اروپا: جنگ اوکراین یادآور نسل کشی سربرنیتسا است

ایسنا نوشت: مقام‌های اتحادیه اروپا در بیست و هفتمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا گفتند، جنگ اوکراین برای اروپا یادآور نسل کشی سربرنیستا و خاطرات وحشتناک جنگ دهه ۹۰ میلادی بالکان غربی است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و الویه وارهلی، کمیسیونر اروپایی در امور توسعه و مجاورت در بیانیه‌ای مشترک گفتند: اروپا آنچه را که در سربرنیتسا رخ داد و ناتوانایی ما برای جلوگیری و توقف این نسل کشی را فراموش نکرده است.

آنها همچنین اذعان داشتند: در سربرنیتسا، اروپا شکست خورد و ما با شرمساری روبرو هستیم.

این دو مقام اتحادیه اروپا همچنین اعلام کردند: نسل کشی سربرنیتسا را باید بیش از هر جنایت دیگری در تاریخ اروپا به یاد آورد. در اروپا جایی برای انکار نسل کشی، تجدیدنظرطلبی و تمجید از جنایتکاران جنگی وجود ندارد. همه شهروندان بوسنی و هرزگوین شایسته جامعه‌ای هستند که در آن کثرت گرایی، عدالت و کرامت انسانی حاکم باشد.

بوسنی و هرزگوین امروز (دوشنبه) و در بیست و هفتمین سالگرد نسل کشی سربرنیتسا با بیش از ۵۰ قربانی دیگر این نسل کشی وداع کند.

پس از دفن یکی از قربانیان این نسل کشی در گورستان قربانیان "پوتوکاری"، تعداد افرادی که در نتیجه این نسل کشی در این گورستان دفن شده‌اند به ۶۷۲۱ تن رسید.

بیش از ۸۰۰۰ مرد و پسر مسلمان بوسنیایی در جریان حمله نیروهای صرب بوسنیایی به سربرنیتسا در ژوئیه ۱۹۹۵ و با وجود حضور نیروهای صلح‌بان هلندی، کشته شدند.

نیروهای صرب در تلاش بودند تا برای تشکیل یک کشور، قلمرویی را از دست مسلمانان بوسنیایی و کروات‌ها بگیرند.

شورای امنیت سازمان ملل در بهار ۱۹۹۳ سربرنیتسا را "منطقه امن" اعلام کرده بود. با این حال، نیروهای تحت رهبری ژنرال راتکو ملادیچ، که بعدا به خاطر ارتکاب جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل کشی مجرم شناخته شد، این منطقه مشخص شده از سوی سازمان ملل را تصرف کردند.

نیروهای هلندی نتوانستند به موقع اقدام کنند چون نیروهای صرب منطقه را اشغال کردند و در ۱۱ ژوئیه حدود ۲۰۰۰ مرد و پسر را کشتند.

حدود ۱۵ هزار نفر از ساکنان سربرنیتسا به کوه‌های اطراف گریختند، اما نیروهای صرب آنها را نیز ردگیری کرده و ۶۰۰۰ نفر دیگر را کشتند.

اجساد قربانیان در ۵۷۰ نقطه مختلف بوسنی و هرزگوین پیدا شده است.

در سال ۲۰۰۷، دادگاه بین‌المللی دیوان عالی لاهه رای داد که نسل کشی در سربرنیتسا انجام شده است.

در هشتم ژوئن ۲۰۲۱، قضات دادگاه سازمان ملل متحد در یک دادگاه بدوی، حکمی را تایید کردند که ملادیچ را به دلیل ارتکاب نسل کشی، آزار و اذیت، جنایات علیه بشریت، کشتار و سایر جنایات جنگی در بوسنی و هرزگوین به حبس ابد محکوم کرد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1649940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =