قیمت جدید گوشت و مرغ اعلام شد/ قیمت‌ها از خط قرمز عبور کردند

همشهری نوشت: بررسی های میدانی حاکی از افزایش قیمت تخم مرغ و عبور آن از شانه ای ۱۰۰ هزار تومان است

عداد شکایت‌های مردمی از عبور قیمت ارزاق از خط قرمزهای دولت رو به افزایش است. به گزارش همشهری در روزهای اخیر بسیاری از شهروندان در تماس با سرویس اقتصادی روزنامه همشهری از افزایش قیمت کالاهایی که دولت برای آنها سقف قیمت تعیین کرده خبر می‌دهند.
یکی از شهروندان که برای خرید یک بسته ۱۵ عددی تخم مرغ مبلغ ۵۸ هزار تومان پرداخته بود با گلایه از نبود نظارت بر قیمت کالاهای اساسی گفت: وقتی دولت برای هر کیلو تخم مرغ قیمت ۴۰ هزار تومان را تعیین کرده چرا باید قیمت در بازار به ۲ برابر این مقدار برسد؟ مشاهدات خبرنگاران همشهری نیز حاکی از آن است که در روزهای اخیر هر کارتن تخم مرغ دست‌کم ۷۰ هزار تومان و هر شانه ۳۰ عددی تخم مرغ بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. عبور قیمت تخم مرغ از مرز شانه‌ای ۱۰۰ هزار تومان در حالی است که سال گذشته قیمت‌۵۰ تا ۶۰ هزار تومانی این کالا با توجه به قدرت خرید خانوارها، بسیاری از مصرف‌کنندگان را با چالش مواجه کرده بود. اردیبهشت ‌ماه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ۴۰ هزار تومان تعیین شد که با توجه به وزن ۱.۸ تا ۲ کیلویی هر شانه تخم مرغ، قیمت هر شانه باید بین ۷۲ تا ۸۰ هزار تومان باشد، امروز اما در شرایطی که به دنبال هدفمندسازی یارانه‌ها دیگر اقلام اساسی نیز با تغییر قیمت مواجه شده‌اند، تخم مرغ ۱۱۰ و ۱۱۶ هزار تومانی فشار مضاعفی بر اقشار ضعیف خواهد بود. از سوی دیگر به‌رغم قیمت‌ بیش از ۱۰۰ هزار تومانی هر شانه تخم‌مرغ، تولیدکنندگان همچنان قیمت این کالا را در بازار پایین‌تر از هزینه تولید، زیان مالی وارد شده به این صنف را قابل توجه و اقدامات حمایتی از قبیل خرید حمایتی شرکت پشتیبانی امور دام و حذف تعرفه صادرات را ناکافی و ناکارآمد می‌دانند. تولیدکنندگان اعتقاد دارند قیمت اعلام شده دولت برای خرید مازاد تولید تخم مرغ (کیلویی ۳۲ هزار تومان) با کف هزینه تولید مرغداران فاصله زیادی دارد. همان مبلغ نیز با یک ماه تاخیر به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. از سوی دیگر و در حالی‌که برخی، صادرات تخم مرغ را دلیل رشد قیمت این کالا در بازار می‌دانند به نظر می‌رسد در زمینه صادرات نیز شرایط بر وفق مراد تولیدکنندگان نیست. به‌رغم تکذیب خبر ممنوعیت واردات تخم مرغ ایران به عراق، مرزهای این کشور به گفته تولیدکنندگان همچنان به‌ روی صادرکنندگان بسته و افغانستان تنها مقصد صادراتی تخم مرغ ایران است. به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران روزانه ۲.۹۰۰ تن تخم‌مرغ تولید و از این حجم در نهایت ۱۰۰ تن صادر و مابقی روانه بازار مصرف می‌شود. ناصر نبی‌پور، روز گذشته قیمت ۹۰ هزار تومان را برای یک شانه تخم‌مرغ در واحدهای صنفی منطقی دانست و گفت: قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۲ کیلویی در کارخانه ۶۴ هزار تومان تمام می‌شود پس با احتساب کرایه حمل‌ونقل و سود قانونی یک شانه تخم‌مرغ ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. آمارهای اتحادیه مرغ‌تخمگذار تهران نشان می دهد در خرداد ماه مرغداران با هدف کاهش تولید، به جای ۲ میلیون ۹ میلیون مرغ تخمگذار را روانه کشتارگاه کردند.

گوشت قرمز؛ همچنان گران
همزمان با تخم‌مرغ، گوشت قرمز هم در ماه‌های اخیر نوسان قیمت زیادی داشته، هرچند جهت حرکت پیکان قیمت این کالا در مقطعی رو به پایین بوده اما همچنان قیمت‌های بازار با قدرت خرید بخش زیادی از مصرف‌کنندگان متناسب نیست. در خردادماه گوشت قرمز گوساله و گوسفندی هر دو در مقاطعی کاهش قیمت داشتند و گوشت گوسفندی به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان این کالا کاهشی تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم را نیز شاهد بود که دلیل آن نبود استقبال مصرف‌کنندگان اعلام شد. آخرین قیمت اعلام شده برای هر کیلو شقه گوسفندی
۱۵۵ هزار تومان و برای هر کیلو ران گوساله ۱۷۰ هزار تومان بوده است که همچنان برای بخش زیادی از مردم گران محسوب می‌شود. این در حالی است که شرایط گوشت نیز از جهت تولید مازاد بر نیاز همانند تخم مرغ است اما مصرف‌کنندگان از این تولید بیش از تقاضا سودی نمی‌برند. در خرده‌فروشی‌ها هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی ۱۶۰ هزار تومان، هر کیلو ران گوسفندی ۱۷۵ هزار تومان، هر کیلو سردست گوسفندی ۱۳۵ هزار تومان و هر کیلو کف‌ دست با ماهیچه ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. برای هر کیلو سردست گوساله قیمت ۱۷۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوساله ۱۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

مرغ؛ هر روز یک قیمت
نوسان قیمت مرغ از دیگر اقلام پروتئینی بیشتر بوده است. این کالا که دولت برای هر کیلو گرم آن قیمت ۶۰ هزار تومان تعیین کرده تا مدت‌ها بعد از اعلام این نرخ، زیر قیمت مصوب در بازار به فروش می‌رسید و کاهش تقاضا اجازه رشد قیمت را به آن نمی‌داد، در نتیجه تولیدکنندگان با اتخاذ سیاست کاهش جوجه‌ریزی تلاش کردند از افت بیشتر قیمت در بازار جلوگیری کنند. در خرداد ماه در میادین میوه وتره‌بار نیز هر روز قیمت جدیدی برای مرغ اعلام می‌شد که از ۴۰ تا ۴۸ هزار تومان متغیر بود. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می دهد در حال حاضر آخرین قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار حدود قیمت مصوب یعنی ۶۰ هزار تومان است و در صورت قطعه بندی قیمت تا ۷۵ هزار تومان نیز بالا می‌رود. هر کیلو ران مرغ بدون پوست در حال حاضر بین ۶۳ تا ۶۵ هزار تومان و هر کیلو سینه مرغ کامل ۷۶ تا ۷۸ هزار تومان قیمت دارد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    45 0
    آفرین بر این دولت خدمت گزار !!!
  • حسن IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    33 0
    ماشالا ب دولت .
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    21 1
    عجب