یارگیری صدا و سیما برای تعلیق پلتفرم‌ها/نامه نگاری با ۲۰ نهاد فرهنگی و امنیتی برای تهدید نمایش خانگی

نامه ای از سعید مقیسه رئیس ساترا به پیمان جبلی منتشر شده که در بندهایی از آن با اشاره به مصوبه  شورای فضای مجازی صدا و سیما، از عزم جدید ساترا برای برخورد و تعلیق پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صیانت پس از اینترنت انگار قرار است به پلتفرم های پخش داخلی تسری پیدا کند. تلویزیون که در رقابت با رقبای جدید سر بر آورده از پلتفرم‌های پخش اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی عقب افتاده پس از نظارت های محتوایی این بار به سراغ دور جدیدی از اقدامات تنبیهی برای پلتفرم های پخش رفته است.
بر اساس نامه منتشر شده به امضای مقیسه که در تاریخ ۲۱ تیرماه و در ۱۲ بند خطاب به جبلی نوشته شده، طرحی را ترسیم می‌کند که بر اساسش به مساعدت از نهادهای نظارتی و لابی با ارگان های قانونگذار مجموعه اقداماتی را ترسیم می‌کند که شورای فضای مجازی در دورهمی خود جمع بندی کردند احتمالا این‌گونه شبکه نمایش خانگی را به تصرف خود در می‌آورند و این رقبای جدید را بر مدار مورد علاقه خود می گردانند یا از صحنه رقابت حذف می‌کنند!
استمداد از بیش از ۲۰ نهاد برای انجام اقدامات بازدارنده پلتفرم ها شاید یکی از بی سابقه ترین نمونه از مصوبات منتشر شده برای خروج رقبای جدید از میدان رقابت با رسانه ملی است.
اقداماتی که از ترغیب نمایندگان مجلس برای انجام مصاحبه شروع می‌شود و به نامه نگاری به معاونت علمی ریاست جمهوری برای عدم حمایت مالی می‌رسد و در نهایت اعلام می‌کند که علیه هر سازمانی که همراهی نکرد اقدام رسانه ای‌ کنید.
صدا و سیما پس از سرانجام نافرجام طرح صیانت به نظر می رسد برای طرح ساماندهی پلتفرم های پخش به سراغ صیانت پیشگان رفته که در بندی از این نامه آمده است با نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیش بینی نطق پیش از دستور و ایراد تذکر و ارائه موضوع به کمیسیون اصل ۹۰ رایزنی شده است.
در بند دیگری به نامه ای خطاب به اداره کل بازرگانی صدا و سیما اشاره شده که در آن به جلوگیری از تبلیغات شرکت‌هایی که در پلتفرم‌ها تبلیغ پخش می‌کنند تاکید شده و اقدام مشابه با تبلیغ کنندگان در شبکه‌های ماهواره‌ای را خواستار شده است!
مقیسه در بند دیگری اعلام کرده که ارسال نامه به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای عدم خدمت رسانی به دیتا سنترها در دستور کار اجرایی ساترا قرار گرفته است.
همچنین ساترا از وزارت صمت برای لغو نشان اینماد برخی از پلتفرم‌ها تقاضا داشته است.
در این نامه به جبلی اعلام شده که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عدم صدور مجوز تبلیغات شهری و با معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان تبلیغات اسلامی برای اجتناب از حمایت‌های مالی، با سازمان زیباسازی شهرداری برای جلوگیری از تبلیغات شهری، با پلیس امنیت اخلاقی برای اقدام لازم قانونی، با پلیس فتا برای جلوگیری از انتشار محتوای نامناسب موجود در پلتفرم‌ها و با ناجا برای جلوگیری از فعالیت‌های تولیدی محیطی در حال نامه نگاری است.
مقیسه در ادامه برای اجرای مصوبات شورای فضای مجازی صدا و سیما از رئیس این سازمان درخواست کرده که طرح‌های جید تولید برنامه در شورای صدور مجوز تولید (الماس) مورد پذیرش قرار نگیرد.
در پایان نیز درخواست شده که علیه معرفی دستگاه‌هایی که با ترک فعل و فرصت سوزی برای رعایت قانون همراهی نمی‌کنند مصاحبه و اقدام رسانه‌ای شود.
این اتفاق درحالی است که در ماه های اخیر رسانه ملی دیگر حتی همان نظرسنجی های مرکز نظرسنجی خودش را که همیشه مخاطبانش را بالای ۸۰ درصد اعلام می کرد را هم اعلام نمی کند و برای سریال هایش اقدام به تبلیغات محیطی در سطح شهرها کرده است!
هر روز انتقادها از کاهش مخاطب رسانه ملی بیشتر می شود درحالی که شبکه نمایش خانگی اقلا می تواند خاکریزی مقابل گسترش شبکه های ماهواره ای باشد، سیما که قرار بود نهاد ناظر بر عملکرد این شبکه تولید محتوای جدید باشد حالا با بنگاه داری در برابر بخش خصوصی و ناکامی نسبی تصمیم به اجرای طرح صیانت با یارگیری وسیع از نهادهای حاکمیتی و دولتی برای مقابله با رقبای داخلی دارد!

یارگیری صدا و سیما برای تعلیق پلتفرم‌ها/نامه نگاری با ۲۰ نهاد فرهنگی و امنیتی برای تهدید نمایش خانگی

یارگیری صدا و سیما برای تعلیق پلتفرم‌ها/نامه نگاری با ۲۰ نهاد فرهنگی و امنیتی برای تهدید نمایش خانگی

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1651581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 1
    دیگه رسما وارد دوره جدیدی از مدیریتها با تفکرات قدیمی و بسته اما با اقدامات جدید شده ایم! خطری که روحانی در ۹۶ و همتی در ۱۴۰۰ در مناظرات می گفتند الان کاملا مشهود شده است! آخه مگه شبکه خانگی داخلی محتوای خلاف شرع پخش میکنه که اینجوری متنی و تصمیمی قرار هست براش گرفته شود؟!
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 1
    دیگه با وجود اینترنت، مردم حق انتخاب محتوا دارند. بنابراین شبکه های کابلی تبدیل به یک فناوری از رده خارج شدن که روز به روز از مخاطبانشان کاسته میشه ... حالا چه برسه به اینکه بین این همه شبکه کابلی، شبکه شما صدا و سیمای میلی باشه که دیگه کلاهش پس معرکه هست.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 0
    وقتی رسانه ملی بیننده نداره
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    واقعا نبوغ این آقایون ستودنی است.باید از این پلتفرمها قدر دانی بشه در ایام کرونا مخصوصا برای بچه ها نجات دهنده بودند.این پلتفرمها باعث شدند گرایش به ماهواره به نصف کاهش پیدا کنه البته بر روی صدا و سیما تاثیری نداشت چون نه قبلش و صد البته بعدش کسی نگاه نمیکرد به جز فوتبال
  • صادق IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 1
    Vod ها واقعا بی در و پیکر و افتضاحن
  • DE ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    2 0
    یعنی الان صدا و سیما اینجوری می خواهد مخاطب جذب کند؟؟ بنظرم داره زمین را برای ماهواره باز و هموار می کنه
  • IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    2 0
    نه خود خورم نه کس دهم گنده کنم به سگ دهم.خودشون عرضه ساخت اثر خوب و پرمخاطب ندارن .چشم دیدن ارائه اثار خوب هم ندارن....
  • جاوید ایران IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    صداسیمای میلی غیر ازبین بردن پول بیت المال هنر دیگه ای نداره.
  • مهدی رستمی IR ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    خاک بر سر بی فکرت کنم ؛ خوب می تونستی از پلتفرم ها در خواست پرداخت کمیسیون اجباری ۳۵ درصد از سود حاصله کنید. خدا لعنتت کنه که سود و منفعت خودتون رو به همه چیز حتی لحظه ای از آرامش ، اسایش و تفریح مردم ، ارجحیت قرار میدهید. اگر باعث ورشکستگی لین پلتفرم ها نشدید!!!
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    انشاالله که جبلی به زمین گرم بخوره که چشم دیدن نمایش های خانگی رو نداره.اگه عرضه داری برنامه های تلویزیون ات را درست کن تا مردم نروند سراغ نمایش خانگی
  • کاوه IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    چند سال است .تلویزیون را نگاه نمکنیم .مگر فوتبالها آنهم بدونه صدا . رسانه ملی بخاطر دروغها و تهمت نمیبینم .و نمایش های خانگی را بخاطر بی بند وباری .هر دو فاسدن
  • یزدان IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    کلا به سازمان ملل و دیوان بین المللی التماس و دستور نداده رسانه ملی اگر جذابیت و سلیقه ملت بود این استمداد هم نبود. شما که نظر سنجیتون ۹۰ درصد مخاطب دارین چرا از رقابت هراس دارین! ده دقیقه رسانه ملی رو میبینی افسردگی میگیریم حیف برق! به کجا میریر
  • ناشناس GB ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    دیگه از هر دست بدی از همون دستم میگیری. زمانی که همین شبکه های نمایش خانگی سایتهای اینترنتی فیلم و سریال رو فیلتر میکردن و از محتوای اونا دزدی میکردن و با پرونده سازی صاحب این سایتهارو مینداختن زندان، باید فکر اینجاشم میکردن که یه روز توی همین مملکت یقه خودشونم میگیرن
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    هر جا سخن از صیانت هست انحصار و رانت برای دولتمردان و اطرافیانشان و محدودیت و اجبار برای مردم هست. شما همان بیت المال و سرمایه های مادی و معنوی و انسانی کشور رو صیانت کنید کافیه.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    این یک دلخوشی را هم از مردم بگیرند تا دوباره سراغ ماهواره و دی وی دی و اینترنت و غیره بروند!!!
  • علی IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    با این کار ساترا به امید خدا از شر صداوسیمای منحوس میلی راحت میشویم و احتمالا با واکنش مخاطبان این پلتفرم ها طوماربی قانونی و یاغی گری صداوسیمای میلی برچیده میشود
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    بدجور دارن به دست و پا زدن افتادن دیگه یکبار با صیانت اینترنت یکبار صیانت از عفاف و حجاب حالا صیانت از نمایش خانگی بوی خوبی از این اوضاع به مشام نمیرسه
  • برداشت آزاد IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 0
    این جماعت که به اصطلاح یکدست تر از همیشه قدرت رو بدست گرفتن با این رفتارها و تصمیم های خلاف عقل ، همون کاری رو میکنن که متحجر های اوایل اسلام میکردن .
  • ناشناس US ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    تلوزیون که سریالهاش ابکی شده خیلی ها نگاه نمیکنند. در شبکه خانگی هم سریال خوب درست میشه اونم میخوان درشو تخته کنند چون صدا سیما باید یچیزی بخوره
  • بی سواد IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    0 0
    دغدغه اصلی صدا و سیما عدم رعایت ارزش های اخلاقی و استفاده از حربه های جاذبه جنسی توسط این پلتفرم هاست. چرا جوری وانمود می کنید که صدا و سیما دغدغه اقتصادی خودش است.