ملاحظاتی در باره گرداندن چند متجاوز به ناموس، با وانت در شهر مرند

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: فیلمی در هفته گذشته منتشر شد و طی آن چند نفر از افراد متهم در یک وانت در داخل شهر مرند گردانده شدند.

آنان متهم به ربودن و تجاوز به یک دختر جوان هستند که همراه نامزد خود در پارک بوده است. در فیلم منتشره رفتارهای خشنی علیه متهمان به ویژه از طرف ماموران انجام می‌شود و در نهایت نیز به دست مردم خشمگین سپرده می‌شوند.

اگر یک لحظه تصور کنیم که چنین اقدامی را افرادی علیه منسوبین خودمان انجام داده‌اند، به صفت شخصی سراسر آکنده از خشم و نفرت می‌شویم، و هیچ مجازاتی هم نمی‌تواند ترمیم‌کننده زخم ناشی از چنین جنایتی بر ما و بر قربانی منسوب به ما باشد و تا پایان عمر همه را درگیر خود خواهد کرد. نه فقط علیه نزدیکان ما، بلکه علیه هر فرد دیگری هم مرتکب شوند، چنین خشم و نفرتی را بر می‌انگیزد.

ولی این یک روی سکه است. اگر قربانی و مردم هم بحق خشمگین باشند، حکومت و قانون حق این کارها را ندارد. نه فقط حق ندارد بلکه خشمگینی و خشونت رسمی، موجب تشدید چنین وضعی خواهد شد. چرا حق ندارد؟ به علت روشن مخالفت قانون.کافی است همین جمله از مرحوم امام(ره) را ذکر کنم: «یک نفر آدم جانی که دارند می‌برند بکشندش، اگر شما یک سیلی بزنید، او حق دارد به شما سیلی را عوض بزند و خلاف شرع کردید. گمان نکنید که حالا که این آدم توی حبس آمده است، ما باید با او رفتار بد کنیم.»

عدالت، کلیت به هم پیوسته است. اگر کسی ظلم می‌کند و باید مجازات شود، نمی‌توان متقابلاً به او ظلم کرد. قانون فصل‌الخطاب است. مجازات با انتقام‌گیری کور فرق دارد. مجازات باید حس انتقام‌گیری را از طریق اجرای عدالت تضعیف و مهار کند، نه آنکه با باتوم به جای حساس متهم بزند.

خب اگر آنان تجاوز کرده‌اند، حکم‌شان مطابق قانون اعدام است. کسی می‌تواند حکم اعدام دهد که حقوق متهم را رعایت کند. دستور به انجام چنین کاری که متهمان را در شهر بگردانند و چنان رفتاری با آنان کنند در صلاحیت هیچ مقام قضایی نیست. اگر مقام قضایی و غیر قضایی خارج از امتیازات قانونی دستوری صادر کند، به اندازه مجرمان و حتی بیشتر از آنان مسوول است و باید پاسخگو باشند.

این حد از رفتارهای غریزی و انتقام‌گیرانه از طرف مقامات مسوول، ناشی از بی‌توجهی به حدود و اختیارات و نیز اعتقاد به این رویکرد است که با مجازات‌های خشن و عمومی و فرا قانونی می‌توان مانع از جرم یا تکرار آن شد.

بی‌توجهی به حدود اختیارات و صلاحیت‌ها از سوی مقامات اداری و قضایی یکی از بزرگ‌ترین فسادها است. باور به اینکه خشونت و شدت مجازات می‌تواند مانع از وقوع جرم شود نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج است. البته هر مجازاتی باید متناسب با جرم باشد، ولی شدت مجازات لزوما عامل بازدارندگی نیست، زیرا بسیاری از مجرمان هنگام ارتکاب برخی از جرایم، روی مجازات حساب چندانی باز نمی‌کنند.
علنی کردن وجه خشن مجازات نه تنها موجب کاهش جرم نمی‌شود، بلکه آن را افزایش هم خواهد داد. زیرا ارتکاب جرم، ناشی از قطع پیوستگی‌های اجتماعی فرد است، و برخلاف قدیم که مجازات‌های خشن در ملأ عام می‌توانست پیوستگی و همبستگی مردم را تقویت کند، اکنون موجب زوال و تضعیف این همبستگی‌ها می‌شود، و همین ضعف به نیروهای گریز از جامعه مجال می‌دهد تا با فراغ بال بیشتری، هنجارهای قانونی را نقض کنند. از این رو باید درباره اِعمال مجازات‌هایی که بدنی و زجرآور هستند، تجدیدنظر کلی کرد؛ حداقل به این علت که اثربخشی آنها محل سوال است. برای اثبات و رد این ادعا می‌توان مطالعات جامعه‌شناختی انجام داد. می‌توان این فرضیه را آزمون کرد که درک انسان امروزی از مجازات بدنی و جسمی متفاوت از گذشته شده است و به همین علت ضمن حفظ رویکردمان نسبت به فلسفه مجازات، می‌توانیم جزییات آن را شامل جرم، شدت مجازات، کیفیت مجازات و... اصلاح و به‌روز کنیم.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1646097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    بشین بینیم همین شما هستید و بودید که الان ارازل و خلاف کار ها انقدر پررو شدن . باید خلاف کار را اشد مجازات کرد که دیگه کسی جرات همچین کار هایی نده به خودش.
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      43 2
      چند تا بیت المال خور و اختلاس چی را هم بیاورید و .......
    • اخبار IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      44 1
      نويسندگان این جور مطالب به شدت خطرناک هستن. الان وضع این جوریه به خاطر ایناس همش دفاع از مجرم. یعنی چی!؟
  • omid IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    اتفاقا کار خوبی کردن. امثال عباس عبدی بیرون گود نشستن و ...
  • محمد IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    چه نویسنده کج فکری //// خبر آنلاین کمبود خبر و مطلب داری آیا
  • گرفتار IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    اتفاقا" خیلی هم خوبه که هر چی شدیدتر هم باشه بیشتر ترس توی دل ارازل و اوباش می اندازه
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    توجه کنید نویسنده متن دائم در متن میگوید متهم !! عزیز من این افراد متهم نبودند مجرم بودند فرق است بین متهم (یعنی کسی که جرمش اثبات نشده) و مجرم (کسی که ثابت شده که جرم انجام داده) در شهری که نام بردید احساسات مردم به شدت جریحه دار شده بود و بایستی این اتفاق می افتاد در ضمن باید همه میفهمیدند که این گونه جنایتها سختترین مجازاتها را در پی دارد
  • علی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    ملاحضات ؟ یعنی چی ؟ عجب !!!
  • داود IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    به نظرم داری یه چیزهای می نویسی که فقط رفع تکلیف کرده باشی و انجام وظیف. به نظرم اگر با ناموس خودت این کار را کرده بودن هیچ موقع این متن بیخودی را نمی نوشتی. بیکاربی غم
  • ایرانی IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    آقای عبدی امثال شما باعث شدند که هیچ دزد و متجاوزی از قانون نمی ترسه اگر مجازات برابر جرم باشه بازدارندگی داره وگرنه میشه همین اوضاع کشمشی
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    81 15
    اشتباه می کنید
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    حرف حساب
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    درست میگید
  • آرش IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 30
    به وضوح میشه سرایت خشونت به آحاد جامعه را از روی کامنت ها متوجه شد. جناب عبدی راهکار شما دقیقا آنچیزی است که در جامعه شدیدا لازم است و جای آن هم تعمدا خالی.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    43 5
    واقعا برا شما متاسفم که این گونه قلم فرسایی کردید، اتفاقا هر بلایی سر جانیان این جنایت بیارند حقشان هست
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    21 9
    عزیزان مخالف نویسنده لطفا توجه بفرمایند. اگر این افراد مرتکب جرم تجاوز به عنف شده اند، که مجازاتش روشن است:اعدام. حاکمیت باید این اعدام را در ملا عام و به سرعت انجام دهد تا خشم عمومی مورد اشاره تخفیف یابد. اما اینکه مجرمین علاوه بر اعدام این چنین مجازات شوند علاوه بر غیر انسانی بودن، غیر شرعی هم هست. مگر اینکه حکومت نخواهد اعدامشان کند و با چنین حرکتی بخواهد سر و ته ماجرا را هم بیاورد که اصلا یک بحث جدا و واویلاست.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    30 3
    بسیار کار خوبی کردن اگه من با تبر گردن همه شون رو میزدم
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    36 1
    این چند مجرم ببینید چه رویی داشتند که یه دختر را از دست نامزدش ربودند وچنان کارهایی باهاش کردند، پس با همان رو باید باهاشون برخورد میشد اگه از این مسائل به سهلی بگذریم مملکت میشه پرازبی بند وباری.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    45 4
    از نویسنده این متن یک سوال دارم اگر به ناموس شما چنین تجاوزی میشد بازهم اینگونه فکر می کردی
  • رضا IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 21
    رفتار خشونت بار از طرف مجری قانون جایز نیست، حتی اگر قرار باشد متهم اعدام شود، وقار و صبوری مجری باید رعایت شود تا مردم احساس آرامش کنند.
  • بهرام IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    27 2
    باید تکه تکه شوند تا عبرت بی شرفان شوند
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    25 2
    همیشه طرفدارمقاله ونظریه های آقای عبدی بودم..ولی درمورداین موجوادات وحشی ترازوحشی این کمترین بود...بایدزنده زنده توقفس کعتارهای گرسنه مینداختنشون ودرسطح کل کشور میچرخوندونشون...لجنهای بدبو..اه اه بهشون
  • محمد UA ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    22 2
    شیطان صفتان در کمین نوامبس هستند و این عمل شنیع و وحشیگرانه متجاوزان که غیر از جسم ، روح و روان قربانی و خانواده اش را یک عمر ازار خواهد داد قابل ترحم نیستند نکنه در نظر شما ما در مدینه فاضله افلاطونی زندگی می کنیم
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    38 1
    اگه تو شهر گردوندند چون برای بعضی جرمها حکم اعدام هم کم است. باید اینها را شکنجه روانی داد. اعدام یک لحظه است و این واقعا کم است.