۰ نفر
۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۷

پلیس می گوید جرایم خشن نسبت به سالهای گذشته کمتر شده، ولی مردم احساس دیگری دارند، احساسی بین امنیت و ناامنی!

امید سلیمی بنی: جامعه ایرانی، امن است یا نیست؟ شما چه احساسی دارید؟تجاوزهای گروهی، این روزها، از شمال و جنوب کشور به گوش می رسد، پس اگر خبر تجاوزهای گروهی دیگر تعجب کردید، یکه نخواهید خورد. قتلها چطور؟ قتلهایی که به وسیله سلاح سرد انجام شده و برخی از مقامات ارشد پلیس می گویند خیلی هم زیاد نشده، ولی گزارش مشروح پلیس نشان می دهد، میزان قتلها در سال گذشته تقریبا ثابت مانده و نزدیک به 2 هزار و 300 نفر در سال 89، به خاطر کارهای سایرین مرده اند. هر چند برخی از مسئولان می گویند رسانه ها بیخود، مسایل را بزرگ کرده اند تا مردم را بترسانند.

فرمانده کل پلیس ایران، درباره سایر مشکلات امنیت اجتماعی در ایران هم نظرهای مشابهی دارد به گفته اسماعیل احمدی مقدم، آمار جرایم خشنی مانند ، سرقت مسلحانه شیب کاهشی قابل توجهی داشته اند آدم رباییها نیز همگی کشف شده اند.

ولی به قدری قتلها در جامعه زیاد شده، که مرگ قهرمان ورزشی ایران، روح اله داداشی در یک نزاع اتفاقی خیابانی، یک هزارم آمار قتل در یک سال نیز نمی شد.

قتلی که جامعه را متاثر کرد و قرار است با اعدام قاتل پرونده اش بسته شود، ولی پرونده  جنایتهای اجتماعی و قتل و کشتارهای خیابانی در کشور، تازه باز شده، زیرا برخی از رسانه ها، پایشان را در یک کفش کرده اند که درباره جرم و جنایتهای اخیر هر طور که هست، مسئولان را وادار به پاسخگویی کنند.

مسئولان در مجلس، جرایم در جامعه

برخی از مسئولان بلندپایه انتظامی، قضایی و امنیتی برای پاسخگویی درباره افزایش جرایم خشونت بار اجتماعی در مجلس حاضر شدند، دقیقا روز سه شنبه گذشته، در صحن علنی، مسئولان پلیس، وزارت کشور، دادستانی و وزارت دادگستری آمدند و توضیح دادند چرا جامعه، دچار سونامی جرم شده.

هر چند قبل از آن، برخی از مسئولان بلندپایه قضایی، از جمله معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه گفته بود برخوردهای پلیسی و امنیتی با پدیده جرم، فایده ای نداشته و جرایم، در سالهای گذشته افزایش زیادی پیدا کرده ولی مسئولان عالی کشوری که به مجلس رفتند، بیشتر گفتند قصه پردازی درباره داش آکلها و کاکا رستم هایی که چاقو به دست می گیرند و با همدیگر، در خیابان تسویه حساب می کنند، ساخته و پرداخته رسانه هاست.

بیشترین انتقاد را غلامحسین محسنی اژه ای از رسانه ها در مجلس داشت که به گفته وی در انعکاس رویدادها، بزرگنمایی می کنند. اژه ای توضیح داد: " ایران کشوری امن است. با توجه به شرایط منطقه و مسائلی که در سال 88 رخ داد و مساله​ای که در اول سال 90 رخ داد، دشمن طمع کرده و ممکن است بخواهد در کشور ما ناامنی ایجاد کرده یا به القای ان در میان مردم بپردازد.آنچه که امروز مردم احتیاج دارند، انتظار کمترین ناامنی و رفع ان است که باید به آن توجه کنیم."وزیر دادگستری اما دیدگاه چندان متفاوتی نداشت.

بختیاری در مجلس  درباره طولانی شدن زمان رسیدگی به پرونده های جنایی اعلام کرد: "الزامات قانونی، روند رسیدگی به پرونده​ها را طولانی می​کند. کما اینکه محکوم می​تواند حتی به قرار بازداشت موقت خود اعتراض کند و این اعتراض در محکمه دیگری باید رسیدگی شود، که خود به خود روند امور را طولانی می​کند."

فرمانده کل نیروی انتظامی در مجلس نیز علاوه بر اینکه رسانه ها را در مقایسه آمار قتلهای سالهای گذشته مقصر دانست، از نقش برخی احزاب برای "ضربه فنی کردن رقیب"، و زیر سئوال بردن اقتدار پلیس، سخن گفت و بحث درباره ناامنی ها را " تسویه حساب سیاسی" دانست.

شاید همین موضعگیری بود که وزیر کشور را واداشت تا از مجلس بخواهد اختیارات نیروی انتظامی را برای برخورد با جرم و جنایت افزایش دهد.

مجلسیها اما، نظرات متفاوتی داشتند. برخی از نمایندگان می گویند پلیس به قدری سختگیری می کند که "کارد میوه خوری" را هم گاهی سلاح سرد محسوب می کند. برخی از نمایندگان نیز پلیس را متهم به "قصور در تامین امنیت" شهروندان کردند.

عده ای هم گفتند: چه کسی گفته ایران، ناامن است؟ ایران از امن ترین کشورهاست.

توکلی، نماینده صاحب نفوذ تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس هم حرف مطالعه شده ای را زد که به نظر می رسد از همه اظهار نظرها به واقعیت نزدیک تر باشد.

او گفت: "امنیت در ایران، به بدی دیگر کشورها نیست."

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهی US ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    1 0
    امنیت نداریم
  • میثم IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    1 0
    عجب سرعت عملی...!! دیشب پیشنهاد دادم,امروز اومد رو خروجیتون..!! البته یجورایی حس میشه از دیروز این متن داشته اماده میشده ولی چون اسمه منو به عنوان پیشنهاد دادنده ! اول تیتر نیاوردین , منم دیگه خبرای شمارو بدون منبع اینور اونور میزنم...! این به اون در... :d :x
  • بدون نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 1
    دستتون درد نکنه. وقتی پلیس میره تو خفا مجرم ها رو اعدا میکنه بقیه فک میکنن کسی اعدام نمیشه. به خازر همین فتل زیاد میشه. وقتی قویترین مرد جهان رو کشتن دیگه به ماها که اصلا رحم نمی کنن. همه مجرم ها باید در منزقه های پر رفت و آمد شهر اعدام بشه تا بقیه بترسن.
  • بدون نام GB ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    1 0
    نیست آقاجون، نیست!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    یک قانون درست و حسابی برای تیزی ها و برنده ها باید داشته باشیم تا هر بچه ای یه تیزی تو جیب اش نگذاره.
  • علی رضاا IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    مسولان که خودشون و خانوادشون هرکدوم چند تا محافظ دارن چه می فهمن مردم احساس امنیت می کنن یا نه ؟ چرا به مجرمه سابقه دار مرخصی داده میشه عفو داده میشه که بیاد بیرون و دوباره مرتکب جرم شه ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    کدوم دشمن خودمون داریم همدیگر را نابود می کنیم بعد میگید دشمن داره این کار ها را می کنه
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    به خاطر گرونیه
  • بدون نام IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    0 0
    خوب؟ شما كه فقط نقل قول كردين! نه تحليلي نه نتيجه گيري...
  • ناآگاه IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    0 0
    بدون نام گرامی! مگه تا حالا توی دید همگانی کم اعدام شده که شما اینجور میگی. بایستی این مسائل رو ریشه ای کار کرد که دیگه اتفاق نیافته.
  • بدون نام IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    0 0
    احساس ناامنی چیزی نیست که با حرف فلان روزنامه و تلویزیون ایجاد بشه، یا با حرف فلان مسئول درست بشه. پل مدیریت مسیر رفت و آمد هر روزه منه، قبلا صحبت قتل که میشد به جاهای متروک و خلوت فکر میکردم، و میگفتم من مواظب خودم هستم، ولی حالا که هر روز از محل یک قتل فجیع رد میشم پشتم میلرزه.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    0 0
    هست خيلي هم هست البته دزدي وقتل تا زماني كه دزدها راست راست بگردند وقاتلين را فقط زندان كنن وضع همين كه هست هست تازه بدتر هم مي شه.كجاي دنيا شما ديديد دزد گير به پنجرهها بذارن يا درب خونه ها صدتا قفل بزنند اينها نشان نا امنيه اقايان مسول