۱ نفر
۶ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۱
چگونه می‌توان جلوی خروج سرمایه را گرفت؟

تامین مالی پیشران‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی که نیروی کار فراوانی دارند توسط سیستم بانکی صورت می‌گیرد.

بانک مرکزی می‌تواند فرآیند دریافت تسهیلات را برای اینگونه شرکت‌ها که در وضعیت کنونی اقتصاد که میزان سرمایه در گردش بسیار مهم است، آسان کند و تاکنون هم اقدامات بسیار مهمی از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است. در جریان قانون بهبود فضای کسب و کار ، بانک مرکزی قرادادهای تسهیلاتی را متحدالشکل کرد و مشکلاتی که شرکت‌ها با بانک‌ها در نوع قراردادی که در رویه وجود داشت را کنار زد.

سپس می‌توان به پیاده سازی موانعی که در قانون رفع موانع تولید وجود داشت اشاره کرد که بانک مرکزی گام‌های خوبی را در این زمینه برداشته است.

تامین مالی از طریق زنجیره ارزش تازه ترین اقدام بانک مرکزی است که واحدهای تولیدی موثر در این زنجیره را حمایت کنند و سرمایه در گردش این شرکت‌ها به صورت زنجیره‌ای تامین شود.

بانک مرکزی اتفاق بزرگی که می‌تواند برای پیشران‌ها و واحدهای تولیدی رقم بزند تسهیل گری در مسیر تامین مالی آن‌ها است. به دلیل وضعیت فعلی اقتصاد و شرایط تورمی کشور بحث سرمایه در گردش بنگاه‌های ملی اهمیت خاصی پیداکرده است.

مسئله بعدی که باید به آن توجه داشت حل و فصل اختلاف موجود میان بانک‌ها و برخی از واحدهای تولیدی است که هنوز نتوانستند بازپرداخت تسهیلات اخذ شده را به جریان اندارند. بانک مرکزی باید سیاست‌های تشویقی خود را برای جذب سرمایه گذار خارجی تبیین کند و همچنین جلوی خروج سرمایه را هم بگیرد.

* کارشناس اقتصادی و بانکی

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1645679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =