چشم خیره اردوغان به غلات اوکراین/ پای ترکیه به جنگ کشیده خواهد شد؟

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین درباره لزوم رفع انسداد بنادر اوکراین و از سرگیری صادرات غلات این کشور گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس بیانیه ای که از سوی اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد، رهبران دو کشور روز دوشنبه در یک تماس تلفنی درباره جنگ جاری اوکراین و روسیه و ایجاد کریدورهای امن برای صادرات غلات در دریای سیاه گفتگو کردند.

اردوغان گفت بزرگترین آرزوی آنها رسیدن به صلح در اوکراین است. وی افزود: ترکیه به کار بر روی طرحی که توسط سازمان ملل برای تحویل محصولات غلات اوکراین به بازار جهانی تهیه شده است، ادامه می دهد.

وی بر لزوم راه‌حل دیپلماتیک برای بحران و باز نگه داشتن میز مذاکره برای این منظور تاکید کرد.

وی افزود که آماده ارائه انواع حمایت ها از جمله تسهیل و میانجیگری هستند.

زلنسکی در پستی در توییتر نوشت: "ما از حمایت (ترکیه) قدردانی می کنیم. در مورد اهمیت رفع انسداد بنادر (اوکراین) و از سرگیری صادرات غلات گفتگو کردیم. همچنین باید از برداشت غلات روسیه از (سرزمین های اشغالی) جلوگیری کنیم."

چشم خیره اردوغان به غلات اوکراین/ پای ترکیه به جنگ کشیده خواهد شد؟

ترکیه تحت فشار جنگ و کمبود غلات

فشار فزاینده اوکراین بر ترکیه برای اقدام علیه محموله‌های غلات دزدیده شده توسط روسیه، اهمیت ایجاد یک کریدور صادراتی امن تحت نظارت سازمان ملل را برجسته می‌کند.

در اقدامی که ممکن است زمینه را برای یک بحران جدید در مثلث ترکیه-روسیه-اوکراین فراهم کند، مقامات ترکیه هفته گذشته یک کشتی با پرچم روسیه را در بندر کاراسو دریای سیاه متوقف کردند و به درخواست کیف که مدعی کشتی است، توجه کردند.

در همین حال مقامات ترکیه تنها گفته اند که در حال بررسی محموله و بنادر مبداء و مقصد کشتی هستند. یک مقام ارشد به رویترز گفت که روی دانه نوشته نشده است که متعلق به چه کسی است و افزود که ترکیه در مورد این موضوع با روسیه، سازمان ملل متحد و اشخاص ثالث در تماس است.

این حادثه در زمانی رخ می‌دهد که ترکیه امیدوار است نقشی کلیدی در کریدور دریایی پیشنهادی سازمان ملل برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین برای کمک به کاهش نگرانی‌های غذایی جهانی ناشی از جنگ، ایفا کند.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1650438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =