0
    انگار دارم جوک میشنوم!!! چطور ممکنه که آئودی و بنز و بی ام و و چند ده خودروساز بزرگ جهان، ماشین لیزینگی و از دم قسط میدن و ماشین توی نمایندگی و نمایشگاه هاشون ریخته و صنعت خودروسازیشون ضرر نمیده، خودروسازای ما که پول خودرورو پیش پیش میگیرن و آشغال تحویل میدن متضرر هستن؟!!!!
  • حسین IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    10 1
    آره تا میخوان دست خودشون و رانتخواران رو کم کنند ،بهانشون اینه که زیانده هستیم تازه زیان غیر نقدی .ماشینو مردم ومصرف کننده دوبرابراز بازار تهیه میکنند.خوب اگر راستشو میگقن تولید رو توزیع رو اصلاح کنید به درک سرف میخواد بجای بازار آزاد ۳۰۰ پول بده میاد ۱۶۷ بعلاوه ۱۱ تومان میده ولی از کارخانه میخره
  • شیبانی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    21 0
    بجراُت میتوان گفت دروغ است دست پیش میگیرن تا پس نیفتن خون مردم تو شیشه کردن باعث گرونی بازار همه اسباب زندگی توی این کشور گاه خانه های ماشین سازی اند
  • رضا IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    16 1
    این سیاستشونه چندین ساله خودشونو زیانده نشون میدن
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    18 1
    فوق عجیب است .‌دود از کله آدم بلند می شود . چطور خودروسازان ما با نیروی کارشبه مجانی و انرژی شبه مجانی و از آن طرف فروش خودرو به سه برابر قیمت جهانی زیان هم می دهند ؟ !!! از آن طرف خودروسازان اروپایی با هزینه حقوق بیست برابر ایران و هزینه انرژی دست کم ۸ برابر ایران و فروش خودرو بصورت از دم قسط ؛ سود می دهند ؟!!! تفاوت در مدیریت است . تفاوتی اززیر زمین تا آسمان ...
  • محمد DE ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    17 2
    شماپول بنز ازماگرفتید فرغون داد تازه ضرر دادین معلوم خوب دردهای هستید

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین