آغازفعالیت دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد"

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از فعال شدن دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" در موزه باستان‌شناسی مرکز استان از روز شنبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان چهارمحال وبختیاری، علیرضا جیلان در آیین گرامی‌داشت سالروز ثبت شهرکرد به‌عنوان "شهر ملی نمد" به همراه گشایش نمایشگاه "نمدمالی نوین و سنتی" و رونمایی از کتیبه‌های تاریخی سنگی صدر اسلام در موزه باستان‌شناسی مرکز استان افزود: هم‌اکنون ۵۰۰ فعال هنرمند در هنرصنعت نمد مشغول به فعالیت هستند.

جیلان تاکید کرد: فعال کردن دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" با هدف بهره‌مندی از توان مدیریت شهری و فعالان هنرصنعت نمد فعال شد.

وی تلاش برای جهانی شدن نمد چهارمحال و بختیاری و تبدیل شهرکرد به‌عنوان "شهر جهانی نمد" را از مهم‌ترین برنامه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان دانست و افزود: حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و وصل شدن فعالان این حوزه به بازارهای جهانی و اقتصادی کردن فروش تولیدات نقش مهمی در حفظ هنرصنعت نمد دارد.

جیلان تصریح کرد: ساخت و نصب نمادهای مرتبط با انواع تولیدات نمدی در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه شهرکرد و ورودی‌های مرکز استان می‌تواند به معرفی بهتر این هنرصنعت در استان کمک کند.

وی یادآور شد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه‌های مختلف به‌منظور ارتقای کمی و کیفی تولیدات نمدی در دستور کار مسوولان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

رییس شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تقویت دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" در دستور کار مجموعه مدیریت شهری به‌ویژه در شورای اسلامی و شهرداری شهرکرد قرار دارد.

محمدرضا بیاتی تاکید کرد: شهردار شهرکرد به‌عنوان دبیر "شهر ملی نمد" باید برنامه‌های لازم برای انسجام و سامان‌دهی فعالیت‌های مرتبط با هنرصنعت نمد در مرکز چهارمحال و بختیاری را تعریف و اجرایی کند.

وی تجاری‌کردن محصولات تولیدی هنرصنعت نمد را ضروری دانست و افزود: برای موفقیت در این حوزه می‌توان از توان استادکاران بهره‌گیری کرد.

بیاتی تصریح کرد: پاسخ‌گویی به نیازهای شهروندان، هم‌وطنان و مردم دنیا با کیفیت مطلوب نمد شهرکرد نسبت به سایر نقاط کشور در دستور کار دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" قرار گیرد.

وی حمایت از استادان هنرصنعت نمد در مرکز چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و یادآور شد: ایجاد فضای مناسب کارگاهی و فروشگاهی در راسته نمدمالان شهرکرد و معرفی این منطقه به‌عنوان کانون نمد در دستور کار مدیریت شهری مرکز استان قرار دارد.

رییس شورای اسلامی مرکز چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برندسازی‌هایی در سطح شهری، استانی، ملی و بین‌المللی به حفظ فرهنگی، اقتصادی و هنرصنعت نمد در آینده کمک می‌کند.

بیاتی گفت: تقویت تبلیغات در این حوزه و تلاش برای توسعه پایدار شهری با توجه به پتانسیل‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به‌منظور ارزش‌آفرینی در رشد اقتصادی شهر و افزایش سرانه درآمدی شهروندان ضروری است.

رییس دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" نیز گفت: اقتصاد هویت‌بنیان با هدف معناردار کردن حلقه اقتصاد و فرهنگ مورد توجه مسئولان میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سطح ملی و استانی است.

علی‌اکبر راستین تاکید کرد: نمد شهرکرد پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته و در حوزه نمدمالی، نمدسازی و نمدسازی به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

وی افزود: برخی استان فعال در هنرصنعت نمد شهرکرد با حداقل سمایه توانسته‌اند شاهکارهای نمدی در حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی چهارمحال و بختیاری خلق و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

راستین تصریح کرد: از مجموعه مدیریت شهری در مرکز چهارمحال و بختیاری درخواست می‌شود تا حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در دستور کار قرار دهد.

وی یادآور شد: اجرای سند راهبردی بازآفرینی شهری به تقویت جایگاه هنرصنعت‌های مختلف در شهرها کمک می‌کند.

راستین اظهار داشت: فعال کردن کارگاه‌های تخصصی، برگزاری نشست‌های علمی، برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، کاهش کاغذبازی اداری، مردمی شدن هنرصنعت‌ها، کاربردی شدن صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از مهم‌ترین اهداف فعال شدن دبیرخانه "شهرکرد شهر ملی نمد" به‌شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: راه‌اندازی پایانه صادراتی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در این استان می‌تواند به فروش بهتر محصولات و تولیدی این حوزه کمک کرد.

ابراهیم رئیسی تاکید کرد: در سال‌جاری ۱۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال از محل بند الف تبصره ۱۸ و جزء ۲ بند ب تبصره ۱۶ قانون بودجه، ۱۶ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای اشتغال‌زایی در چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت.

وی هنرصنعت نمد را مصداق واقعی اقتصادی مقاومتی دانست و افزود: بیشترین تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶برای اشتغال‌زایی در حوزه مشاغل خانگی پرداخت می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: هنرصنعت نمد یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری با آورده پائین و فروش و سود بالا است و در همین راستا باید شهرک تولید نمد در شهرکرد راه‌اندازی شود.

قابل ذکر است، شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری در مردادماه ۱۳۹۷ به‌عنوان "شهر ملی نمد" ثبت و معرفی شد.

هم‌اکنون ۵۰۰ هنرمند در چهارمحال و بختیاری به‌صورت سنتی و نوین به تولید محصولات نمدی مشغول هستند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =