شانس استقلالی شدن این ستاره ۹۹ درصد است

ورزش سه نوشت: ژوائو ده آندراده نتو، خبرنگار برزیلی که به‌طور ویژه‌ای اخبار سری B این کشور را پوشش می‌دهد، معتقد است که شانس پیوستن ژان کارلوس به استقلال ۹۹ درصد است.

استقلال برای جبران عقب ماندگی از بازار نقل و انتقالات، سراغ گزینه آشنایی رفته است. ژان کارلوس ویسنته، بازیکن برزیلی است که زمستان سال قبل نیز مورد توجه فرهاد مجیدی قرار گرفته بود اما در نهایت باشگاه این بازیکن یعنی نائوچیکو که در سری B برزیل حضور دارد، مانع از این انتقال شد چرا که مبلغ درخواستی این تیم برای صدور رضایت نامه، بیش از تصور مدیران استقلال بود.

حالا و پس از جدایی مجیدی، این بار ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی هدایت استقلال را برعهده گرفته و گفته می‌شود او قصد دارد ژان کارلوس را به تهران بیاورد. ساپینتو به‌واسطه حضور کوتاه‌مدت در برزیل با توانایی بازیکنان شاغل در لیگ این کشور آشنایی دارد و این بازیکن می‌تواند قدرت تهاجمی استقلال را نیز افزایش دهد.

روز گذشته ژوائو ده آندراده نتو، خبرنگار وب‌سایت GE برزیل (ge.globo) برای نخستین‌بار از پیشنهاد دوباره استقلال به ژان کارلوس خبر داد. پیگیری‌های خبرنگار ورزش سه از مدیران استقلال نشان می‌دهد که خبر منتشره صحت دارد و آبی‌پوشان یک‌بار دیگر برای جذب ژان کارلوس تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند.

این انتقال، محبوبیت فوق العاده ژان کارلوس در نائوچیکو، حضور بازیکنان برزیلی در فوتبال ایران و جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نیز باعث شد تا به سراغ ژوائو ده آندراده نتو برویم و درخصوص این مسائل با او به صحبت بنشینیم.

متن گفت‌وگو با این خبرنگار برزیلی را در زیر می‌خوانیم:

* ابتدا درباره ژان کارلوس صحبت کنیم. ما می‌دانیم که او در نائوچیکو بازیکن فوق العاده محبوبی بوده و به بت نائوچیکو معروف است. چرا او این‌قدر محبوب است؟
ژان کارلوس در سال ۲۰۱۹ به نائوچیکو پیوست. زمانی که این باشگاه در سری C مسابقات قهرمانی برزیل حضور داشت و بخش مهمی از صعود این تیم به سری B از جمله گرفتن یک پنالتی تعیین کننده در بازی رده بندی مقابل پایساندو داشت. او در سه فصل اخیر بازیکن اصلی تیم شد. ژان کارلوس در مجموع ۱۳۵ بازی برای آلویروبرو (لقب نائوچیکو) انجام داد و ۳۵ گل به ثمر رساند. علاوه‌بر این، او ۲۲ پاس گل هم به ثبت رساند. من بازی روز شنبه را حساب نکردم که می‌تواند بازی خداحافظی او باشد.

* استقلال در زمستان چند پیشنهاد برای ژان کارلوس فرستاد که همه آنها رد شدند. می‌دانیم که بند فسخ او ۳ میلیون یورو است ولی به نظر شما تیمی پیدا می‌شود که برای بازیکنی در سری بی برزیل این مبلغ را پرداخت کند؟
به نظر من تیمی این مبلغ را پرداخت نمی‌کند. بند فسخ ۳ میلیون یورویی از سوی هیئت‌مدیره به‌عنوان تضمین ماندگاری این بازیکن و آزادی او تنها در صورت پیشنهاد جذاب و قابل توجه قرار داده شد. با این حال، پس از چهار سال حضور در این باشگاه، خود ژان کارلوس می‌خواهد نائوچیکو را ترک کند. به خصوص پس از اینکه نائوچیکو اخیرا دو پیشنهادی که برای او رسیده بود؛ رد کرد (اولین پیشنهاد از سوی استقلال و دومی از تیم اسپورت رسیفه، رقیب اصلی نائوچیکو). هر دو تیم دستمزد بالاتری نسبت به آن چیزی که او در نائوچیکو دریافت می‌کند، پیشنهاد دادند.

* در مورد ریکاردو ساپینتو صحبت کنید. او اکنون سرمربی استقلال است ولی در واسکودوگاما روزهای خوبی نداشت. دلیل ناموفق بودن ساپینتو در برزیل چه بود؟
پس از موفقیت ژرژ ژسوس مربی پرتغالی در فلامینگو (کسب مقام قهرمانی برزیل و جام لیبرتادورس در سال ۲۰۱۹)، فوتبال برزیل با انفجار مربیان خارجی و عمدتا پرتغالی مواجه شد (آبل فریرا هم با پالمیراس دو بار قهرمان لیبرتادورس شد). اما همه این مربیان خارجی موفق نبودند. یکی از آنها ریکاردو ساپینتو بود که کمی بیش از دو ماه در واسکودوگاما ماند و نتایج خوبی نگرفت. ساپینتو در ۱۵ بازی تنها سه برد و ۶ تساوی به‌دست آورد و متحمل ۶ شکست شد. او تیم را در رده سیزدهم تحویل گرفت و آن را در رده هفدهم و در منطقه سقوط به سری B، ترک کرد. واسکو در نهایت و در پایان آن فصل به سری B سقوط کرد.

شانس استقلالی شدن این ستاره ۹۹ درصد است

* استقلال سال قبل در لیگ ایران بدون شکست و ثبت آمارهای باورنکردنی قهرمان شد. اما فرهاد مجیدی سرمربی استقلال به کشور امارات رفت تا سرمربی تیم دیگری شود. فکر می‌کنید ساپینتو بتواند در استقلال موفق شود؟
ریکاردو ساپینتو دوران حرفه‌ای نسبتا کوتاهی دارد، زیرا او از فصل ۲۰۱۱/۲۰۱۲ کار مربیگری را شروع کرد و برای چندین باشگاه و در چندین کشور (صربستان، یونان، عربستان سعودی، بلژیک، لهستان، پرتغال، ترکیه، برزیل و اکنون ایران) مربیگری کرده است. او هرگز در هیچ باشگاهی مدت زمان طولانی حضور نداشت. بیشترین دستاورد او ۴۵ بازی در استاندارد لیژ از بلژیک بود. بنابراین به ثبات در کار نیاز دارد. رفتن او به قهرمان فعلی ایران و با ساختار استقلال، معتقدم این اتفاق می‌تواند بیفتد و او به موفقیت دست پیدا کند.

* یک‌بار دیگر بحث پیشنهاد استقلال به ژان کارلوس مطرح شده است. او صفحه اینستاگرام استقلال را دنبال کرد. فکر می‌کنید که ژان کارلوس به ایران بیاید؟
هم کادرفنی و هم این بازیکن و هم مدیران نائوچیکو به نتیجه مذاکرات خوشبین هستند. من معتقدم امروز شانس رفتن او به استقلال ۹۹ درصد است.

* در شبکه‌های اجتماعی هواداران نائوچیکو برای جدایی ژان کارلوس بسیار ناراحت هستند. من تصور می‌کنم که آنها حتی از استقلال متنفر شده باشند. در این‌باره چه نظری دارید؟
هواداران نائوچیکو ناراحت هستند چون بازیکن اصلی این تیم را در سه فصل اخیر از دست خواهند داد. بازیکنی که تبدیل به بت هواداران شد و هویت قوی با نائوچیکو ایجاد کرد. علاوه‌بر این، نائوچیکو لحظات بدی را در سری B تجربه می‌کند، آنها در حال مبارزه با سقوط به دسته سوم برزیل هستند و این ترس وجود دارد که با جدایی ژان کارلوس، نائوچیکو نتواند از سقوط فرار کند.

شانس استقلالی شدن این ستاره ۹۹ درصد است
* استقلال تیمی است که نزدیک به ۲۰ میلیون هوادار دارد. آنها به طرز باورنکردنی عاشق ژان کارلوس هستند. اگر به اینستاگرام سری بزنید، انواع طرح‌های گرافیکی از او با لباس استقلال را می‌بینید. هواداران استقلال ۷ ماه است که در اینستاگرام برای ژان کارلوس قلب آبی ارسال می‌کنند. آیا در برزیل نیز هواداران این رفتار را دارند؟ آنها به صفحه اینستاگرام بازیکنی که ممکن است به‌خدمت بگیرند، مراجعه می‌کنند؟
‌بله، این اتفاق در کشور برزیل نیز رخ می‌دهد. به خصوص زمانی که جذب بازیکن مورد نظر با انتظارات بالا از او همراه باشد.

* چند سال پیش نیلسون کوریا، دروازه‌بان سابق نائوچیکو به ایران آمد و ۳ سال برای پرسپولیس بازی کرد. استقلال و پرسپولیس نزدیک به ۶۰ سال است که رقیب و به‌نوعی دشمن همدیگر هستند. آنها دقیقا مانند آ.ث میلان و اینتر میلان هستند. دو تیم با رنگ‌های آبی و قرمز. نیلسون روزهای خوبی در پرسپولیس داشت؛ فکر می‌کنید ژان کارلوس می‌تواند دومین بازیکن نائوچیکو باشد که این بار به تیم رقیب نیلسون یعنی استقلال برود؟
بله، فکر می‌کنم این‌طور خواهد شد. و فکر می‌کنم ژان کارلوس می‌تواند به استقلال کمک کند. او بازیکنی با کیفیت فنی بالا و شوت زنی قهار خارج از محوطه جریمه است. او همچنین یک ضربه آزاد زنِ عالی است. او معمولا گل می‌زند و همچنین پاس‌های کلیدی به هم‌تیمی‌هایش می‌دهد.

* بازیکنان برزیلی زیادی وارد فوتبال ایران شده‌اند. به‌طور مثال استقلال در فصل گذشته رافائل دا سیلوا را به‌عنوان مدافع استخدام کرد. او بازیکن بسیار باکیفیتی بود که روز گذشته از استقلال جدا شد. بازیکنان برزیلی زیادی در ایران بازی کرده‌اند که تعدادی از آنها کیفیت خوبی داشته‌اند اما بازیکنانی نیز به ایران آمدند که کیفیت بسیار پایینی داشتند. به‌طور مثال، فدریکو دی کارمو نزدیک به ۱۳ سال پیش به پرسپولیس پیوست. او بازیکن بسیار ضعیفی بود و بعد از ۸ بازی اخراج شد. درباره بازیکنان برزیلی که به ایران آمده‌اند چه اطلاعاتی دارید؟
اعتراف می‌کنم که اطلاعات زیادی از بازیکنان برزیلی که در ایران بازی می‌کنند ندارم. به این دلیل که لیگ ایران عملا از سوی هواداران و رسانه‌های برزیلی دنبال نمی‌شود.

شانس استقلالی شدن این ستاره ۹۹ درصد است

* نائوچیکو فصل قبل برای صعود به سری A مدعی بود ولی امسال نتایج ضعیفی کسب کرده است. سرمربی تیم تغییر کرد و اکنون ممکن است این تیم به سری C سقوط کند. آنها تیم پرطرفداری هستند. دلیل عملکرد ضعیف امسال چه بود؟
نائوچیکو تیمی است که طرفداران زیادی دارد، اما در شهر خود (ریسیفه) که باشگاه‌های اسپورت رسیف و سانتاکروز را به‌عنوان پرطرفدارترین باشگاه‌ها دارد، محبوب‌ترین تیم نیست. نائوچیکو در رده سوم محبوب‌ترین تیم‌های این شهر قرار دارد. دلیل عملکرد ضعیف، اصلاحات ضعیف انجام شده توسط هیئت مدیره باشگاه، از دست دادن بازیکنان مهم در طول و در پایان فصل ۲۰۲۱ و قرارداد با بازیکنانی با کیفیت پایین بود.

* به سراغ جام جهانی برویم. آیا شناختی از تیم ملی ایران دارید؟ از بازیکنان ایرانی کسی را می‌شناسید؟
تیم ایران به ششمین جام جهانی خود صعود کرد که رکورد سه صعود متوالی به حساب می‌آید. با این حال این تیم هرگز نتوانست به مرحله یک‌هشتم نهایی راه یابد. برای من چشمگیرترین بازی تیم ملی ایران، دیدار برابر آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ است که به دلیل مسائل سیاسی مربوط به هر دو کشور مورد توجه بود. این مسابقه به «بازی صلح» معروف شد و در جام جهانی قطر دوباره اکران خواهد شد. یکی دیگر از بازی‌های قابل توجه مقابل آرژانتین و در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل بود. زمانی که آنها در لحظات پایانی بازی و با دریافت یک گل از لیونل مسی، یک امتیاز را از دست دادند و نتیجه ناعادلانه‌ای رقم خورد. از میان تیم ملی فعلی، بهترین بازیکن ایران مهدی طارمی، مهاجم پورتوی پرتغال است که گل صعود به جام جهانی را مقابل عراق به ثمر رساند. او همان شخصی است که سال گذشته برای دریافت جایزه پوشکاش رقابت کرد.

* تیم ملی ایران در جام جهانی در گروه انگلیس، آمریکا و ولز قرار دارد. فکر می‌کنید ایران شانس صعود به مرحله یک‌شانزدهم نهایی را دارد؟
به نظر من انگلیس و ولز به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند. برای ایران بازی تعیین کننده مقابل ولز در دور دوم خواهد بود. اگر برنده شوید، شانس صعود دارید. در اولین بازی مقابل انگلیس، کسب نتیجه تساوی نیز یک نتیجه فوق العاده محسوب می‌شود.

شانس استقلالی شدن این ستاره ۹۹ درصد است
* برزیل امسال هم بخت اول قهرمانی است. فکر می‌کنید برزیل بتواند دوباره قهرمان جام جهانی شود؟
من معتقدم که اصلی‌ترین مدعیان قهرمانی در جام جهانی فرانسه و آرژانتین هستند. اما برزیل نیز به دنبال آن است. مربی تیته در این چهار سال کار ثابتی را انجام داده است و بدون هیچ مشکلی جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده است. با این حال، در برابر یک تیم بزرگ اروپایی نیاز به تست‌های بیشتری دارد.

* چند روز دیگر سالگرد بازی تاریخی و عجیب آلمان و برزیل است. همان نتیجه ۷ – یک معروف. از آن روز برایمان صحبت کنید. مردم برزیل بعد از آن شکست چه حسی داشتند؟
برزیلی‌ها هم مثل بقیه از نتیجه شوکه شدند. این نتیجه بزرگترین آبروریزی در تاریخ فوتبال برزیل محسوب می‌شود. تا جایی که کسب عنوان نایب قهرمان جام جهانی ۱۹۵۰ در ماراکانا و شکست برابر اروگوئه در دیدار فینال که بزرگترین آسیب فوتبال برزیل بود، به فراموشی سپرده شد. پس از این نتیجه، وعده تغییرات متعددی در ساختار فوتبال برزیل داده شد که هیچ‌گاه محقق نشد.

* ایران و برزیل ۱۲ سال پیش در یک بازی دوستانه با هم دیدار کردند که برزیل با نتیجه ۳ بر صفر برنده شد. دنی آلوز، پاتو و نیلمار در آن مسابقه گلزنی کردند. ایران در دقیقه ۸ یک گل زد که کمک داور به اشتباه آفساید اعلام کرد. اگر آن گل پذیرفته می‌شد، شاید نتیجه دیگری رقم می‌خورد. آن بازی را به یاد دارید؟
آن بازی اندکی پس از ناکامی برزیل در جام جهانی ۲۰۱۰ (حذف در یک‌چهارم توسط هلند) برگزار شد و دومین بازی بود که مانو منزس، هدایت تیم ملی برزیل را در اختیار داشت که البته او نتوانست برزیل را در جام جهانی ۲۰۱۴ هدایت کند. آن زمان نیمار هنوز یک پسر بچه بود و فقط یک بازی برای تیم ملی برزیل انجام داده بود. بسیاری از آن دسته از بازیکنانی که در آن بازی مقابل ایران شرکت کردند، نتوانستند در این سال‌ها اخیر جای خود را در تیم برزیل تثبیت کنند، مانند دروازه‌بان ویکتور، هافبک کارلوس ادواردو و خود الکساندر پاتو. سایرین نیز مانند تیاگو سیلوا، داوید لوئیز و فیلیپه کوتینیو به دعوت خود ادامه دادند.

* به‌عنوان سوال آخر. تیم‌های فینالیست جام جهانی و نتیجه آن را پیش بینی کنید.
فکر می‌کنم فینال را دو تیم از این چهار تیم فرانسه، برزیل، آرژانتین و بلژیک برگزار کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =