۱ نفر
۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵

مصائب سفیر!

محمدرضا رسولی
مصائب سفیر!

چند سالی از آغاز به کار تاکسی‌های اینترنتی در کشورمان می‌گذرد و به رغم اینکه پیشرفت‌های روزافزونی در خدمت به سفرهای روزانه مردم داشته‌اند، اما مشکلات عدیده‌ای برای خدمات‌دهندگان یا همان به اصطلاح "سفیران" در این عرصه به وجود آمده است.

همان‌هایی که وقتی پای صحبت‌هایشان می‌نشینیم به دلیل عدم برخورداری از حقوق‌ومزایای صنفی و خیلی از معضلات و مشکلات دیگر، پس از مدتی کارکردن ناراضی و مایوس می‌شوند. آنان با ابتدایی‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین مشکلات و مسائل در حیطه کاری خود مواجه هستند. اغلب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی نسبت به حق‌وحقوق خود معترض و خواستار پیگیری مسئولان برای ساماندهی وضعیت شغلی خود هستند و اعتقاد دارند کسی صدای آن‌ها را نمی‌شنود. موارد زیادی وجود دارد که هر کدام خللی در راندمان کاری آنان به وجود می‌آورد. به طور طبیعی بیشترین اعتراض این رانندگان به قیمت‌گذاری کرایه‌ها در تاکسی‌های اینترنتی است. به اعتقاد آنها کرایه‌ها پایین‌تر از حد معمول است و با توجه به هزینه‌های زیاد خودرو، میزان انرژی و زمانی که در این کار می‌گذارند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌باشد.

دومین دغدغه مهم رانندگان تاکسی‌های اینترنتی موضوع کمیسیون دریافتی از سوی شرکت‌هاست و آنها معتقد هستند که پورسانت شرکت‌ها بالاست. در حال حاضر به طور حدودی این شرکت‌ها، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کمیسیون دریافت می‌کنند. از آن گذشته ماهانه یک درصد از کل حقوق رانندگان تحت عنوان عوارض شهرداری کسر می‌شود، اما شهرداری تاکنون هیچ رفاهی برای این رانندگان فراهم نکرده است! اینجا این سوال مطرح می‌شود که حق شهرداری برای این دسته از رانندگان چیست؟ از موارد مهم دیگر، استخدام و قرارداد یک‌طرفه، عدم بیمه درمانی و بازنشستگی، عدم وجود صنف یا اتحادیه، سیستم امتیازدهی ضعیف و غیرعادلانه و یک‌طرفه که بر اساس نظرسنجی از مسافران و بدون در نظر گرفتن شرایط و نظر سفیران صورت می‌گیرد و در آخر عدم پشتیبانی و تامین امنیت رانندگان است. پرواضح است که نابسامانی در این حوزه بیداد می‌کند و رفع مشکلات این قشر زحمتکش در این روزها بیشتر از گذشته احساس می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، جهت رسیدگی به مشکلات رانندگان اینترنتی، تدوین قانون و تشدید الزامات قانونی برای شرکت‌ها از سـوی نهادهای قانون بالادستی مانند مصوبه مجلس شورای اسلامی که الزام و ضمانت اجرائی مناسب را داشته باشد لازم و ضروری به نظر می‌رسد. راهکارها واضح و مشخص است. به عنوان نمونه شرکت‌ها می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا افراد دارای سابقه کار بالا که در این پلتفرم‌ها کار می‌کنند در صورت پذیرفتن شرایط، بیمه شوند و یا از مزایای دیگری مانند تخفیف تعمیر خودرو، سهمیه بنزین بیشتر و کمیسیون کمتر بهره‌مند شوند تا به این وسیله موجبات رضایت این قشر زحمتکش تا حدودی فراهم شود.

* کارشناس اقتصادی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =