شناسنامه هنرهای تجسمی تبریز در تهران معرفی می شود

تاریخچه هنرستان میرک به عنوان شناسنامه هنرهای تجسمی معاصر تبریزی و آذربایجان طی نمایشگاهی در تهران معرفی می شود.

به گزارش خبرآنلاین، فرحناز پوراشرف، کیوریتور و هنر گردان این نمایشگاه در خصوص این رویداد فرهنگی گفت: وقتی به حافظه تاریخی سرزمین رویاهای کودکی ام تبریز مراجعه می کنم، رد پای انسان هایی را مشاهده می کنم که هرکدام در نوع خود جریان ساز و باعث تحولاتی در تاریخ فرهنگ و هنر این شهر شده اند.

وی ادامه داد: انسان هایی که روح والای هنرمندی در کالبدشان دمیده شده و به اسطوره بدل گشته اند. عده ای از آنها با بی مهری مواجه شده و کنج عزلت گزیده و در انزوا بدرود حیات گفته اند بی آنکه مطلبی در مورد آنها نوشته شود و بدیهی است که با چه سرعتی نام ها از یادها خط می خورند و به دست فراموشی سپرده می شوند.

این هنرمند هنرهای تجسمی با اشاره به ریشه تاسیس هنرستان میرک در آذربایجان تصریح کرد: در سال ۱۲۹۷ خورشیدی در بحبوحه مسائل سیاسی و اجتماعی و در دورانی که ایران با عبور از تفکر کلاسیک و سنتی، عصر تجدد گرایی و مدرنیته را تجربه می کرد، نگاه غرب بر حیات اجتماعی ایران سایه افکنده بود.

این محقق و پژوهشگر یادآور شد: اواخر حکومت قاجار و در اوج فشارهای اقتصادی و کشمکش های سیاسی، فردی از نوادگان آقا میرک از نقاشان بزرگ مکتب نگارگری تبریز به نام سید حسین ارژنگی با تخلص میر مصور ارژنگی مدرسه صنایع مستظرفه (اینجه صنعتلر) را در تبریز تاسیس کرد که بعدها به هنرستان هنرهای زیبای تبریز شهرت یافت.

شناسنامه هنرهای تجسمی تبریز در تهران معرفی می شود

پوراشرف با بیان اینکه هنرستان میرک بعد از گذشت بیش از یک قرن میراثی از خود به یادگار گذاشته که می توان با غرور از آنها یاد کرد اظهار داشت: از آنجاییکه تا به اکنون هیچ سند مکتوب کاملی که بتوان بر آن استناد کرد تهیه و نگارش نشده است، بر آن شدم قدمی در این راه بردارم.

وی گفت: نمایشگاه حاضر به بررسی تجسمی و پدیداری هنرستان هنرهای زیبای میرک تبریز در رشته نقاشی از بدو تاسیس تا دهه ۴۰ شمسی( از میر مصور اورژنگی تا حسین کاظمی) می پردازد.

به گفته وی، این نمایشگاه شامل تصاویر آثار هنرمندان مطرح این هنرستان و اسناد و تصاویر مهم و مقاله ‌ای در همین راستا بوده و به دلیل در دسترس نبودن آثار هنرمندان از تصاویر چاپ شده آنها استفاده شده است.

علاقمندان می توانند برای بازدید از این رویداد فرهنگی از ۱۴ تیرماه به گالری ایده واقع در تهران، کریمخان، خیابان سنائی، خیابان هجدهم، شماره ۲۶ مراجعه نمایند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =