۵۷ نفر
۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
انواع قیچی باغبانی و کاربرد آن

قیچی باغبانی یکی از انواع ابزار آلات باغبانی مخصوص است که برای رسیدگی به گل‌ها و گیاهان و انجام تمامی امور باغبانی به کمک ما می آید.

قیچی باغبانی چیست ؟

امروزه انواع ابزار آلات باغبانی جدید و متنوعی وارد بازار شده است که بر حسب نیاز خودمان می‌توانیم این ابزارها را خریداری نماییم. انتخاب ابزار مناسب سرعت ما را در هنگام انجام کارهای باغبانی افزایش می‌دهد.

بنا به گفته فروشگاه اینترنتی ابزار لاین، قیچی باغبانی از اهمیت خاصی برخوردار است و به نوعی پرکاربردترین ابزار باغبانی به شمار می رود. تنوع قیچی‌های باغبانی زیاد است و هر کدام بسته به کاربری خود تقسیم بندی می شوند.
به طور کلی، قیچی باغبانی یک وسیله ی کاربردی برای تمام علاقه مندان به پرورش گل و گیاه، باغداران، یا گلخانه داران و هر کسی است که در اطراف خود با گیاهان سر و کار دارد. کاربرد اصلی قیچی باغبانی در بریدن شاخه ها و مرتب کردن درختان و به نوعی هرس و اصلاح گیاهان، تهیه قلمه و پیوند، چیدن میوه ها و گل ها و اموری از این دست است.

ساختار قیچی باغبانی

قیچی باغبانی مهمترین قسمت ساختاری قیچی‌ها، تیغه‌ی این قیچی است. تیغه‌های قیچی های موجود در بازار معمولا از آلیاژهای فولاد و یا تیتانیوم ساخته می شوند. تیغه‌های فولادی که قاعدتا به صورت ضد زنگ ساخته می شوند، پس از مدتی کار کردن و پس تیز کردن های مکرر، در برابر زنگ زدگی ناشی از رطوبت آسیب پذیر خواهند شد زیرا با تیز کردن تیغه، روکش آن به مرور از میان خواهد رفت. تیغه‌های تیتانیومی قیمت بیشتری دارند زیرا مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی دارند، سبک‌تر هستند و دوام بیشتری دارند.
قسمت مهم بعدی در قیچی باغبانی، دسته های آن و فرم و جنس آنهاست. دسته ها لازم است به صورت ارگونومیک ساخته شده باشند تا در فعالیت های طولانی مدت، باعث خستگی دست نشوند و نیز از دستگیره هایی با جنس های مطلوب برخوردار باشند که در حین کار، در برابر تعریق دست و نیز در مقابل لغزش در دست مقاومت کند تا از بازدهی کار ما کم نکند.

قیچی باغبانی

انواع قیچی باغبانی کدام است؟

از انواع قیچی باغبانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

قیچی میوه چینی

قیچی میوه چین، همانطور که از نام گذاری این ابزار مشخص است جزء ابزارآلات باغبانی است و برای برداشت و چیدن میوه های مختلف از روی درختان و بوته‌ها برای باغداران و عامه‌ی دیگر مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت قیچی میوه چینی در چیدن و برداشت کردن میوه های نرم تری مثل انگور، انبه، هلو، کیوی، شلیل و میوه های مشابه بیشتر احساس می شود. قیچی‌های میوه چینی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شاخه‌ی نرم درختان و بافت میوه آسیب نمی‌زنند.

قیچی چمن زن

چمن همانند تمامی گل‌ها و گیاهان برای حفظ شادابی و تازگی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد.
قیچی چمن زنی یکی از انواع قیچی باغبانی است که برای هرس و کوتاه کردن ساقه‌ی بلند چمن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
برای کوتاه کردن و مرتب کردن چمن‌هایی در وسعت کم می‌توان از قیچی باغبانی چمن زن استفاده نمود. ابتدایی‌ترین و اولین نوع چمن زن، این قیچی است که برای زمین‌هایی به مساحت کمتر از 150 متر مربع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیچی شمشاد زن

این نوع قیچی باغبانی ، جزء مهم ترین ابزارهای هرس کاری و آرایش و پیرایش توده های گیاهی است. برای کار در باغ و باغچه، تیغه های تیز و برنده‌ی این نوع قیچی می‌تواند هر شکلی را بر روی دسته‌ی شمشادها و دیگر گیاهان زینتی به وجود بیاورد. تیغه های قیچی شمشادزن معمولا از فولاد مقاوم ضد زنگ ساخته می شوند که جزء مواد بادوام و مناسب برای چنین فعالیتی هستند. از قیچی شمشادزن برای هرس علف های هرز هم می‌توان استفاده نمود.
برای افزایش طول عمر قیچی باغبانی خود هم لازم است تیغه آن را به صورت مرتب پاک کنیم و برای حفظ استحکام آن، به روغن کاری آن بپردازیم. به علاوه، از بریدن شاخه های بسیار خشک و سفت و نیز شاخه هایی با قطرهایی بیش از تحمل قیچی هم خودداری کنیم؛ وارد آوردن فشار بیش از حد به قیچی از عمر آن می کاهد و ممکن به تیغه های آن آسیب وارد کند.

قیچی شاخه زن

قیچی سرشاخه زن یک قیچی باغبانی است که به دسته های بلندتری نسبت به سایر قیچی ها مجهز شده است و برای قطع کردن و بریدن شاخه هایی که در ارتفاع هستند و دست کاربر در حالت عادی به آن ها نمی‌رسد کاربرد دارد. پس برای هرس مناطق دور از دسترس گیاهان و درختان بهتر است از قیچی شاخه زن دسته بلند استفاده کنیم تا هم دسترسی راحت تری داشته باشیم و هم نیروی بیشتری به شاخه های با قطر بیشتر وارد کنیم.
برخی از قیچی های سر شاخه زن به صورت دسته تلسکوپی یا دسته جمع شو ساخته می‌شوند یعنی با بیرون کشیدن قسمتی از دسته، طول آن برای هرس کردن شاخه های بالایی افزایش می‌یابد. این دسته می تواند در چند ایستگاه مختلف قرار بگیرد و چند طول مختلف را ایجاد نماید.

ابزار آلات قیچی باغبانی

نتیجه گیری و تهیه یک قیچی باغبانی مناسب

حال که قیچی باغبانی و انواع آن را شناختیم بهتر است هر کدام را به درستی در جای خود به کار ببریم تا از آسیب به شاخ و برگ درختان خود جلوگیری کنیم و هم در مسیر رشد آن‌ها قدم برداریم.

وب سایت ابزارلاین، سایتی متنوع و فروشگاهی زیر نظر متاوبز، یکی از مهم ترین ابزارآلاتی که به خریداران خود عرضه می کند، ابزار قیچی باغبانی است، که این ابزار از تنوع بسیاری بالایی برخوردار است.

جهت راهنمایی و خرید قیچی باغبانی به همراه وسایل باغبانی ، ابزارلاین در این مسیر همراه شما خواهد بود. می‌توانید برای مشاوره و راهنمایی با شماره‌های 09127546504 - 02166704671 تماس حاصل فرمایید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1645825

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =