افراطی‌های زمان امام‌ باقر(ع) که در ایران امروز گسترش دارند

دوران امامت امام باقر (ع)، عصر گسترش جریان های افراطی و انحرافی بود.

از سویی گسترش شیعیان افراطی که رفتارهای تند و خشن از خود نشان می دادند و نیز نفوذ غالیان یعنی گروهی که با دادن نسبت هایی غلو آمیز به ائمه، بیشترین آسیب را به مذهب تشیع رسانند.
این هر دو گروه امروز در جامعه ایران معاصر ما ظهور و گسترش جدی پیدا کرده اند. درباره این جریان های افراطی و شیوه های برخورد امام باقر( ع) با این گروه ها با استاد تاریخ اسلام به گفت وگو نشستیم.
به مناسبت روز شهادت امام باقر(ع)، گفت و گوی خبرآنلاین را با حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، محقق و پژوهشگر تاریخ و عضو هیئت علمی دانشکده تاریخ دانشگاه تهران می خوانید:

«غلو» و در جریان غالیان چگونه تعریف می شوند و چگونه پدید آمد؟
- غلو که جوش آوردن و از حد خارج شدن است، یک تعریف کلی دارد که عدول از حق به سمت افراط است. نتایج هم دادن نسبت هایی است که اساس آن را غلو تشکیل می دهد، یعنی افراط به سمت بالا. اساس این غلو نسبت ربوبیت دادن به انسانها در کنار خداوند است.
جریان غالیان، جریان تندرویی که به نام غلو و غلات شناخته می شود، بیشترین آسیب را به تشیع رساند و مهم ترین خطر تلقی می شد. به اجمال باید عرض کرد، اگر مبارزه مستمر امامان با این غالیان نبود، آنان بر کلیت جامعه تشیع غلبه کرده و اساس آن را مخدوش کرده بودند. حتی با وجود این مبارزات، باز هم غالیان توانستند بخش هایی از جامعه شیعی را با خود همراه کرده و از راه بدر کنند، حرکتی که تا به امروز آثارش برجای مانده است.
نخستین بار در خود قرآن روی این حقیقت تأکید شده است که در برخی از ادیان، جریان غلو غلبه یافته است. این ایرادی بود که خداوند به مسیحیان داشت، آنجا که فرمود: یا أَهْلَ الْکِتابِ لا تَغْلُوا فی‏ دینِکُمْ وَ لا تَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَقَّ إِنَّمَا الْمَسیحُ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی‏ مَرْیَمَ وَ رُوحٌ مِنْهُ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ لا تَقُولُوا ثَلاثَةٌ انْتَهُوا خَیْراً لَکُمْ إِنَّمَا اللَّهُ إِلهٌ واحِدٌ سُبْحانَهُ أَنْ یَکُونَ لَهُ وَلَدٌ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ کَفی‏ بِاللَّهِ وَکیلا (نساء:‌171).
در این آیه، خداوند اهل کتاب را از غلو در دین پرهیز داده است. اولا در باره خدا، فقط آنچه حق یعنی درست است گفته شود. دیگر این که مسیح پسر خدا نیست، بلکه فرزند مریم و رسول خدا و کلمه ای و روحی است که خداوند به مریم القا کرده است، بنابرین و در نتیجه سخن گفتن از سه خدا (یا اب و ابن و روح القدس) نادرست است. باز تأکید می کند که خداوند فرزندی ندارد و آنچه در آسمانها و زمین است متعلق به اوست.

مسأله مهمی که در این باره مطرح است، در دوره رسول الله (ص) چنین نسبت‌هایی نسبت به آن حضرت مطرح نشد، اما بعدها در باره امیر المؤمنین (ع) به وفور گفته شد. چگونه می شود که غلو درباره پیامبر صورت نگرفت اما پیرامون حضرت علی(ع) و اولاد آن حضرت بسیار دیده شد؟‌
- یک نکته که در پاسخ به این پرسش مورد توجه برخی از نویسندگان قدیم هم قرار گرفته، این است که محیط عراق، محیطی با فرهنگ های متفاوت و کهن بود. در این فرهنگ ها که بخشی از آنها فرهنگ مسیحی بود، نگره های غلوگرایانه فراوان وجود داشت. بنابرین زمانی که اسلام وارد عراق گردید، به طور طبیعی مسلمانان تحت تأثیر این قبیل فرهنگها قرار گرفتند.
به عبارت دیگر، اسلام در مدینه زمان رسول الله، با یک فرهنگ نیرومندی مواجه نبود، اما البته همان مقدار که بود قرآن برخورد کرده و انحرافات یهود و نصارا را نشان داد، اما وجود یک فرهنگ بسیط در مدینه آن هم در فاصله ده سال و این که مرتب آیات الهی نازل شده و همه منتظر بودند ببینند خداوند چه می گوید، راه را بر وجود اندیشه های منحرف در میان مسلمانان بست، اما عراق شرایط متفاوتی داشت. ابن ابی الحدید در پاسخ این پرسش که چرا زمان رسول الله، با این که مردم اخبار غیبی از آن حضرت می شنیدند، در باره آن حضرت غلو نمی کردند اما در باره امام علی غلو می کردند، عقل و ایمان صحابه را استوارتر می داند.
در حالی که این ستایش وجهی ندارد، مهم بساطت است. او به درستی می گوید: تفاوت میان غالیان عراق با عربهایی که معاصر رسول الله بودند، در این بود که این افراد عراقی و ساکن کوفه بودند و طینت عراق همیشه محل رشد گرایش‌های انحرافی و فرقه ای عجیب و مذاهب تازه بوده است. مردمان این نواحی خود اهل فکر و دقت و نظریه و بحّاث در آراء و عقاید و شبهه طرح کردن در باره مذاهب بودند و در میان آنان در روزگار کسراها کسانی مانند مانی و دیصان و مزدک بودند. در حالی که نه طینت مردم حجاز مانند عراقی ها بود و نه ذهن حجازی مانند ذهن عراقی ها. آنچه بر اذهان حجازی ها غلبه داشت، خشکی و تکبر و خشونت طبع بود. ساکنان مدینه و مکه و طائف نیز، طبعشان نزدیک به طبع بادیه نشینان اطراف بوده و پیش از اسلام هیچ حکیم و فیلسوف و صاحب نظر و نیز موقعیتی برای طرح شبهه و ارائه فرقه ای بدعت گر در آن جا وجود نداشت.

با توجه به خصوصیات مردم عراق و حضور حضرت علی (ع) در این کشور، جریان غالیان در زمان ایشان چگونه گسترش یافت؟
- غلو در عراق از زمان خود امام علی علیه السلام ریشه دواند و چنان که منابع نوشته‌اند، امام با شدت با آنان برخورد کرد. اما به تدریج زمینه رشد آنان فراهم شد. این زمینه چنان بود که گروهی به طرفداری اهل بیت پدید آمدند و زمانی که شدت دشمنی امویان را دیدند، به تدریج در دوستی افراط ورزیدند. این گذشت تا آن که در محافل خاصی در کوفه، جریان فکری افراطی و غالی شکل گرفت و امامان به دلیل این که در مدینه بودند، امکان نظارت کافی نداشتند. به علاوه، چون ارتباطات نیز پنهانی و مخفیانه بود، برخی از رهبران غلات، ادعاهای گزاف به عنوان نمایندگی از طرف امامان مطرح می کردند. در ماجرای ظهور مختار، و شکست نهایی وی، زمینه های روحی غلو بیشتر شد و به تدریج که فرهنگ اسلامی به سمت تئوریزه شدن پیش می رفت، غلو نیز خود را با ادعاهای شگفت، در بازار مکتب سازی در عراق، آماده می کرد.

افراطی‌های زمان امام‌ باقر(ع) که در ایران امروز گسترش دارند؛ گفت‌وگو با رسول جعفریان

بر پایه روایات و مستندات تاریخی، این جریان در زمان امام باقر(ع) گسترش بیشتری داشته و رهبران غالی ادعاهای عجیبی را مطرح می کردند. نوع غلو آن ها چگونه بوده است؟

- بله، اشارات مختصری در باره برخورد امام مجتبی، امام سجاد و سپس امام باقر ـ علیهم السلام ـ در باره غلو در اختیار داریم. این جریان در دوره امام باقر بیشتر و بیشتر شد. مغیره بن سعید عجلی یکی از نخستین رهبران غالی است که ادعاهای عجیب و غریبی مطرح کرد. به گزارش علی بن محمد نوفلی وی از امام باقر اجازه خواست تا نزد ایشان برود. آنگاه گفت: شما به مردم بگویید که من غیب می دانم، من عراق را در اختیار شما خواهم گذاشت! امام باقر بشدت با او برخورد کرده و حرفهای تندی به او زد. آنگاه وی نزد ابوهاشم عبدالله بن محمد بن حنفیه رفت. اما او نیز با وی چنین کرده با کتک از خود دورش کرد. سپس نزد محمد بن عبدالله بن حسن (نفس زکیه) رفت. او مردی آرام و ساکت بود. همان مطالب را برای وی هم بازگفت و او سکوت کرد. او در سکوت وی طمع کرده و گفت: شهادت می دهم که او همان مهدی است که رسول الله بشارت آمدنش داده است. او قائم اهل بیت است. او همچنین ادعا کرد که علی بن الحسین یعنی امام سجاد، به محمد بن عبدالله بن حسن وصیت کرده است. سپس به کوفه آمد. وی فردی شعبده باز بود. به گمراهی مردم نشست و شمار فراوانی فریفته او شدند.

مغیره بن سعید عجلی در بدبین کردن جامعه مسلمانی نسبت به شیعیان نقش مؤثری داشت. در باره نقش مغیره و نسبت هایی که به امام باقر می داد، شعری از ابوهریره عجلی خطاب به امام باقر علیه السلام در دست است که گفت: أبا جعفر أنت الولیّ أحبّه و أرضی بما ترضی به و أتابع‏/أتتنا رجال یحملون علیکم أحادیث قد ضاقت بهنّ الأضالع‏/أحادیث أفشاها المغیرة فیهم و شرّ الأمور المحدثات البدائع/‏ وی در این شعر خطاب به امام می گوید: ای ابوجعفر! تو ولی هستی که من او را دوست دارم و هرآنچه تو به آن راضی هستی، من هم راضی بوده و پیروم.اما مردانی نزد ما آیند و مطالبی از شما نقل می کنند که ما را دلگیر می‌کند.اینها احادیثی است که مغیره [بن سعید] از شما منتشر کرده و بدترین امور، بدعتها هستند.

غالیان برای اثبات ادعاهای خود از چه ابزارهایی استفاده می کردند و برخورد امام باقر(ع) با این جریان در روایات معتبر چگونه آمده است؟

- حمزة‌ بن عمار بربری از اهالی مدینه بود که از آن جدا شد و مدعی نبوت شخصی به نام ابن کرب شده، محمد بن حنفیه خدا می دانست و خودش را امام. او می گفت که هفت سبب (سبعة اسباب) از آسمان بر وی فرود خواهد آمد و او زمین را با آن خواهد گشود و مالک آن خواهد شد. شماری از مردم مدینه و کوفه از وی پیروی کردند. ابوجعفر باقر علیه السلام از او بیزاری جست و تکذیبش کرد و شیعیان نیز از او برائت جستند. بیان [بن سمعان] یکی از هواداران او بود که می گفت امام باقر به او وصیت کرده است.
بیان همراه پانزده نفر از پیروانش توسط خالد بن عبدالله قسری دستگیر شده و در مسجد کوفه آتش زده شد.نوبختی در جای دیگری می‌نویسد: بیان نامه ای به امام باقر نوشت و او را به خود و اقرار به نبوتش خواند و گفت: اَسلم تسلم. تسلیم شو تا سالم بمانی. امام باقر به کسی که نامه را آورده بود دستور داد تا نامه را بخورد. بیان هم جانش را بر سر این ادعایش گذاشت.

ابومنصور نامی که از طایفه عبدالقیس بود، از کوفیانی که خانه آنجا داشت، اما در بادیه بزرگ شده و فردی امی بود، پس از وفات امام باقر مدعی شد که آن حضرت، «امر» امامت را به او سپرده و او را وصی خود کرده است. کم کم ادعاهای بزرگتری کرد تا آن که گفت: علی بن ابی طالب پیامبر بوده است. همین طور حسن و حسین و علی بن الحسین و محمد بن علی، من هم نبی و رسول هستم. پس از من هم شش تن از فرزندانم پیامبرند و آخرین آنها قائم است. وی به یارانش گفته بود هر کس با آنها مخالفت کرد او را ترور کنند. چون کافر و مشرک هستند. نام این کار را جهاد خفی گذاشته بود.
این نمونه ها نشان می‌دهد غالیان با چه ابزارها و ادعاها تلاش می کردند دوستداران اهل بیت را به سمت خود جذب کنند. این افراد اغلب از کسانی بودند که سابقه نصرانیت یا ادیان دیگر را داشته و باورهای گذشته و باستانی خود را عقاید اسلامی و شیعی گره می زدند. تشخیص درستی و نادرستی این ادعاها با شیعیان ساده دل که علاقه مند به اهل بیت بودند دشوار بود. به همین دلیل کسانی جذب اینان می شدند. اما مهم تر از همه بدنامی بود که برای ائمه و شیعیان در میان سایر مسلمانان بوجود آورده و زمینه دور شدن آنان را از تشیع فراهم می کردند. همین جریان در مسیر تاریخ ایران ظهور کرد و بعدها در سیر تطور زمانی به اشکال مختلف تا امروز گسترش پیدا کرده است.

/6262

کد خبر 1648719

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادر IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    47 11
    متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که مسولین طعم فقر و نداری را نمیدانند و چشمانشان را به فقر فساد اختلاس از بین بردن منابع و ثروت کشور چپاول بسته اند و فقط چند تار موی خانم ها را میبینند . به خدا قسم که من در خانواده مومن بزرگ شدم ولی متاسفانه با کارهای مسولین در فکر تعویض دین خود هستم
    • معصومی IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      9 8
      دکتر جعفریان یک اندیشمند روشن بین در جامعه ایران است که همواره نگاه و نقدهایش به وضعیت اجتماعی معاصر ما دقیق و درست بوده و سال هاست که تلاش می کنه از تاریخ عبور کنه و به دانش و علم توجه بیشتری کرده
  • نادر IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    41 11
    متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که اقلیت جامعه که شاید کمتر از 10 درصد باشد به زور بر اکثریت جامعه حکومت میکند و همیشه مخالف اکثریت جامعه حرکت میکند
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    23 4
    در زمان امامان شیع خود امامان مقابله ای با این جریانات داشتند. در زمان فعلی هم انتظار این است که مراجع با این جریانات مقابله کنند.
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    46 3
    فعلا دور دور تندروها و فتنه گران و دروغگوها هست
  • رضا IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    25 20
    خبر آنلاین توبهتره بجای تفسیر جاهلانه از افراط شیعیان در دوران امام محمد باقر از همین دوران خیلی نزدیک 91 تا 99 دوران خیانت و وطن فروشی و تاراج بیت المال صحبت کنی بخصوص از دارو دسته دالتونها
  • مرتضی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    39 28
    تا اسلام صفویه انگلیسی هست ملت دنبال سوالهاشون نمیرن و رفع ورجوع کنن، وضعمون همینه...صدهاساله پامنبرهاتون داریدازچهارده معصوم خدامیسازیدوغلومیکنید...چون اون موقع موبایل دوربیندارو فضای مجازی واینترنت نبود؟ الانم به خاطره اینکه دستتون روشده و سریع آبروتون میره غلو شناس شدید.اگرنه بدتون نمیاد از امام خدابسازید...بامیدخدا خود خدا ریش افراطی تون و بخشکونه
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      19 7
      درود بر شما آقا مرتضی ، فرمایش شما جامع ، کامل ، و حرف دل بیش از چهار پنجم مردم ایرانه ، اون تقریبا یک پنجم باقی مانده هم ، با مغز فسیل شده و ساندیس آلود ، و آلوده به خرافات و جهل و جنون ، تو دنیای خیالی خودشون غرق هستند و با مغز های قفل شده ، هیچ حرفی غیر از حرف خودسان را نمی شنوند .
    • جابر DK ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      11 25
      زر نزن وهابی کثیف خاک تو سر تونن که نظر مخالف جریان فکریش رو نشر نمیده اما نظر یک وهابی کثیف که خودشون دست پرورده انگلیس هستند و به شیعه نسبت میدهند در جنگ مذهبی که به راه انداختند شکست خوردید الان واگ واگ میکنید
  • سعید IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    27 3
    راست میگی عمو نصفتون از اینور افتاده نصفتون از اونور بوم. حد وسطم ندارین. این وسط ملت فنا شدن.
  • حسن IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    27 2
    سیلی که راه انداختین تمام خرافات شمارو با خودش میبره بزودی حاج رسول
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    19 5
    ایشون منظورش ازافراطیهای زمانه،،امثال خودش هستند
  • احمد‌ IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    24 13
    دین‌تشیع‌فارغ‌از‌زمان‌ومکان‌دین‌خشونت‌وبی‌رحمی‌انهم‌با‌شدت‌هرچه‌تمامتر‌است‌ما‌که‌تا‌حال‌پیروش‌بودیم‌‌فقط‌در‌ان‌سیاهی‌دیدیم‌ سیاهی‌سیاهی‌سیاهی‌فقط
  • احمدرضا IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    22 7
    من طلبه بودم و الانم بخاطر وجود طلاب غربزده این شأنیت کنار گذاشتم و مشغول کسب و کار خودمم ،خسارتی که از این طلاب در طول تاریخ معاصر اسلام شیعه اثنی عشری خورده هیچ کافری به این مذهب نزده
  • ایرانی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    15 2
    همیشه بوده ازصدر اسلام تا حالا افراطیون خطرشان بیشتر از دشمنان
  • سایه IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    16 5
    امام محمدباقر به دلیل اینکه شکافنده ی علوم بود به این لقب مشهور است من یه مقدار تحقیق کردم به جایی نرسیدم .چون خیلی دلم می خواد ان علومی که ایشان شکافنده اش بودن رو بدونم در حد یک پاراگراف خواهش می کنم کسی اگه آگاهی داره بگه .خصوصا روحانیت معظم و آیت الله که در این باره حتما آگاهی دارند .خواهشنا از کلی گویی و داستان سرایی هم پرهیز کنید که خوشم نمیاد .تشکر از جامعه فهیم ایرانی
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      8 25
      اگه سواد داری برو یه کم کتاب بخون
    • صبا IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      3 14
      پیشنهاد می کنم کتاب خود دکتر جعفریان رو با عنوان تحلیل تاریخ امامان شیعه بخونی
  • ایرانی DK ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    6 19
    این کلمه افراطی ها کلید و رمز چه برنامه کثیفی است که به زبان میارید با هو کردن شما ها دیگه منتظر نخواهیم ماند تا کشور را بیشتر از این به لجن زار تبدیل کنید
  • رضائیان IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    5 4
    ممنون از نظرات راهگشای آقای دکتر جعفریان خیلی اطلاعات عالی ای بود استفاده کردم
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    18 0
    خب که چی آخرش؟ وضع ما همینه که هست با این حرفا هم درست نمی شه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین