چرا سویه‌های فرعی امیکرون هنوز دردسرساز هستند؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: اعتقاد بر این است که افزایش فعلی کووید در بریتانیا، ایالات متحده، و برخی از کشورهای اروپایی عمدتاً ناشی از زیرشاخه‌های BA.۲، BA.۴، و BA.۵ اومیکرون است.

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که زیرشاخه‌های اومیکرون ممکن است برای هدف قرار دادن ریه‌ها تکامل یافته باشند و نشان می‌دهد که آن‌ها به اندازه سویه‌های قبلی، مانند آلفا یا دلتا، خطرناک هستند.

اگرچه سویه اومیکرون کووید ۱۹ بسیار مُسری است، اما بر خلاف دلتا، بر مجاری هوایی فوقانی بیشتر از ریه‌ها تأثیر می‌گذارد. تصور می‌شد که این دلیل آن است که عمدتاً عفونت‌های اومیکرون خفیف‌تر هستند و علائمی شبیه سرماخوردگی ایجاد می‌کنند.

اما محققان دانشگاه توکیو هشدار دادند که خطر سویه‌های فرعی اومیکرون، به ویژه BA.۴ و BA.۵، برای سلامت جهانی بیشتر از آن چیزی است که قبلاً تصور می‌شد.

مطالعه دانشگاه توکیو نشان داد که انواع فرعی BA.۴، BA.۵ و BA.۲.۱۲.۱ اومیکرون ممکن است برای ایجاد عفونت سلول‌های ریه، درست مانند انواع آلفا یا دلتا، تکامل یافته باشند.

آزمایش‌های جداگانه‌ای که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه انجام شد، نشان داد که BA.۴، BA.۵ و BA.۲.۱۲.۱ در سلول‌های ریه انسان به طور مؤثرتری نسبت به BA.۲ تکثیر می‌شوند، در حالی که BA.۴ و BA.۵ ممکن است باعث بیماری شدیدتر در موش‌ها شوند.

دکتر «استفان گریفین»، ویروس شناس در دانشگاه لیدز انگلستان، هم معتقد است که سویه اومیکرون ممکن است به شکل خطرناک‌تری جهش یافته و به قسمت‌های پایینی ریه برود.

محققان همچنین اعلام کردند که بیماران کووید ۱۹ امروزه علائم شدیدتری نسبت به موج اولیه اومیکرون نشان می‌دهند.

مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد هم نشان داد که پاسخ‌های آنتی‌بادی علیه زیرشاخه‌های BA.۴ و BA.۵ در بین افراد کاملاً واکسینه شده و همچنین افرادی که قبلاً عفونت کووید ۱۹ داشته‌اند، ۳ برابر کاهش یافته است.

یک مطالعه جداگانه توسط دانشمندان دانشگاه کلمبیا نشان داد که گونه‌های BA.۴ و BA.۵ در مقایسه با سایر زیرشاخه‌های اومیکرون، احتمال بیشتری برای فرار از آنتی بادی‌های ایجاد شده توسط واکسن دارند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =