جنجالی‌ترین سکانس گشت ارشاد/ منشی زن برای مدیر مرد و بالعکس ممنوع؛ گشت ارشاد آقایان هم آمد

خبر جنوب نوشت: گشت ارشاد آقایان هم آمد. یک مقام ستاد امر به معروف در مشهد گفت که آقایان هم مشمول بدپوششی می‌شوند و به آنان تذکر داده می شود و برخورد می‌شود. در حجاب و پوشش آقایان هم از کروات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی ‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس‌های بدن‌ نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، نباید استفاده شود.

هفته سوم خرداد ماه بود که «قرارگاه ۲۱ تیر» به صورت رسمی در خراسان رضوی آغاز به کار کرد. قرارگاهی که با ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌ها و نظارت بر حسن اجرای آن‌ها بنا دارد تا بیست و یکم تیر ماه که روز عفاف و حجاب است، طبق آنچه در متن مکتوب طرح ذکر شده، «بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها» را پیگیری کند.

بر اساس آنچه در متن قرارگاه ۲۱ تیر ذکر شده، عفاف به عفاف در نگاه، عفاف در گفتار، عفاف در حرکات و سکنات، عفاف در معاشرت، عفاف در پاکدامنی و عفاف در پوشش تقسیم‌بندی می‌شود و حجاب هم برای خانم‌ها شامل ویژگی‌هایی در چادر و مقنعه، مانتو، شلوار، جوراب، کفش و رنگ لباس است. از نگاه این قرارگاه در حجاب و پوشش آقایان هم از کروات، پاپیون و سایر نمادهای غربی، تی‌شرت، پیراهن تنگ و کوتاه، لباس‌های بدن‌نما و وصله‌دار، طلا و زیورآلات، شلوارهای زاپ‌دار و... نباید استفاده شود. این طرح همچنین برخی ویژگی‌های مشترک هم برای زنان و مردان برشمرده است؛ عدم استفاده از عکس‌های غیرمجاز و بدون پوشش اسلامی در فضای مجازی به‌ عنوان عکس پروفایل، خودداری از به کارگیری بانوان در پست و محل‌های سازمانی ویژه آقایان و برعکس، به کارگیری منشی و یا مسئول دفتر مرد برای مدیران مرد و زن برای مدیران زن و... از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک است. همچنین در تبصره‌ای ذکر شده که به کارگیری منشی زن بدحجاب تخلف مضاعف محسوب می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی در پاسخ به سئوالی درباره روند اجرایی و گسترده جغرافیایی و عملیاتی این طرح بیان کرد: همه مکان‌ها از جمله درمانگاه‌ها، داروخانه‌ها، ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، دفاتر پیشخوان دولت و... مورد بازدید قرار می‌گیرند؛ مشکلی در تامین نیروی انسانی بازرسان و ارزیابان وجود ندارد و چنانچه نیاز باشد می‌توانیم این ۱۰۸ تیم را افزایش دهیم. در حوزه خارج از مشهد و سایر شهرهای خراسان رضوی موضوع خاصی وجود ندارد و شاید در شهرستان‌های بزرگ تر مانند نیشابور و سبزوار طرح به طور جدی‌تری دنبال شود که هنوز گزارش جمع‌بندی شهرستان‌ها را دریافت نکرده‌ایم. مهدی رضایی درباره گشت‌های نامحسوس عفاف و حجاب اظهار کرد: قرارگاه ۲۱ تیر در قالب دستورالعمل‌های کشوری دنبال می‌شود. در این دستورالعمل گفته شده که بازرسی‌ها سه مرحله دارد. مرحله اول خودارزیابی دستگاه‌ها است؛ مدیران دستگاه‌ها وظیفه دارند پس از این که شاخص‌های عفاف و حجاب به آن‌ها ابلاغ شد، اگر احساس می‌کنند که در زیر مجموعه‌شان مشکلی وجود دارد، آن ایراد را برطرف و فرم‌های خودارزیابی را برای ستاد ارسال کنند. مرحله دوم مراجعه و بررسی حضوری ناظران و ارزیابان ستاد امر به معروف و نهی از منکر است و فقط سازمان مذکور را بازدید می‌کنند و حتی اگر آقا یا خانمی موردی را رعایت نکرده بود، بنا نیست به آن فرد تذکر دهند و پس از بازدید حضوری، چنانچه مشکلی وجود داشته باشد به صورت حضوری برای مدیر دستگاه ارسال می‌شود. از طرف دیگر از آنجا که برخی افراد از بازرسی حضوری خوش‌شان نمی‌آید و ممکن است مثلا مرخصی بگیرند تا آن روز در مجموعه حضور نداشته باشند، در دستورالعمل‌های کشوری پیش‌بینی شده است که نظارت غیرمحسوس هم وجود داشته باشد تا موردی مغفول نماند. سازمان‌های نظارتی، بسیج کارمندان و... از جمله دستگاه‌هایی است که در این زمینه با ستاد امر به معروف و نهی از منکر همکاری دارند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه ناظران غیرمحسوس شامل همان تیم‌های ۱۰۸ نفره هستند یا خیر، بیان کرد: نظارت‌های نامحسوس از آن گروه‌ها جدا است و نظارت‌های نامحسوس تیم‌بندی نیست. عوامل و افرادی هستند که به صورت جداگانه در جاهای مختلف فعالیت می‌کنند و گزارش می‌دهند. البته تا این لحظه هنوز گزارشی از سمت ناظران نامحسوس به ما تحویل داده نشده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی درباره انتشار تصویری در فضای مجازی که در توضیح آن نوشته شده بود ناظران امر به معروف در حال بررسی لاک دست خانم‌ها هستند، عنوان کرد: شاخص‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد در متن ابلاغ شده به دستگاه‌ها وجود دارد؛ مواردی مانند تنگی یا گشادی لباس، اندازه لباس، کفش پاشنه بلند و ... لاک را به طور مشخص در این موارد دقت نکردم اما هر آن چیزی که از یک کارمند زن مسلمان ایرانی بازخورد منفی بسازد، در این شاخص‌ها قرار می‌گیرد. در خصوص آرایش چهره هم فقط آرایش غلیظ منع شده است. رضایی با اشاره به بررسی پوشش مردان گفت: در حوزه آقایان هم گزارش‌های تخلف وجود دارد که البته تعداد کمتری داشته‌اند. از جمله این گزارش‌ها پوشیدن شلوار زاپ‌دار بوده است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره بررسی مجرد یا متاهل بودن افراد اضافه کرد: وضعیت تاهل و تجرد افراد بررسی نمی‌شود و قرارگاه ۲۱ تیر و ناظران این ستاد به این مسائل کاری ندارند.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    حکومت عزمش راجذب کرده که به هرشکل ممکن همه را مستقیم بفرستد به سوی بهشت با کسی هم شوخی نداره
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    از کوزه برون تراود ......
  • فرشید IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    واقعا متاسفم برای این برخورد داریم ب کجامیریم بجای اینکه وضعیت معیشتی وروحی مردم ودرست کنیم مشکلی بدتردرست میکنیم این چ وضعیه.خجالت آوره شدمثل حکومت طالبان
  • مهران IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    مردا درگیر می شن التهاب جامعه بیشتر می شه
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    این کارا ربطی به اسلام نداره، هیچ کجا پیامبر اسلام رو دیدین انسانی رو با رفتار قهری از خودش دور کنه؟ حکومتداری داعشی طالبانیه
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    سالهاست که امر به معروف و نهی از منکر فراموش شده. بهتره تذکر به طراحان و تولید کنندگان مانتوهای بدن نما، جلو باز، مانتوشومیز و شلوار کوتاه، پاره، و تنگ بدید. از وقتی چادر گرون شد خیلیا اجبارا چادر رو گذاشتن کنار مسئولیت این کوتاهی به عهده کدام مسئول هست؟
  • Mohsen IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    کاش بجای گشت ارشاد واسه این مسائل، گشت ارشاد اختلاس هر روزه مسئولین، گشت ارشاد بیکاری، گشت ارشاد گرانی، گشت ارشاد فقر ۹۵٪ ،گشت ارشاد اقتصاد فلج شده ووو میومد!!!
  • G IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    طالبان چقدر زود از افغانستان به ایران رسید
  • فرهاد IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    نباید برای مدیر مرد منشی زن باشد چون پولدارها با سو استفاده از فقر منشی.و دادن وعده مالی آنها را فریب می دهند
  • FR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    بیش از این عقلشون به جایی نمیرسه ،برای هیچکدام از مشکلات راه حلی بلد نیستن همینم که فکر میکنن راه حله حوزه تخصصی خودشونه تا چند وقت دیگه تقه ش درمیاد ،
  • نادر IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که مسولان ان اصلا از اسلام بوی نبرده اند . اسلام دین ههربانی است ولی متاسفانه مسولان فقط قسمت خشن اسلام را که حتی حضرت محمد هم به ان راضی نبود به کار میگیرند . اگه کشور واقعا اسلامی بود این همه نیرو را در کمک کردن به افراد بی بضاعت بکار میبردند . این افراد به جای انکه بگردند و دست یاری به مردم نیازمند دراز کنند فقط دارند مردم را علیه اسلام یشویق میکنند
  • قیصر IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    مملکت که نیست دیونه خونست
  • علی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    یادش بخیر آقای روحانی که گفتند دیوار کشی مرد و زن میشود تازه سال اول ریاست بعد چند سال چی میشه/هرچند که نظرات پخش نمیشن
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    یک برگ زرین دیگر، کاش وقتی با تتلو عکس مینداختین راجع به اینا هم توضیح میدادین.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    تتلو کجاست که اینارو ببینه
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    79 18
    خبر جنوب از انتخابات آمریکا چه خبر!؟
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    طالبان وارد شد
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    کراوات نماد غرب نیست لطفا در مورد پیشینه کراوات تحقیق کنید هم واژه ایرانی هست هم این پوشش ایرانی بوده و هست
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    کی میگه تاریخ تکرار نداره برگشتیم به دهه 60
  • فرهنگی IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    این نظریات خیلی خوبه با اغوش باز میپذ یریم
  • ناشناس IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    یه بار بگین اینجا هم افغانستان میشه دیگه شما با طالبان چه فرقی دارین؟!
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    به جای گشت ارشاد جلوی گرونی را بگیرین
  • DE ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
    هرروز هم باید شاهددرگیری مردم با گشت ارشاد ووقوع فساد ازسوی گشتها باشیم