۲۶ نفر
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۵

عجیب ولی واقعی

محمدرضا رسولی
عجیب ولی واقعی

"بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال ۱۴۰۱ باشد، مبلغ عائله‌مندی ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان و حق اولاد هم ۱۰۵ هزار و ۶۱۹ تومان محاسبه خواهد شد." در صورتی که تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند یا فرزندانشان در سال ۱۴۰۱ ثبت شده باشد، مبلغ عائله‌مندی ۸۱۴ هزار و ۷۷۹ تومان و حق اولاد نیز ۳۱۶ هزار و ۸۵۸ تومان خواهد بود."

اینها گوشه‌ای از اظهارات مدیر کل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری می‌باشد که به تازگی ایراد شده است: طبق این اظهارات عجیب، اگر بازنشستگان از سال 1401 به بعد ازدواج کنند و فرزند بیاورند حق عائله‌مندی آنها دو برابر خواهد شد!

به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌ها در این مصوبه به صورت یک‌جانبه و بدون در نظرگرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه صورت گرفته و به عبارتی دیگر، با واقعیات جامعه تطابق ندارد و در شرایط فعلی که بازنشستگان به علت مشکلات فراوان اقتصادی، توان تأمین هزینه‌های اولیه زندگی خود را ندارند، بیشتر شبیه طنز تلخی است که به هیچ عنوان نمی‌تواند رغبتی به فرزندآوری ایفا کند. ضمن اینکه افزایش سن ازدواج و بارداری، عامل مستقیم و مهمی است در رشد تصاعدی سندرم‌های کروموزومی و اختلالات ژنتیکی در سراسر دنیا. جمعیت عامل قدرت اسـت و باید مدیریت شود اما جمعیتی که سالم باشد و بتواند خود را اداره کند. طبق پژوهشی که از سوی محققان صورت گرفته، مهم‌ترین دلایل تمایل نداشتن به فرزندآوری؛ نگرانی درباره تأمین آینده فرزندان جدید و افزایش مشکلات اقتصادی با آوردن فرزند دیگر گزارش شده است. کارشناسان بر این باورند؛ برطرف کردن مشکلات اقتصادی، فرهنگ‌سازی برای تغییر سبک زندگی و فراهم کردن زیرسـاخت‌های لازم برای ازدواج جوانان، حتی بدون تصویب سیاست‌های تشویقی، به تنهایی منجر به افزایش فرزندآوری خواهد شد. ضروری است مسئولان، ضمن ایجاد بسترهای لازم، نسبت به رفع مشکلات اقتصادی خانواده‌ها گام‌هایی عملی بردارند. آنچه از بررسی مشوق‌های لازم برای افزایش جمعیت در کشورهای گوناگون به دست می‌آید، بیانگر آن است که مسئله اقتصادی و اجتماعی در تمامی مشوق‌ها بیش از موارد دیگر به چشم می‌خورد. برای نمونه، کشوری مانند روسیه برای فرزند اول ۱۵ هزار دلار و برای تولد فرزند سوم یک خانه به پدر و مادر نوزاد هدیه می‌دهد.

*کارشناس اقتصادی

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1649594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =